آموزش, آموزش دوربین مداربسته

شب و روز در دوربین مداربسته

شب و روز در دوربین مداربسته

قابلیت شب و روز در دوربین مداربسته یا Day & Night به عملکرد بهتر دوربین های مداربسته در طول روز و شب گفته می شود، به این معنی است که دوربین مداربسته در روز و شب قابلیت فیلم برداری را دارد.

در ابتدای پیدایش دوربین مداربسته هنوز به مادون قرمز مجهز نشده بود و فقط در روز فیلم برداری می کردند، اما امروزه اکثر دوربین های مداربسته به مادون قرمز مجهز هستند و به آنها Day & Night می گویند.

تدابیر مرتبط با Day & Night چه هستند؟

دید در شب IR : مهمترین قابلیت مرتبط با Day & Night دید در شب IR یا مادون قرمز است، دید در شب مادون قرمز کمک می کند دوربین در طول شب و در محیط هایی با نور صفر هم به گرفتن تصویر مناسب ادامه دهد.

از آنجا که در طول روز دوربین مداربسته معمولا نور کافی برای گرفتن تصویر دارد در این مدت برای صرفه جویی در انرژی LED های مادون قرمز دوربین خاموش هستند.

سیاه و سفید شدن تصویر : نور مادون قرمز فاقد رنگ است (در واقع بازه رنگ هایی مرئی را نشان نمی دهد) پس در صورتی که دوربین با روشن چراغ های IR همچنان سعی کند تصویر رنگی بسازد، تصویر اصلا رنگ مناسبی نخواهد داشت.

از طرف دیگر دوربین های مدار بسته معمولا عملکرد بهتری از نظر کاهش نویز در تصویر سیاه و سفید دارند، پس با سیاه و سفید شدن تصویر میزان نویز تصویر هم (که به علت تقویت الکترونیکی یا AGC ایجاد شده) کاهش می یابد.

فیلتر IR : فیلتر IR یا مادون قرمز نوعی فیلتر نوری است که از عبور نور مادون قرمز جلوگیری می کند. در دوربین های مدار بسته معمولا چیپ تصویر را به گونه ای می سازند که حساسیت خوبی به نور IR داشته باشد، از این طریق در طول شب و با فعال شدن چراغ های IR دوربین تصویر خوبی ایجاد کند.

مشاهده  آموزش نصب فیش BNC

این موضوع البته مشکلاتی را در طول روز ایجاد می کند، از آنجا که در طول روز هم نور مادون قرمز زیادی در محیط وجود دارد دوربین با جذب آن، دچار اختلال در رنگ می شود.

برای رفع این مشکل در طول روز از یک فیلتر IR بر روی لنز دوربین استفاده می شود. با رسیدن شب، سنسور نور به طور همزمان فیلتر IR را برداشته و چراغهای IR را روشن می کند.

دوربین های تحت شبکه از کدام یک از این روش ها در عملکرد Day & Night استفاده می کنند؟

بیشتر دوربین های تحت شبکه از هر سه روش گفته شده به صورت همزمان استفاده می کنند. دوربین های پیشرفته تر تدابیر پیشرفته تری هم برای مبارزه با کاهش کیفیت تصویر در طول شب دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید