آموزش, آموزش دوربین مداربسته

چگالی پیکسل در دوربین مداربسته

چگالی پیکسل در دوربین مداربسته

یکی معیارهای بررسی ساختار و کیفیت تصویر حسگرها چگالی پیکسل در دوربین مداربسته است که از تقسیم تعداد پیکسل موثر بر اندازه حسگر به دست می آید و واحد آن مگاپیکسل سانتیمتر مربع (MP/Cm2) است.

چگالی پیکسل در دوربین مداربسته

از آنجا که مکانیزم جمع آوری نور و کیفیت سلول های توری حسگر در فن آوریهای مختلف و در بین تولیدکنندگان مختلف حسگر بسیار متفاوت است، نمی توان از آن برای مقایسه کیفیت تصویر یک دوربین مداربسته به کار آید.

به عنوان مثال چگالی یک نوع دوربین مداربسته ۱۲ مگاپیکسلی برابر با ۲۸ است، حال آنکه این عدد در دوربین مداربسته ۱۲ مگاپیکسلی دوم برابر با ۳/۷ است.

با وجود آن که تعداد پیکسل ها تقریباً برابر است، اما اختلاف زیاد چگالی پیکسل این دو دوربین مداربسته حکایت از آن دارد که در دوربین مداربسته دوم به دلیل استفاده از حسگر کوچکتر، تعداد زیادی پیکسل در فضای کوچکتری گنجانده شده است.

این یعنی سلول های نوری کوچکتر که طبیعت قدرت کمتری در جمع آوری نور دارند و در نتیجه باعث افزایش نویز و نیز کاهش کیفیت رنگ تصویر می شود. بنابراین همان طور که مشخص است در این مقایسه، اندازه حسگر به تنهایی عامل تعیین کننده کیفیت تصویر است.

معیار پیکسل بر فوت یا پیکسل بر متر از اصلی ترین متغیرھایی است که اگر چه وابسته به متغیرھای دیگر است اما معیاری ویژه در کیفیت تصاویر سیستم ھای نظارت تصویری به حساب می آید.

معیار جا افتاده PPF برای چگالی پیکسل در دوربین مداربسته

PPF تبدیل به یک استاندارد و معیار رایج و مقبول شده و دلایل این مقبولیت در زیر آمده اند :

  • تقریبا تمام شرکت ھای سازنده دوربین ھای مدار بسته از این معیار استفاده می کنند.
  • مشخصات E&A رایج که مھندسین و معماران پروژه ھای بزرگ را برنامه ریزی می کنند به طور معمول از PPM/PPF به عنوان پایه ھایی برای طراحی و برنامه ریزی پروژه ھای نظارت تصویری استفاده می کنند.
  • نیاز به وجود معیار با وجود آپشن ھای متعدد در مورد رزولوشن دوربین مداربسته (از ۱ تا ۱۲ مگاپیکسل)، که PPF این نقیصه ها را حل کرد و جای خالی متریک مورد نظر را پر کرد.
مشاهده  دوربین مداربسته گردان یا PTZ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید