آموزش, آموزش دوربین مداربسته

کیفیت تصویر HD 720p دوربین مداربسته

کیفیت تصویر HD 720p دوربین مداربسته

کلمه HD مخفف High Definition به معنای “کیفیت بالا” است که آن را با نام کیفیت تصویر HD 720p دوربین مداربسته نیز می‌شناسند.

کیفیت تصویر HD 720p دوربین مداربسته یک تصویر HD تفکیک‌ پذیری ( رزولوشن ) بالاتری نسبت به تصویر “وضوح استاندارد” (SD) دارد.

تصویر HD شامل ۷۲۰ پیکسل افقی (ردیفی) و در نسبت ابعادی ۱۶:۹ است، یعنی رزولوشن کامل آن ۱۲۸۰×۷۲۰ است که به صورت کامل، دارای ۷۲۰ پیکسل افقی و ۱۲۸۰ پیکسل عمودی است.

کلمه ۷۲۰p نیز از همان گرفته شده است که معمولاً به جای کلمه HD به کار می‌رود و نشان دهنده‌ی همان ۷۲۰ پیکسل افقی است.

از آن جایی که علاوه بر رزولوشن ۱۲۸۰×۷۲۰ ، استانداردهای دیگری نیز برای وضوح HD استفاده می‌شود، به صورت عمومی بجای کلمه HD از ۷۲۰p استفاده می‌کنیم.

حرف p در ۷۲۰p نشان دهنده کلمه Progressive به معنای “قدم به قدم” و “ترتیبی” است ، یعنی در فریم‌های یک منبع HD، همه خطوط افقی یکی پس از دیگری بارگذاری شده و نشان داده می‌شوند.

در مقابل ۷۲۰i است که به صورت عملی وجود خارجی نداشته و کارایی آن تقریباً صفر است و در آن (به صورت تئوری) خطوط یک در میان نشان داده شده و پس از آن، خطوط دیگر از بالا به پایین بارگذاری می‌شوند.

امروزه کیفیت‌های بالاتری از جمله Full HD و ۴K برای نمایش تصاویر با وضوح بالا روانه بازار شده است که در دوربین‌های مداربسته نیز می‌توان این‌ کیفیت‌ها را در برند‌های مختلف پیدا کرد.

منظور از i و p در فرمت HD چیست؟

۱-فرمت i: این حرف که از ابتدای کلمه interlace گرفته شده نشان دهنده این است که در این فرمت تمام پیکسل‌ها و خطوط در یک زمان پردازش نمی‌شوند بلکه در ابتدا تعدادی از پیکسل‌ها پردازش می شود و در مدت زمان اندکی بقیه پیکسل‌های باقی مانده پردازش می‌شوند.

مشاهده  دوربین مداربسته مناسب برای زمستان

به عنوان مثال ۶ پیکسل را تصور کنید که هر کدام یک عدد مشخص از ۱ تا ۶ دارند ، حال می‌خواهیم این ۶ پیکسل را در حالت interlace پردازش کنیم.

پس در این روش ابتدا پیکسل‌های زوج را پردازش می‌کنیم ، یعنی ۲، ۴ و ۶ بعد از این موضوع دقیقا پیکسل‌های فرد ۱، ۳ و ۵ مورد پردازش قرار می‌گیرند.

با این روش تمام پیکسل‌ها با اختلاف زمان کمتری نسبت به یکدیگر پردازش می‌شوند ، البته این روش یک مشکل دارد و آن هم ایجاد لرزش تصویر یا Flicker در هنگام افزایش اندازه تصویر وسرعت تعویض فریم‌ ها است.

۲-فرمت p: این فرمت نوع توسعه یافته فرمت i است؛ می‌توان بزرگترین تفاوت فرمت p با i را در نحوه پردازش پیکسل‌ها و خطوط دانست.

به طور کلی در فرمت progressive تمام خطوط و پیکسل‌ها در یک زمان پردازش می‌شود ، پس به همین علت تصاویری که براساس این فرمت ساخته می‌شود فاقد هر گونه لرزش یا Flicker خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید