آموزش, آموزش درب اتوماتیک

تکنولوژی ARS در جک پارکینگی

تکنولوژی ARS در جک پارکینگی

به سیستم تشخیص برخورد با مانع و برگشت اتوماتیک درب تکنولوژی ARS در جک پارکینگی نامیده می شود و خلاصه شده Automatic Reversal System می باشد.

به صورت کلی اگر یک جک پارکینگی دارای تکنولوژی ARS باشد علاوه بر فتوسل، جهت جلوگیری از برخورد در ناخواسته درب با افراد و سایر اشیا از این سیستم ایمنی نیز بهره می برد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

تکنولوژی ARS در جک پارکینگی

سیستم برگشت خودکار معمولاً در میان نصاب ها به اینکودر معروف است و به جک هایی که مجهز به این سیستم هستند جک اینکودر دار نیز می گویند.

به صورت کلی دردسر و مشکلات این تکنولوژی بیش از مزیت های آن است و نصاب های با تجربه جک پارکینگی به جز در موارد خاص، در اکثر موارد آن را غیر فعال می کنند.

سیستم برگشت خودکار چگونه عمل می کند؟

معمولاً جک های پارکینگی به دو صورت برخورد درب با مانع را تشخیص می دهند :

  • توسط افزایش آمپر عبوری از کابل های موتور دستگاه و گرم شدن آنها
  • توسط سنسور دور شمار اینکودر در جک های پیشرفته و گران قیمت

تشخیص برخورد جک پارکینگی با مانع توسط آمپراژ کابل :

این روش در جک های معمولی خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که جک با مانعی برخورد می کند دیگر حرکت نمی کند و ثابت در جایش باقی می ماند ولی مدار فرمان به دینام آن انرژی الکتریکی را ارسال می کند.

با توجه به عدم حرکت این انرژی به صورت تلفات گرمایی از دینام جک خارج می شود و این افزایش دمای کابل ها و آمپر کشیدن توسط مدار فرمان جک پارکینگی تشخیص داده می شود و در نتیجه فرمان توقف و حرکت در مسیر مخالف صادر می شود.

مشاهده  راهنمای نصب جک WINGATE

با توجه به اینکه نیاز است اندکی زمان سپری شود تا مدار گرمای ایجاد شده را تشخیص بدهد این سیستم اندکی کند است و در حدود ۲ ثانیه زمان می برد تا درب ها در جهت عکس شروع به حرکت کنند.

اگر بخواهیم به بعضی از جک های دارای این تکنولوژی اشاره نماییم می توانیم به جک وی تو کالیپسو و جک پارکینگی بی اف تی اشاره نماییم.

تشخیص برخورد با مانع توسط سیستم اینکودر :

این سیستم در جک های پیشرفته تر از جمله بعضی مدل های جک توسک و جک پارکینگی بنینکا مورد استفاده قرار می گیرد که در مکانیزم جک یک سنسور دور شمار تعبیه می شود و در هنگامی که جک با مانعی برخورد نماید و سرعت آن کم شود و یا متوقف شود این سنسور متوجه شده و فرمان توقف حرکت را صادر می نماید.

جک هایی که مجهز به اینکودر هستند علاوه به ۲ یا ۳ رشته کابل مربوط به برق موتور جک، دارای چند رشته کابل مجزا مربوط به سنسور ARS نیز می باشند.

سرعت تشخیص برخورد جک با مانع در این سیستم در حدود ۱ ثانیه است.

مزیت و معایب تکنولوژی ARS در جک پارکینگی

با توجه به اینکه این سیستم ۱ تا ۲ ثانیه زمان نیاز دارد تا برخورد با مانع را تشخیص دهد عملاً اگر درب با خودرو برخورد کند نیروی وارد شده به بدنه خودرو باعث ایجاد خط و خش بر روی بدنه خودرو می شود و سپس جک متوقف می شود.

لذا جهت جلوگیری از برخورد درب پارکینگ با خودرو باید دقت نماییم که همیشه خودروی ما جلوی فتوسل قرار داشته باشد و عملاً ARS نمی تواند به ما کمک کند.

مشاهده  قفل هوشمند Dahua

ولی سیستم برگشت خودکار جهت تشخیص برخورد جک با عابرین پیاده عبوری از درب مناسب است و کمک می کند که درب متوقف شده و به بدن آنها نیرو وارد نکند.

حال تصور کنید درب به صورت نرمال در حال بسته شدن است و وزش شدید باد در خلاف جهت حرکت درب در حال وزیدن است.

در صورت فعال بودن ARS جک به اشتباه تشخیص برخورد با مانع می دهد و شروع به باز شدن می نماید و یا در شب های سرد زمستانی لولاهای درب یخ زده و سفت می شود و هنگامی که جک قصد حرکت دادن درب را دارد نمی تواند به راحتی درب را حرکت دهد و تشخیص اشتباه برخورد با مانع را می دهد و درب شروع به باز شدن می نماید.

جمع بندی – تکنولوژی ARS در جک پارکینگی

با توجه به اینکه سیستم تشخیص برخورد با مانع، از خش افتادن بر روی بدنه خودرو جلوگیری نمی کند و همچنین در صورت وزش باد شدید و یا سفت شدن لولا تشخیص اشتباه می دهد و اجازه بسته شدن درب را نمی دهد، معمولاً توسط نصاب ها غیر فعال می شود.

فقط در موارد که جک قدرت خیلی بالا دارد و امکان تردد افراد و کودکان از میان درب وجود دارد باید این سیستم را فعال نمود تا در صورت برخورد جک با افراد به بدن آنها صدمه جدی وارد نشود.

تذکر : سرعت حرکت جک های پارکینگی پایین است و به صورت متوسط ۲۰ ثانیه زمان لازم است تا یک جک پارکینگی درب را ببندد، لذا در صورت برخورد جک با افراد پیاده نیز سرعت حرکت درب به اندازه کافی آهسته است تا افراد بتوانند خود را از مسیر حرکت درب خارج نمایند.

مشاهده  راهنمای نصب جک لایف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید