آموزش, آموزش دوربین مداربسته

زمان واقعی در دی وی ار

زمان واقعی در دی وی ار چیست؟

در این پست قصد دارم درباره زمان واقعی در دی وی ار توضیح بدم در این مقاله شما می تونید تفاوت زمان واقعی و زمان غیر واقعی در دی وی ار رو متوجه بشد .

ضبط زمان واقعی در دی وی آر

ضبط زمان واقعی در دی وی ار یعنی همه کانالها می تواند تصویر را با ۲۵ فریم در ثانیه بگیرد و ضبط کنند. به این ویژگی قابلیت ضبط حرکت-کامل(full-motion) هم می گویند.

تصویر ضبط شده توی زمان-واقعی همان کیفیتی را داره که هنگام دیدن یک فیلم توی تلویزیون می بینید. چشم انسان تصویر ضبط شده ۲۵ فریم بر ثانیه را مانند یک ویدئو کاملا روان می بیند.

در حقیقت چشم ما تفاوت میان ۲۵fps  و ۵۰fps را نمی بیند.

ضبط زمان واقعی در دی وی ار  اغلب با کیفیت تصویر اشتباه گرفته می شود. برای روشن شدن این مسئله، توجه داشته باشید که FPS)  frames per second) میزان روان بودن ویدئو را بیان می کند و نه کیفیت تصویر را.

در حال حاضر اغلب دستگاه های DVR را به عنوان دی وی آر زمان واقعی معرفی می کنند.

ما نمایش زمان واقعی در دی وی ار  و ضبط زمان واقعی در دی وی ار داریم و این دو با یکدیگر تفاوت دارند.

نمایش زمان واقعی در دی وی ار  یعنی دستگاه دی وی ار می تواند تصویر را بر روی تمام کانالها با ۲۵ فریم در ثانیه نمایش دهد. این یعنی یک دستگاه دی وی ار ۱۶ کانال باید بتواند ۴۰۰fpss را نمایش دهد(۱۶ کانال ضرب در ۲۵ فریم بر ثانیه معادل ۴۰۰۰ فریم بر ثانیه خواهد بود).

مشاهده  آموزش نصب فیش BNC

دستگاه دی وی ار با نمایش زمان واقعی می تواند ضبط زمان واقعی هم داشته باشد. یعنی دی وی ار می تواند هم نمایش و هم ضبط با ۲۵ فریم بر ثانیه بر روی تمام کانالها را داشته باشد.

همه دستگاه های DVR با نمایش زمان واقعی ویژگی ضبط زمان-واقعی را ندارند.

گاهی اوقات ما دی وی ارهایی را میبینیم که اینگونه توصیف شده اند: “۱۶ch DVR 480/100fps” که یعنی دی وی ار تصویر را به صورت زمان-واقعی نمایش می دهد اما فقط ۱۰۰۰ فریم بر ثانیه می تواند بر روی تمام کانالها ضبط داشته باشد. یک معنی دیگر این مسئله این است که این دستگاه دی وی ار می تواند ضبط زمان-واقعی داشته باشد اما فقط  بر روی ۴ کانال(۱۰۰fps/25fps=4 channels)

از طرف دیگر همه دی وی ار  هایی که ضبط زمان-واقعی دارند، نمایش زمان-واقعی هم دارند. پس هنگامی به دنبال دستگاه دی وی ار زمان-واقعی هستیم، باید مطمئن شویم که هم نمایش و هم ضبط زمان واقعی دارد.

تبلیغات دروغ در ضبط زمان واقعی توی دستگاه دی وی آر

یک تبلیغ غیر صادقانه دیگر در زمان اعلام حداکثر فریم در ثانیه برای دستگاه دی وی ار، رزولوشن ضبط است.

بیشتر دستگاه های دی وی ار که در بازار دوربین مداربسته به عنوان زمان-واقعی تبلیغ می شوند می توانند نمایش و ضبط زمان-واقعی داشته باشند اما فقط با رزولوشن CIF یا D11.

بنابراین ضبط با این رزولوشن به شدت کیفیت را پایین می آورد. اگر دوربینی با رزولوشن بالا داشته باشید اما رزولوشن ضبط دستگاه دی وی آر کم باشد در نهایت کیفیت تصویر ضبط شده پایین خواهد بود.

مشاهده  توان مصرفی دوربین مداربسته

بالا بردن رزولوشن ضبط در اینگونه دستگاه های DVR باعث می شود دیگر ضبط آنها زمان-واقعی نباشد.

پس اگر علاوه بر زمان واقعی بودن دستگاه دی وی ار کیفیت تصویر هم برایتان مهم است توجه کنید که دستگاه دی وی ار در چه رزولوشنی زمان واقعی است.

حال پرسش اساسی این است آیا واقعا به یک دی وی آر زمان واقعی نیاز دارید؟

در ۹۵ درصد مواقع خیر. استاندارد صنعت برای تجهیزات نظارت تصویری حدود ۵۵ فریم بر ثانیه است.

این میزان برای مصارف خانگی و اغلب مصارف تجاری کافی است. تنها زمانی ممکن است به ضبط زمان واقعی نیاز پیدا کنیم که می خواهیم تصویر اشیایی که با سرعت زیاد حرکت می کنند را با جزییات زیاد ضبط کنیم.

از جمله این موارد: باجه صندوقدار، میز کازینو، فروشگاه جواهرفروشی و… . برای استفاده های دیگر ضبط زمان واقعی کاملا غیر ضروری است.

استفاده بی مورد از دی وی آر ضبط زمان-واقعی نه تنها هزینه را افزایش می دهد بلکه افزایش حجم ویدئوهای ضبط شده، به شکل چشمگیری مدت زمان ضبط تصاویر با دوربین مداربسته را کاهش می دهد.

زمانی که دستگاه دی وی آر را برای ذخیره سازی ۶٫۲۵ فریم بر ثانیه تنظیم می کنیم می توانیم ۴ برابر زمان بیشتری نسبت به ضبط با زمان-واقعی، تصویر ضبط کنیم.

بنابراین با تنظیمات فریم بر ثانیه پایین تر می توانیم به جای یک هفته، ۴ هفته تصویر ضبط کنیم، آن هم بر روی هارد دیسکی با همان حجم. بعضی افراد ممکن است بگویند ضبط با نرخ فریمی پایین تر از زمان-واقعی، ویدئو را بریده بریده می کند، اما باید به خاطر داشته باشیم که راجع به تجهیزات دوربین مداربسته صحبت می کنیم نه فیلم سینمایی. با ۶٫۲۵ یا حتی ۵ فریم در ثانیه هم می توان تمام جزییات مهم را ضبط کرد و شواهد ویدئویی کافی برای پلیس یا دادگاه را فراهم کرد.

مشاهده  مکانیزم بهبود تصویر دوربین مداربسته

بنابراین پیش از خرید دستگاه دی وی آر تصمیم بگیرید که آیا زمان-واقعی بودن آن برایتان ضروری هست یا نه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید