آموزش, آموزش برق

منبع تغذیه سوئیچینگ

منبع تغذیه سوئیچینگ

از سری مقالات آموزش برق در اینجا به بررسی منبع تغذیه سوئیچینگ در دو بخش خواهیم پرداخت. بخش اول مربوط به قسمت اولیه مدار و بخش دوم مربوط به بخش ثانویه مدارات منبع تغذیه می باشد.

منبع تغذیه سوئیچینگ

تغذیه های سوئیچینگ یکی از مهمترین پدیده ها در صنعت الکترونیک می باشد که جایگزین ترانس های سنگین و حجیم شده اند. تغذیه های سوئیچینگ نیز دچار ایراداتی می شوند که شیوه رفع آنها را به صورت مختصر توضیح می دهیم.

عکس زیر تصویر یک برد تغذیه است که همه تغذیه های سوئیچینگ تقریبا یک سیستم دارند. این تغذیه ها دارای دو قسمت اساسی اولیه و ثانویه است که ابتدا ایرادات قسمت اولیه که قسمت اعظم خرابی ها در این قسمت رخ می دهد را عنوان می کنیم.

همانطور که در عکس پیدا است اپتوکوپلر و آی سی ۳۸۴۲ در بین دو بخش مشترک هستند، که البته ترانس چاپر هم جزو این قطعات مشترک هست.

دقت کنید در این گونه تغذیه ها به خاطر استفاده مستقیم از برق ۲۲۰ ولت متناوب نمی توان منفی ( زمین ) اولیه مدار را به منفی ثانویه مستقیم وصل کرد و اینکار توسط یک یا دو خازن ظرفیت پایین و ولتاژ بالا صورت می گیرد.

مشاهده  کابل فیبر نوری

بخش اول – منبع تغذیه سوئیچینگ

مهمترین ایرادی که این تغذیه ها پیدا می کنند سوختن ما سفت است برای تست و تعمیر پاور پشت برد طرف شما باشد که در اینکار بهتر است از نفر کمکی استفاده کنید ولت متر را در حالت ۳۰۰ ولت یا بالاتر در حالت برق مستقیم قرار دهید.

با رعایت قطبین پایه های ولت متر را روی دو پایه خازن صافی قرار داده و از نفر کمکی بخواهد کلید تغذیه را بزند یا آن را به برق وصل کند و در آورد.

اگر خازن که ولت متر ولتاژ حدود ۳۵۰ ولت را روی آن نشان می دهد به سرعت زیر ۵ ثانیه خالی شد مثبت به احتمال خیلی زیاد سالم است ولی اگر خازن خیلی به کندی شروع به دشارژ یا خالی شدن کرد حتم بدانید مثبت آن خراب است.

اینها در حالتی است که فیوز ورودی برق سالم باشد اگر فیوز سوخته بود آن را حتما و فقط با نوع مشابه عوض کنید و قبل از آن از سالم بودن وریستور که در بعضی مدل ها در ورودی برق به صورت موازی قرار گرفته رو امتحان کنید و در صورت شورت یا اتصال آن را عوض کنید.

اگر سالم بود و فیوز سوخت احتمالا به جز مثبت ممکن است رکتی فایر برق ورودی که دیود پل است هم دچار اتصال شده آنرا هم هنگام تعویض مثبت تست نمایید و اگر در صورت اتصال به برق ولتاژی روی پایه های خازن صافی مشاهده نگردید احتمال سوختن PTC هم وجود دارد یا ممکن چوک صافی هم یکی از پایه هایش قطع شده باشد.

مشاهده  دیود چیست؟

ایراد دیگر خرابی خازن صافی است که معمولاً یکی از پایه های آن از داخل دچار سولفاته شده و قطع گردیده که در این مورد دستگاه ممکن است روشن شود ولی کارش را به درستی انجام نمی دهد.

برای امتحان تغذیه را از برق جدا کرده و با وصل کردن دو سر یک لامپ ۲۲۰ ولت آنرا دشارژ یا خالی کنید و با اهمتر مثل یک خازن شیمیایی آن را امتحان کنید که بهتر است یک پایه آن را کاملا از مدار خارج کنید و اهم متر را روی ضرب در ۱۰۰ قرار داده و به پایه ها اتصال دهید.

خازن یک لحظه شارژ شده و باز دشارژ می شود و چون معمولا این خازن ظرفیت زیادی ندارد عمل شارژ یا دشارژ آن ممکن است به تندی صورت گیرد.

بخش دوم – منبع تغذیه سوئیچینگ

عکس های بخش خروجی را در بالا مشاهده نمودید در بخش خروجی مشکلات زیادی بوجود نمی آید فقط امکان خراب شدن خازنهای صافی و یا خرابی دیودهای یکسو کننده وجود دارد.

خراب شدن یا اتصال دیودهای خروجی تغذیه می تواند باعث قطع کل تغذیه شود.

در مدارات اینگونه چون خروجی هر ثانیه چندین بار توسط آی سی ۳۸۴۲ و اوپتوکوپلر و بخش راه انداز مدار سویچ قدرت که با هم در ارتباط هستند تست می شود قطع شدن یکی از تغذیه های و اتصال کوتاه آن باعث از کار افتادن کل آن می شود.

توصیه می کنیم در صورت خرابی این مدارات اول از همه دیودهای خروجی تغذیه تست شود فقط فراموش نکنید این دیودها فرکانس بالا بوده و فقط و فقط با نوع مشابه قابل تعویض است.

مشاهده  تکنولوژی VSAT

خرابی خازن های تصفیه خروجی مگر در صورتی که شورت شود نمی تواند باعث از کار افتادن تغذیه شود ولی می توان باعث کاهش آمپر و ولتاژ شوند که معمولا در اینگونه موارد خازن ها باد کرده و خاصیت خود را از دست می دهند.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “منبع تغذیه سوئیچینگ

  1. احمد رضایی گفت:

    لذت از یاد گرفتن
    بنظر من یاد گرفتن هنر است و یاد دادن هنرمندی میخواهد
    متشکرم بحث جالبی بود وباز هم ممنونم .

دیدگاهتان را بنویسید