آموزش, آموزش دوربین مداربسته

تکنولوژی PIR در دوربین مداربسته

تکنولوژی PIR در دوربین مداربسته

کاربرد تکنولوژی PIR در دوربین مداربسته در تشخیص ورود یا نفوذ افراد به مناطق ممنوعه از پیش تعیین شده است.

کارکرد این فناوری بر طبق تغییرات الگوهای گرمایی اشعه مادون قرمز در محیط مورد نظر است.

طرز کار تکنولوژی PIR در دوربین مداربسته

PIR مخفف عبارت Passive Infrared Sensor همانطور که از نامش بر می آید یک سنسور الکترونیکی است که وظیفه این سنسور در دوربین مدار بسته اندازه گیری نور مادون قرمز (IR) منتشر شده از افراد یا اجسام مختلف در محیط مورد نظر است.

وجود واژه passive به معنی غیر فعال، بیانگر این است که این سنسور از خود هیچ گونه اشعه ای ساطع نمی کند و کارکرد آن تنها از طریق جذب اشعه است.

به زبان ساده عملکرد این سنسور بدین گونه است که در هنگام ورود فرد به اتاق بر اثر انرژی گرمایی که سوژه از خود تولید می کند الگوهای دمایی محیط بر هم خورده و این تغییرات توسط سنسور PIR تشخیص داده می شوند.

پس از تشخیص ورود سوژه به محل هشدار های لازم از طریق ارسال دستور فعال شدن به دستگاه های آلارم در صورت وجود، داده می شود و یا دستگاه های ضبط شروع به ثبت تصاویر می نمایند.

برای فهم بهتر موضوع باید بدانید که هر جسمی می تواند از خود اشعه مادون قرمز ساطع نماید. این اشعه با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست و تنها به صورت انرژی گرمایی می تواند حس گردد.

دوربین هایی که مجهز به سنسور PIR هستند قادرند این اشعه را اندازه گیری کنند. زمانی که فردی وارد مکان مورد نظر می شود، سنسور PIR تغییرات تابشی ایجاد شده در میدان دید خود را تشخیص داده و سپس تغییرات حاصل از بهم ریختگی میزان اشعه مادون قرمز موجود در محیط را نسبت وضعیت قبلی مقایسه می کند.

مشاهده  تکنولوژی Stream در دوربین مداربسته

سپس به انجام محاسبات لازم پرداخته که منجر به شروع عملیات ضبط و یا فعال شدن زنگ های آلارم ها می گردد.

سنسور از طریق دو عامل زیر متوجه این تغییر وضعیت در محیط می گردد :

  • از طریق تغییرات صورت گرفته که حاصل از انرژی مادون قرمز ساتع شده از بدن فرد در محیط می باشد.
  • از طریق تغییرات بوجود آمده بر اثر بهم ریختگی الگوی اشعه مادون قرمز موجود در محیط نسبت به وضعیت قبلی بر اثر ورود فرد که فارغ از انرژی گرمایی است.

اجزای تشکیل دهنده سنسور PIR

یک عدد سنسور که وظیفه دریافت نور مادون قرمز را بر عهده داشته و آن را تبدیل به میکرو ولت می نماید.

یک لنز که وظیفه دارد که تشخیص دهد نور مادون قرمز از مناطق مجزایی که فواصل معینی از هم داشته و نوری از میان آن‌ ها عبور ننموده گرفته می شود.

یک مدار الکترونیکی که تغییرات ولتاژ ناشی از انرژی مادون قرمز که بر اثر حرکت جسم رخ می دهد را در یک بازه زمانی مشخص اندازه گیری نموده و نسبت به آن عکس‌ العمل نشان می‌ دهد.

بهترین مکان برای نصب دوربین مدار بسته با قابلیت PIR مکانی با دید باز و بدون وجود موانع مختلف است.

مکان هایی مانند سقف های باز یا دیوار های بزرگ می توانند گزینه های مناسبی باشند. بهتر است این نوع از دوربین ها در نزدیکی سیستم های تهویه نصب نگردند.

زیرا تولید هوای گرم یا سرد توسط این سیستم ها بر نحوه عملکرد آنها تاثیر گذاشته و منجر به کاهش کیفیت عملکرد آنها و ایجاد هشدارهای کاذب می گردند.

مشاهده  آدابتور دوربین مداربسته

در پایان لازم به ذکر است که سنسورهای PIR در دوربین های مدار بسته تنها نسبت به دمای بدن انسان و یا حیوان ها حساس هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید