آموزش, آموزش دوربین مداربسته

کیفیت ۴K در دوربین مداربسته

کیفیت ۴K در دوربین مداربسته

کیفیت ۴K در دوربین مداربسته تکنولوژی جدیدی برای وضوح تصویر است که به دنیای دوربین‌های مداربسته هم وارد شده است.

رزولوشن ۴K یک اصطلاح عمومی برای دستگاه‌ هایی است که تصویری با وضوح ۳۸۴۰×۲۱۶۰ ارائه می‌دهند که در اصطلاح با رزولوشن افقی ۴۰۰۰ پیکسل شناخته می‌شوند.

هر فریم ۴K کیفیتی معادل ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل یا به عبارت دیگر ۸٫۳ مگاپیکسل دارد.

برای مقایسه، تصاویر استخراج شده از فیلم‌های Full HD کیفیتی نزدیک به ۲ مگاپیکسل دارند.

برای کیفیت بیشتر، همه این تصاویر با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه ثبت می‌شوند.

با کیفیتی چهار برابر بالا‌تر نسبت به ۱۰۸۰p، دوربین‌ها می‌توانند تصاویری با جزئیات بیشتر ثبت کنند که این ویژگی برای دوربین‌های مداربسته می‌تواند در محیط‌های باز که نیاز به پوشش گسترده‌تری از فضا وجود دارد، بسیار مفید باشد.

استاندارد کیفیت ۴K در دوربین مداربسته

نسخه سینمایی که با نام DCI نیز شناخته می‌شود و دیگری Ultra HD . DCI از کیفیت بالا‌تری بهره می‌برد اما در بیشتر دوربین‌ها وجود ندارد.

اما Ultra HD به علت رعایت نسبت تصویر ۱۶:۹ در صفحه نمایش‌ها بیشتر مورد پسند سازندگان واقع شده و در دستگاه‌های مختلفی پشتیبانی می‌شود.

بزرگ‌ ترین نکته منفی استفاده از این کیفیت، حجم بسیار بالای حافظه‌ای است که اشغال می‌کند؛ این مشکل در دوربین‌های مداربسته که باید در طول شبانه‌روز روشن باشند جدی‌تر است.

راه‌حل مناسب استفاده از تکنولوژی فشرده‌سازی H.265 برای ذخیره‌سازی ویدئوهاست که به میزان زیادی در حافظه صرفه‌جویی می‌کند.

شرکت‌ هایی که در زمینه‌ی تکنولوژی فعالیت می‌کنند روز به‌روز به دنبال ارائه امکانات بیشتری برای ضبط یک تصویرِ به مراتب واضح‌تر و شفاف‌تر از قبل هستند.

مشاهده  دستگاه XVR

این مسأله برای کاربرانی که نیاز به ضبط تصاویری با بهترین کیفیت ممکن را دارند اتفاق خوبی است اما باید در نظر داشت زمانی که تکنولوژی‌های جدیدتر وارد بازار می‌شوند.

علاوه بر کیفیت، از نظر هزینه نیز نسبت به نسل‌های قبلی خود بالاتر هستند کما اینکه دوربین‌های ۴K در حال حاضر بیشترین قیمت را در مقایسه با کیفیت‌های معروف HD و Full

HD دارند و با این توصیف برای خرید دوربین‌های ۴K باید بازه‌ی قیمتی را نیز در تصمیم‌گیری دخالت داد.

مقایسه رزولیشن در دوربین مدار بسته ۴CIF , 720p , 1080 , 5MP , 4K , 12MP Panorama

در ویدئوی زیر از شرکت بوش سعی شده چند دوربین مدار بسته با کیفیت های مختلف ۴CIF و ۷۲۰P و ۱۰۸۰P و ۵ مگا پیکسل ، ۴K و ۱۸۰درجه ی پانوراما ۱۲ مگا پیکسل و ۳۶۰درجه پانورامای ۱۲ مگا پیکسل را با هم مقایسه کند.

شما قادر خواهید بود با دیدن این فیلم به راحتی تفاوت دوربین های مدار بسته مختلف از لحاظ کیفیت را ببینید و تشخیص بدهید.

در این فیلم با نشانه گذاری چهار نقطه در تصویر در فواصل ۴۰ فوت و ۵۰ فوت و ۱۰۰ فوت و ۱۷۰ فوتی و زوم بر روی نقاط مورد نظر در فواصل مختلف اقدام به مقایسه کیفیت تصویر در دوربین های مختلف با زرولیشن های مختلف پرداخته هست.

همانطور که مشاهده نمودید در فواصل نزدیک دوربین های Panorama بیشترین واید را پوشش داده ولی در زوم بر روی فواصل فوق الذکر کیفیت تصویر افت بسیار شدید داشته اما در دوربین های با لنر معمولی نقاط مشخص شده در تصایر بعد از زوم ، به ترتیب زیر دارای بالاترین کیفیت بودند.

  • بالاترین کیفیت ۴K
  • در لول بعدی از با کیفیت کمتر از ۴K کیفیت ۵MP
  • در لول بعدی با کیفیت کمتر از ۵MP کیفیت ۱۰۸۰P
  • در لول بعدی با کیفیت کمتر از ۷۲۰P کیفیت ۷۲۰P
  • در لول بعدی کمتر از کیفیت ۷۲۰P و با پایین ترین کیفیت ، رزولیشن ۴CIF
مشاهده  دوربین مداربسته سیم کارتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید