آموزش, آموزش دوربین مداربسته

فناوری EIS در دوربین مداربسته

فناوری EIS در دوربین مداربسته

فناوری EIS در دوربین مداربسته یا سیستم تثبیت کننده تصویر، به مجموعه ای از فناوری هایی اطلاق می شود که برای اصلاح تاری تصاویر در دوربین مدار بسته مورد استفاده قرار می گیرد.

فناوری EIS در دوربین مداربسته

این تاری تصاویر معمولا از ارتعاشات اجتناب ناپذیر به دلیل حرکت دوربین در محل نصب ناشی می شود و معمولا نصب دوربین مدار بسته در فضاهای رو باز آن را در معرض تکان های ناشی از عوامل فیزیکی یا طبیعی همچون باد، باران و غیره قرار می دهد.

وجود نویز و تاری در تصاویر یک امر اجتناب ناپذیر است. تکنیک تثبیت کننده تصویر به شما کمک می کند تا جزئیات دقیق تر و با وضوح بالا از تصاویر داشته باشید.

تکنیک های تثبیت کننده تصویر به طور کلی و بر اساس عملکرد آنها به دو نوع زیر طبقه بندی شوند:

  • اصلاح بر اساس حرکت لنز
  • اصلاح بر اساس برنامه نرم افزاری

تثبیت کننده تصویر EIS – فناوری EIS در دوربین مداربسته

تثبیت کننده تصویر الکترونیکی یا Electronic image stabilization روشی است که در آن مشکل تاری تصویر در سطح نرم افزاری و پس از اینکه سیگنال نوری به سیگنال دیجیتال تبدیل گردید، بر طرف می شود.

همان طور که می دانید هر دوربین مدار بسته ای دارای یک چیپ یا حسگر تصویر است که وظیفه دارد که این سیگنال نوری را دریافت نموده و برای تشکیل تصویر این سیگنال های نوری را به سیگنال های دیجیتالی تبدیل نماید.

این روش اصلاح نقائص تصاویر را پس از تشکیل تصویر انجام می دهد یعنی بعد از زمانی که نور از سنسور عبور کرد.

مشاهده  تفاوت هارد HDD با SSD

نحوه عملکرد EIS – فناوری EIS در دوربین مداربسته

الگوریتم عملکرد EIS بدین نحو است که پردازنده ابتدا تصویر را به تکه های کوچک تقسیم می کند و سپس آن را با فریم های قبلی مقایسه می کند.

سپس تشخیص می دهد که حرکت موجود در تصویر ناشی از یک شی متحرک در تصویر بوده و یا یک لرزش ناخواسته بوده و اصلاحات مورد نیاز را انجام می دهد.

در این حالت هنگامی که تصویر اصلاح شده با تصویر قبلی جایگزین می گردد قاعدتا بخش هایی از آن حذف می شود و نسبت به تصویر اصلی (که دارای نویز است) کوچکتر خواهد بود.

این ممکن است منجر کاهش کیفیت کلی این فناوری شود اما این کاهش زیاد چشمگیر نیست و قابل اغماض است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید