آموزش, آموزش دوربین مداربسته

کدگذاری VBR ، CBR ، MBR در دوربین مداربسته

کدگذاری VBR ، CBR ، MBR در دوربین مداربسته

یکی از المانهای مهم و تاثیر گذار بر کیفیت تصویر، رزولیشن و پهنای باند آن نحوه کدگذاری VBR ، CBR ، MBR در دوربین مداربسته می باشد.

سه نوع از مهمترین کدینگ های مربوط به بیت ریت VBR ، CBR ، MBR هستند که در ادامه در مورد هر کدام توضیح می دهیم.

بیت ریت ( Bit Rate ) در یک تعریف عبارت است از نرخ ارسال اطلاعات در واحد زمان است، اطلاعات می تواند شامل تصویر ، صوت یا ویدیو باشد.

کدگذاری VBR ، CBR ، MBR در دوربین مداربسته

CBR مخفف واژه لاتین Constant Bit Rate است و به معنای بیت ریت ثابت می باشد که در واقع در این حالت نرخ ارسال اطلاعات توسط دوربین مداربسته مقدار ثابتی است.

VBR مخفف واژه لاتین Variable Bit Rate است و به معنای بیت ریت متغیر می باشد که نرخ ارسال اطلاعات دوربین مدار بسته در این حالت به دلایل مختلف می تواند کم یا زیاد شود.

MBR مخفف واژه لاتین Maximum Bit Rate است و به معنای ارسال متغیر بیت ریت با حداکثر مقدار مشخص می باشد.

کد گذاری CBR – کدگذاری VBR ، CBR ، MBR در دوربین مداربسته

در کدینگ CBR که به معنای نرخ بیت ریت ثابت می باشد، مقدار بیت های ارسالی در واحد زمان همواره ثابت است.

یک مزیت این روش را می توان این گونه بیان کرد که در کد گذاری CBR، به دلیل ثابت بودن نرخ بیت ریت ارسالی، امکان تخمین زدن حجم تصویر دوربین روی هارد دیسک وجود دارد.

مشاهده  دوربین مداربسته Smart IR

یک نقطه ضعف بزرگ این روش نیز اشغال فضای زیاد بر روی هارد دیسک بدون توجه به میزان پیچیدگی سیستم می باشد به عبارت دیگر تصویر ضبط شده بصورت بهینه بر روی هارد ذخیره نمی شود و امکان دارو فضای زیادی از هارد را تصاویر بی کیفیت اشغال نماید.

رروش کدینگ CBR را می توان با توجه به نیاز در دوربین های مدار بسته ای که با تشخیص حرکت ( Motion detection ) ضبط می کنند مورد استفاده قرار داد.

کد گذاری VBR – کدگذاری VBR ، CBR ، MBR در دوربین مداربسته

نوع کد گذاری دیگری که از آن سخن به میان آمد VBR می باشد که به معنای ارسال اطلاعات با نرخ بیت متغیر می باشد و معمولا در نقطه مقابل CBR استفاده می شود.

در این روش با توجه به میزان پیچیدگی های شناسایی شده در تصویر مانند تجمع افراد یا وجود اشیاء متحرک در میدان دید دوربین و مواردی شبیه به این می تواند افزایش یابد.

این نوع کد گذاری می تواند در بازه حجمی مشخصی انتخاب شود. شاید برخی از دوربین های مجهز به تکنولوژی VBR با دستگاه های قدیمی سازگار نباشند در این صورت تصاویر آنها با بیت ریت ثابت ثبت و ضبط می شود.

نکته : هنگام استفاده از نرخ بیت ریت متغیر VBR ، به دلیل تغییر بیت ریت در واحد زمان ، امکان تخمین حجم فایل ضبط شده وجود ندارد.

کد گذاری MBR – کدگذاری VBR ، CBR ، MBR در دوربین مداربسته

کدینگ MBR در مقایسه با CBR پهنای باند مصرفی را بین ۴۰ تا ۷۰ درصد کاهش می دهد.

مشاهده  دوربین مداربسته گردان یا PTZ

از این رو پهنای باند دوربین مدار بسته هنگام تصویر برداری از صحنه های ساده و فاقد پیچیدگی کاهش محسوسی پیدا می کند در حالی که این مقدار در CBR روی یک مقدار ثابت قفل شده است.

کدینگ MBR در مقایسه با VBR ، پهنای باند مصرفی با به میزان ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش می دهد. همانگونه که در تصویر بالا مشاهده می کنید، MBR یک بیت ریت را به عنوان حد نصاب مشخص می کند و اجازه انتقال اطلاعات بیشتر از این حد نصاب را نمی دهد.

یکی از کاربرد های این نوع بیت ریت ، هنگام شب است ، تصویر دوربین ها در شب به علت افزایش پیچیدگی سیستم از بیت ریت بیشتری برخوردار خواهد بود و استفاده از بیت ریت MBR می تواند مشکل مصرف بیش از اندازه بیت ریت را حل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید