آموزش, آموزش اعلام حریق

راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک

راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک

در این مقاله قصد داریم برای شما در مورد راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک توضیح دهیم شما با مطالعه این راهنما می توانید به راحتی این سیستم را راه اندازی و نصب کنید.

شایان ذکر است که شما با مطالعه این آموزش می توانید در امر عیب یابی و رفع عیب این محصول خبره شوید.

شما می توانید برای خرید محصولات اعلام حریق آریاک از طریق این لینک اقدام کنید.

راهنمای نصب و راه اندازی دستگاه مرکز کنترل اعلام حریق آریاک

این محصول در محلی باید نصب گردد که به راحتی قابل رؤیت باشد.

نصب این نوع سیستم اعلام حریق معمولا در ورودی های اصلی و یا مسیرهایی که ماموران آتش نشان می توانند وارد شوند.

احتمال دست کاری این دستگاه را در محل های رفت و آمد را مورد توجه قرار دهید.

این محصول باید توسط یک دتکتور که به سقف نصب شده و دقیقا بالای آن قرار دارد ، حفاظت شود و یک انشعاب در کنار آژیر اصلی این مرکز کنترل وجود داشته باشد.

آژیرها ( راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک )

تمام آژیرها دارای پلاریته می باشند.

آژیرهای بدون پلاریزه موجب اعلام خطای آژیر (SOUNDER FAULT ) می شود.

رایج ترین آژیرها ، زنگ ها و آژیر های الکترونیکی هستند. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید آژیرهای موتور دار را با این دستگاه مرکزی استفاده کرد و آژیر های استفاده شده در ساختمان باید برابر باشند تا در صورت اعلام حریق ، صدای آن به راحتی قابل تشخیص باشد.

حداقل صدای آژیر نسبت به صداهای محیط اطراف ( که بیشتر از ۳۰ ثانیه ادامه دارند )را باید ۶۵ دسی بل و یا ۵ دسی بل بیشتر باشد.

صدای این محصول باید در تمام جایگاه های ساختمان قابل شنیدن باشد.

برای استراحتگاه‌ها و اشخاص خواب آلود که حس شنوائی معمولی دارند ، شدت صدا باید ۷۵ دسی بل باشد .

دستگاه مرکزی دارای ۲ خروجی آژیر می باشد که باید به هر مدار حداقل یک وسیله اعلام خطر ( آژیر ) متصل باشد .

شستی های دستی اعلام حریق راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک )

نصب شستی های دستی اعلام حریق باید به گونه ای باشد که با فاصله حداکثر ۳۰ و در مکان های پر خطر کمتر از ۳۰ متر نسبت به هم در راه های خروجی مانند (راه پله ها ، پاگردها و درهای خروجی) نصب شوند.

این شستی ها باید در جایگاه هایی نصب شوند که قابل رؤیت و قابل دسترسی باشند.

این محصول باید در ارتفاع ۱٫۴ متری نصب شوند.

دتکتورهای دود (یونیزه و اپتیکال) راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک )

دتکتور یونیزه

دتکتور دود یونیزه در کشف آتش های با دود کم مورد استفاده قرار میگیرند.

از این نوع دتکتور معمولا در مجتمع های مسکونی، اداری و بیمارستانی مورد استفاده قرار می گیرد.

دتکتور اپتیکال

دتکتورهای اپتیکال یا (فتوالکتریک) در کشف آتش های غلظت دود بالا استفاده می شود.

این نوع دتکتور در انبار های مواد PVC (نوعی محصول ارزشمند در صنعت پتروشیمی که معمولا در ساختمان سازی استفاده می شود) مورد استفاده قرار می گیرد.

  • دتکتورهای دود را به هیچ وجه در مسیر کوران هوا نصب نکنید . محل استقرار دتکتور به عوامل و پارامترهای متعددی بستگی دارد که بهتر است از استاندارد BS 5839 یا EN54 در مورد کلیه جزئیات فواصل و غیره کمک گرفت . گردوغبار ، بخار ، آلودگی برخی مواد شیمیایی مانند اتر و همچنین دود بر دتکتور تأثیر میگذارد و باعث اعلام آژیر مزاحم می شود و نیاز مکرر به تمیز کردن دتکتور می شود. چنانچه عوامل فوق به طور عادی به مقدار زیاد در محل وجود دارد ( مثل اطاق دیزل و ……. ) از دتکتورهای حرارت باید استفاده گردد .

دتکتور های حرارت راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک )

دتکتور نوع درجه حرارت ثابت ، نوع ازدیاد درجه حرارت ( RATE OF RISE ) و نوع ترکیبی

  • دتکتورهای حرارت ثابت در مکانهایی بکار می روند که تغییرات ناگهانی درجه حرارت وجود دارد که باعث آلارم کاذب می شود و در عین حال سرعت عکس العمل دتکتور اهمیت چندانی ندارد ؛ مانند آشپزخانه‌ها
  • در اغلب مکانهای دیگر که امکان تغییر سریع درجه حرارت در شرایط عادی وجود ندارد ولی سرعت پاسخگویی دتکتور با توجه به شرایط مختلف تغییر دما و بروز حریق حائز اهمیت می باشد ، دتکتورهای نوع دوم قابل استفاده هستند .
  • بر اساس نسخه های جدید استاندارد ، در برخی مکانهای خاص که ضمن اهمیت سرعت تغییر دما ، شرایط دمایی خاص نیز حاکم است از نوع سوم دتکتورها باید استفاده شود .

دتکتورهای حرارت ساده ( ECONOMY HEAT DETECTORS ) – راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک

دتکتورهای حرارت ساده ( با مدار باز ) که عملاً دیگر تولید نمی شوند ، بصورت یک سوئیچ حساس به دما می باشند که در سیستم های اعلام حریق امروزی باید به همراه یک مقاومت ۴۷۰ اهم در مدار قرار گیرند ( مانند شستی های اعلام حریق معمولی ).

باتری ها راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک ) – راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک

در این سیستم‌ها باید از باطریهای خشک استفاده شود و معمولاً برای دستگاهها ACT-2 ( دو زون ) از دو باطری ۱۲ ولت حداقل ۲/۲ آمپر ساعت استفاده می شود که به صورت سری متصل می شوند (جمعاً ۲۴ ولت ) .

چنانچه باطریها متصل نبوده و یا خالی باشند ، نشانگر اشکال تغذیه ( POWER SUPPLY FAULT ) روشن می شود . این سری دستگاه ها دارای مدار بسیار مجهز برای کنترل وضعیت باطری ها می باشند که به جای کنترل جریان شارژ باطری ، در واقع وضعیت کلی باطری ها را مشخص می کنند . در نتیجه یک باطری خالی و یا با سلول فاسد باعث روشن شدن نشانگر اشکال تغذیه می شود (برق یا باطری ) .

کابل ها و اتصال تجهیزات راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک ) – راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک

کابل‌کشی آژیرها و دتکتورها باید مطابق با استاندارد انجام شوند. استقرار ، نصب و انتخاب کامل سیستم باید مطابق با استاندارد EN 54 باشد .

تعداد آژیرهای متصل به دو خروجی آژیر می‌توانند نابرابر باشد . پس از تکمیل کابل‌کشی ، مقاومت انتهای خط ( کد رنگ آبی ، خاکستری ، قرمز ، طلائی ) ازداخل لوازم یدکی همراه دستگاه و یا از ترمینال داخل مرکز کنترل باز شده به آخرین آژیر بسته می شود که مسیر کنترل پیوستگی خط تکمیل گردد . در نهایت روی ترمینال استفاده شده نباید مقاومت باقی بماند و این مقاومت فقط برای تست اولیه دستگاه لازم است .

دتکتورها طبق طرح فیزیکی ساختمان سیم بندی می‌شوند به گونه‌ای که حداکثر ۲۰ دتکتور حرارتی یا دودی یا شستی پالسی و یا تلفیقی از این سه در هر زون قرار می گیرد . در هر زون می توان به تعداد دلخواه شستی های دستی اعلام حریق را متصل کرد .

توجه: هرگز از مدار دتکتور یا آژیر انشعاب نگیرید زیرا که سیمهای منشعب کنترل نمی‌شوند ، لذا بروز قطعی مدار در آنها اعلام نمی‌شود .

آزمایش کابل ها – راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک

کابلها را بایستی توسط اهم متر یا مولتی‌متر با کیفیت خوب امتحان کرد .
 اگر کابلها بوسیله دستگاه مگا اهم سنج تست می‌شوند نباید هیچگونه دتکتور ، آژیر و حتی خود دستگاه مرکزی به کابلها متصل باشند زیرا که ولتاژ امتحان۵۰۰ ولت تمامی این وسایل را خراب خواهد کرد .

مشاهده  استاندارد ۵۴ EN در سیستم اعلام حریق

آزمایش مرکز کنترل – راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک

مرکز کنترل را قبل از متصل کردن نیز می توان امتحان کرد .

ابتدا مطمئن شوید که مقاومتهای انتهای خط در جای خود در ترمینالها قرار دارند .
دو باطری ۱۲ ولت حداقل ۲/۲ آمپر ساعت ( ۲ زون ACT-2 )در قسمت پایین کابینت قرار داده و توسط بستهای مربوطه آنها را محکم نمائید . سپس باطریها را بوسیله سیم رابط بصورت سری ( + اولی به – دومی ) به همدیگر متصل کنید . باطریها را نیز بوسیله سیم های سیاه و قرمز متصل به برد اصلی ، به دستگاه متصل کنید . سیم قرمز مثبت و سیم سیاه منفی است .نشانگر اشکال تغذیه (POWER SUPPLY FAULT ) روشن شده و بازر به صدا درخواهد آمد ( توجه داشته باشید که اتصال اشتباه باطری فیوز باطری را می سوزاند و یا ممکن است به دستگاه آسیب برساند ). ورودی۲۲۰ ولت را به برق وصل کنید در این حالت چراغ MAINS ON روشن می‌شود و در صورتیکه باطریها خالی نباشند چراغ نشانگر اشکال تغذیه خاموش شده و بازر ساکت می‌شود . اگر باطریها کاملاً خالی و یا نامرغوب باشند چراغ نشانگر اشکال تغذیه کماکان روشن می‌ماند اما بهتر است که با باطری جدید شارژ شده امتحان شود .

سوئیچ در حالت NORMAL :

فقط چراغ MAINS ON روشن است ، آژیرها ساکت هستند و دکمه های فشاری نیز عمل نمی‌کنند .

سوئیچ در حالت ARM CONTROLS :

دکمه‌های فشاری فعال می‌شوند و کاربر می‌تواند از آنها استفاده کند . چرخاندن سوئیچ تأثیر دیگری روی دستگاه نمی‌گذارد .
دکمه RESET / RESOUND / TEST ZONE LAMPS را فشار دهید . در زمانیکه دکمه فشار داده می‌شود چراغهای FIRE و FAULT روشن خواهند شد و بازر به صدا در خواهد آمد . چراغهای BATTERY / POWER SUPPLY FAULT و SOUNDER FAULT روشن نخواهند شد .
آزمایش مدار نمایشگر وضعیت تغذیه :

برق ۲۲۰ ولت را قطع کنید، بعد از چند ثانیه چراغ POWER SUPPLY FAULT روشن خواهد شد در این حالت چراغ MAINS ON خاموش شده و بازر به صدا در خواهد آمد .
دکمه SILENCE FAULT SOUNDERS را فشار دهید ، بازر خاموش می شود ولی چراغ POWER SUPPLY FAULT روشن باقی می‌ماند .
برق ۲۲۰ ولت را دوباره به دستگاه وصل کنید، دستگاه پس از مدت کوتاهی به حالت عادی خود بر میگردد .
باطری را قطع کنید ، پس از مدت کوتاهی چراغ POWER SUPPLY FAULT روشن شده و بازر به صدا در می آید .
باطری را دوباره وصل کنید ، پس از مدت کوتاهی دستگاه به حالت عادی برمی‌گردد و بازر خاموش می شود ( فقط چراغ سبز رنگ MAINS ON روشن می‌باشد )
توجه : ۱- این آزمایشات بایستی با باطریهای نو و پر انجام گیرند . باطریهای نامرغوب باعث اعلام اشکال می‌گردند ، حتی اگر شارژ شوند .

۲- چنانچه باطریهای خوب ولی خالی استفاده کنید ، نشانگر اشکال منبع تغذیه تا زمانیکه باطریها به اندازه کافی شارژ نشوند روشن می ماند .

آزمایش مدار کنترل آژیر راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک )

ابتدا اطمینان حاصل کنید که مقاومتهای انتهای خط ( با کد رنگ آبی ، خاکستری ، قرمز ، طلائی ) بین هر جفت ترمینال های آژیر ( S1 , +S1- ) و ( S2 , +S2- ) قرار گرفته باشند .
ترمینالهای ( S1 , +S1 -) را اتصال کوتاه کنید و به همین وضعیت نگهدارید ، چراغ SOUNDER FAULT روشن خواهد شد و بازر به صدا درخواهد آمد .
دکمه SILENCE FAULT SOUNDERS را فشار دهید در نتیجه بازر خاموش خواهد شد اما چراغ SOUNDER FAULT روشن می ماند .
اتصال کوتاه را بردارید تا دستگاه به حالت نرمال برگردد.
این آزمایش را با اتصال کوتاه کردن ترمینالهای ( S2 , +S2 -) برای مدار دیگر آژیر نیز تکرار کنید .‌‌
‌توجه : هرگز زمانیکه چراغهای قرمز رنگ FIRE روشن هستند این آزمایش را انجام ندهید ، زیرا باعث سوختن فیوز آژیر میشود (F3 یا F4 )

یک پایه مقاومت انتهای خط آژیر را باز کنید تا مدار آژیر مربوط به ترمینال ( S1 , +S1 – ) باز شود ، چراغ SOUNDER FAULT روشن خواهد شد و بازر به صدا درخواهد آمد .
دکمه SILENCE FAULT SOUNDERS را فشار دهید ، بازر خاموش شده اما چراغ SOUNDER FAULT روشن باقی می‌ماند .
مدار را به حالت اول خود برگردانید تا دستگاه به حالت نرمال برگردد .
این آزمایش را با مدار باز کردن ترمینالهای ( S2 , +S2- ) برای مدار دیگر آژیر نیز تکرار کنید .
آزمایش مدار کنترل دتکتور :

ابتدا اطمینان حاصل کنید که مقاومتهای انتهای خط ( با کد رنگ آبی ، خاکستری ، قرمز ، طلائی ) بین هر جفت ترمینالهای دتکتور ( Z1 , +Z1 -) و ( Z2 , +Z2 -) و . . . قرار گرفته باشد .
حالتهای مدار دتکتور به ۴ وضعیت ذیل می باشد :

۱- حالت نرمال : جریان کنترل مسیرهای زون از طریق مقاومت انتهای خط برقرار است .

دتکتورها و شستی های اعلام حریق به صورت موازی به سیم های مدار زونها متصل شده اند .

۲- اشکال مدار باز : سیم بندی در بعضی نقاط قطع می‌باشد و جریان کنترل عبور نمی‌کند .

۳- اشکال اتصال کوتاه : در بعضی از نقاط مدار اتصال کوتاه بوجود آمده که باعث عبور جریان کنترل بیش از حد میشود .

۴- وضعیت حریق : اتصال‌کوتاه نسبی بوجود آمده که باعث ازدیاد جریان کنترل می‌گردد ولی نه به اندازه‌ای که باعث اعلام اشکال اتصال کوتاه گردد .

اشکال مدار باز راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک )

با برداشتن یکی از پایه‌های مقاومت انتهای خط از روی ترمینالهای ( Z1 , +Z1- ) ، مدار دتکتور را باز کنید . چراغ ZONE 1 FAULT روشن شده و بازر به صدا در می‌آید .
داخل مرکز کنترل چراغ GEN-FAULT و O زون مربوطه نیز روشن میشوند .
دکمه SILENCE FAULT SOUNDERS را فشار دهید ، بازر خاموش می‌شود ، اما چراغها روشن می‌مانند .
مدار را به حالت اول خود برگردانید تا دستگاه نیز به حالت نرمال برگردد .
این آزمایش را برای مدار دیگر دتکتورها نیز با باز کردن ترمینالهای ( Z2 , +Z2 -) و . . . امتحان کنید .
اشکال اتصال کوتاه – راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک

ترمینالهای ( Z1 , +Z1 -) را به یکدیگر اتصال دهید و در این حالت نگه دارید . چراغZONE 1 FAULT روشن شده و بازر به صدا در می آید .
داخل مرکز کنترل چراغ GEN-FAULT و S زون مربوطه نیز روشن می‌شوند .
دکمه SILENCE FAULT SOUNDERS را فشار دهید بازر خاموش می‌شود ، اما چراغها روشن می‌مانند .
اتصال‌کوتاه را بردارید تا دستگاه به حالت نرمال برگردد .
این آزمایش را برای مدار دیگر دتکتورها نیز با اتصال کوتاه کردن ترمینالهای ( Z2 , +Z2- ) و . . . تکرار کنید .

حالت اعلام حریق – راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک

یک مقاومت۴۷۰ اهم ( با کد رنگ زرد ، بنفش ، قهوه‌ای ، طلائی ) را بین ترمینالهای (Z1 , +Z1 -) قرار دهید .
رله خروجی آژیر عمل می کند ، چراغ ZONE 1 FIRE چشمک می‌زند ، حال دستگاه در وضعیت اعلام حریق می‌ماند .
دکمه SILENCE ALARM SOUNDERS را فشار دهید ، رله خروجی آژیر به حالت اول برگشته و چراغ ZONE 1 FIRE از حالت چشمک زن به حالت ثابت برمی‌گردد و بازر به صدا درمی‌آید .
دکمه RESET / RESOUND / TEST ZONE LAMPS را فشار دهید ، دستگاه دوباره به وضعیت اعلام حریق برمی‌گردد .
مقاومت ۴۷۰ اهم را از روی ترمینالهای ( Z1 , +Z1 -) بردارید .
ابتدا دکمه SILENCE ALARM SOUNDERS و سپس RESET / RESOUND / TEST ZONE LAMPS را فشار دهید ، دستگاه به حالت نرمال برمی‌گردد .
با متصل کردن یک مقاومت ۴۷۰ اهم مابین ترمینالهای ( Z2 , +Z2 -) و . . . این آزمایش را برای مدارهای دیگر دتکتور نیز انجام دهید .
توجه :

مشاهده  اعلام حریق چیست ؟

۱- فشار دادن دکمه RESET / RESOUND / TEST ZONE LAMPS زمانیکه دستگاه در حالت اعلام حریق می باشد (زمانیکه FIRE چشمک میزند ) تأثیری ندارد .
۲- زمانیکه آژیرهای اعلام حریق خاموش میشوند ( چراغ FIRE ثابت روشن است ) بازر روشن میشود و نمی توان آن را خاموش (SILENCE ) کرد .
۳- ری‌ست کردن دستگاه در وضعیت قطع آژیرها ( SILENCE ) هنگامیکه حالت حریق وجود دارد دوباره باعث راه‌اندازی آژیرها میگردد .

آخرین تست راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک ) – راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک

دکمه EVACUATE را فشار دهید . رله خروجی آژیرها عمل می کند تا آژیرها را راه اندازی کند .
در صورت تمایل می توان این آزمایشات را با وصل کردن یک آژیر ، دتکتور ، شستی اعلام حریق و مقاومت انتهای خط به ترمینالهای مربوطه انجام داد .

امکانات فرعی راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک ) – راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک

امکان آزمایش مهندسی ( آزمایش NON- LATCH یا تست تک نفره )

این سری دستگاهها دارای امکاناتی هستند که شستی های اعلام حریق ، دتکتورها و آژیرها آزمایش شوند و به صورت اتوماتیک به حالت اولیه خود برگردند . جهت انجام این آزمایش ، جامپر ENG ( داخل مرکز کنترل ) را در جای خود قرار دهید. LED مربوطه و چراغ GENERAL FAULT روشن خواهد شد و بازر به صدا در خواهد آمد که آنرا نمی توان خاموش کرد.
حال اگر شرایط اعلام حریق بوجود آید آژیر حدود نیم ثانیه به صدا در می‌آید و قبل از اینکه دوباره به صدا در آید سه ثانیه خاموش می‌شود و در این سه ثانیه LED های FIRE و FAULT همه زونها روشن می مانند . این عمل تا زمانیکه دود داخل دتکتور باشد یا شستی به حالت عادی باز نگردد ادامه می‌یابد . پس از اتمام آزمایش جامپر را بردارید .

خارج کردن زون از مدار ( ایزوله کردن زون )

چنانچه لازم باشد می توان زونها را بوسیله قرار‌دادن جامپر آن ( ISO Z2 , ISO Z1 و ……. ) درموقعیت مورد نظر , از مدار خارج کرد . LED مربوطه و چراغ FAULT زون مربوطه جهت نشان دادن از مدار خارج شدن زون روشن خواهد شد ، بازر به صدا در خواهد آمد که آنرا می‌توان خاموش کرد . زمانیکه آزمایش کامل شد جامپر را بردارید .
در مواردی که در زون مورد نظر فعالیتهای دودزای کنترل شده انجام می شود ، برای جلوگیری از فعال شدن بی مورد دتکتورها میتوان زون مربوطه را به این روش غیر فعال نمود .
چراغ اشکال عمومی (GENERAL FAULT ):

در صورت بروز هرگونه اشکال این چراغ روشن می‌شود .

مگنت های نگهدارنده راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک ) – راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک

مطابق با استاندارد EN 54 نباید از وسایلی استفاده شود که جریان مصرف را بالا برده و باعث کاهش زمان کار باطری می شوند (حداقل ۲۴ ساعت تغذیه دستگاه همراه با نیم ساعت آژیر با بار کامل فقط توسط باطری ) .
توصیه :

۱- مگنت های نگه دارنده ۲۴ ولت بایستی بوسیله منبع تغذیه ۲۴ ولت جداگانه تغذیه شوند .
۲- مگنت های نگه دارنده ۲۲۰ ولت بایستی توسط رله‌ای‌که ازطریق دستگاه تغذیه می شود راه اندازی گردند .(رله با بوبین ۲۴ ولت و کنتاکت ۲۲۰ ولت )

دستگاه تلفن کننده راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک )

چنانچه بخواهید در هنگام بروز حریق , توسط دستگاه تلفن کننده نیز به محلهای مورد نظر ارتباط تلفنی برقرار گردد , امکان ارتباط مرکز با دستگاه تلفن کننده مهیا گردیده است . این کانکتور ( که با علامت TEL روی برد اصلی مشخص گردیده است ) دارای سه اتصال می باشد که + و – برای تغذیه ۱۲ ولت تلفن کننده و T جهت فرمان شماره گیری باید به دستگاه تلفن کننده متصل گردند .

راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک )

نصب اولیه راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک )

کابل کشی و حصول اطمینان از تطابق آن با استاندارد
ابتدا موقعیت کلیه قسمتها را با نقشه چک کنید .
کابل کشی را مطابق با نقشه و طبق استانداردهای رایج انجام دهید .
بعد از کابل کشی ، دتکتورها ، شستی ها و آژیرهای اعلام خطر را نصب کنید .
دستگاه مرکز کنترل را طبق دستورالعملهای آزمایش مرکز کنترل آزمایش کنید .
با استفاده از سوراخهای نصب ، جعبه اصلی دستگاه را در محل مناسب نصب نمائید .
کابل برق ۲۲۰ ولت دارای سیم ارت را از سوراخهای جعبه وارد کنید .

راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک )

برای عملکرد صحیح دستگاه و پیشگیری از خطرات احتمالی برق گرفتگی ، ترمینال E را حتماً به ارت حفاظتی ( طبق استاندارد ) متصل نمائید .
تا زمانیکه سیم بندی امتحان نشده است هیچ دتکتور یا آژیری را متصل نکنید . اغلب پایه دتکتورها هنگامیکه دتکتور روی آن نباشد مدار سیم کشی را باز می‌کنند ، جهت آزمایش سیم‌کشی بایستی ارتباط مدار باز سیم‌کشی را برروی پایه دتکتور کامل نمود .
سیم‌های ورودی را قبل از آزمایش کامل دستگاه به ترمینالهای آن وصل نکنید . دتکتورها را تا اتمام کارهای ساختمانی ( که امکان وجود گرد و غبار می‌باشد ) ، از پایه‌های آنها خارج کنید که به دلیل ورود گرد و غبار به داخل آنها باعث ایجاد آژیر مزاحم نشوند .

 نصب تکمیلی

هنگامیکه کلیه کارهای ساختمانی تمام شده و هیچ گرد و غباری وجود ندارد.

  • مطمئن شوید که برق ۲۲۰ ولت دستگاه قطع می باشد .
  • برای جلوگیری از وارد شدن صدمه به دستگاه در هنگام اتصال سیم ها ، باطریها را از داخل دستگاه بردارید . بعد از آزمایش کردن سیم بندی و دستگاه ، مقاومتهای انتهای خط را از ترمینال دستگاه باز کرده و آنها را به ترمینالهای آخرین دتکتور و آخرین آژیر هر مدار وصل کنید . (می‌توانید قبل از باز کردن مقاومتهای متصل به ترمینالهای دستگاه ، از مقاومتهای داخل لوازم یدکی همراه دستگاه برای اتصال به آخرین دتکتور و آژیر استفاده نمائید و پس از اتمام تست ، مقاومتهای داخل دستگاه را برای استفاده‌های بعدی داخل زیپ‌کیپ نگهداری نمائید . )
  • سپس کلیه آژیرها و دتکتورها را وصل کنید .
  • کامل بودن مدار سیم کشی را بوسیله یک اهم متر چک کنید .

تذکر : هنگام متصل بودن هر گونه وسیله الکترونیکی ، سیستم را بوسیله مگا اهم سنج آزمایش نکنید.

  • زمانیکه مطمئن شدید که کلیه اتصالات محکم و عایق روی سیم‌ها سالم می‌باشند ، باطری‌ها را داخل دستگاه قرار داده و سیم‌های آنها را متصل کنید و برق دستگاه را نیز متصل نمائید .حال می‌توانید دستگاه را بطور کامل و عملی تست نمائید .

توجه : کلیه دستگاهها فضای لازم را برای قرار دادن دو باطری ۷٫۲ آمپر ساعت دارا هستند.

عیب یابی راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک )

  • هشدار : هنگامیکه درب جلوی دستگاه باز می باشد برق ۲۲۰ ولت را قطع کنید .
    بازر به صدا در می آید ، هیچگونه نشانگر اشکال روشن نمی شود و صدا با دکمه SILENCE FAULT SOUNDERS نیز قطع نمی شود :
  • کنترل کنید که جامپر آزمایش مهندسی (ENG ) در موقعیت خود قرار نداشته باشد . در صورت وجود آنرا از محل خود خارج کنید تا بازر خاموش گردد و چراغ مربوط به آزمایش مهندسی ( کنار جامپر مربوطه ) خاموش شود . در غیر اینصورت با فروشنده تماس بگیرید .

اشکال تغذیه ( BATTERY / POWER SUPPLY FAULT ) :

  • آیا چراغ سبز MAINS ON روشن است ؟ در غیر این صورت تغذیه ۲۲۰ و فیوز آن را کنترل کنید .
  • سیم های باطری را چک کنید .( باید سیم قرمز رنگ به ترمینال مثبت باطری و سیم سیاه رنگ به ترمینال منفی باطری وصل باشد ) . اگر سیم های باطری اشتباه متصل شوند ، فیوز باطری خواهد سوخت که باعث روشن شدن نشانگر اشکال تغذیه می گردد . در این صورت با فروشنده تماس بگیرید .
  • کنترل کنید که دو باطری ۱۲ ولت با آمپر ساعت مناسب به صورت سری به سیستم وصل می باشند .
  • کنترل کنید که کانکتورها درست به بردها متصل شده باشند .
  • کنترل کنید که سیم های ترانس درست داخل ترمینال قرار گرفته باشند .
  • چنانچه چراغهای MAINS ON و BATTERY / POWER SUPPLY FAULT هنوز روشن هستند ، باطریها را عوض کنید .
مشاهده  سیستم کنترل دود

آلارم کاذب ( FIRE FAULT ) 

  • مدار زونی را که باعث ایجاد آلارم شده است از ترمینال جدا کرده و مقاومت صحیح انتهای خط ( با کد رنگ : آبی ، خاکستری ، قرمز ، طلائی ) را به جای آن قرار دهید .
  • سوئیچ رادر حالت ARM CONTROLS قرار دهید ، دکمه SILENCE ALARM SOUNDERS و سپس دکمه RESET را فشار دهید . در صورت رفع شدن ، دتکتورها و شستی های زون مربوطه را چک کنید . ( شستی یا دتکتوری باعث ایجاد آلارم کاذب شده است )
  • چنانچه وضعیت اعلام حریق ادامه یافت و اشکال بر طرف نگردید با فروشنده تماس بگیرید .

اشکال زون ( ZONE FAULT )

  • مدار زونی را که باعث ایجاد اشکال شده از ترمینال جدا کرده و مقاومت صحیح انتهای خط (با کد رنگ : آبی ، خاکستری ، قرمز، طلائی ) را بجای آن قرار دهید .در صورت رفع شدن اشکال زون ، سیم بندی و پایه دتکتورها را چک کنید .
  • جامپر خارج کردن زون از مدار ( ISO ) را چک کنید که در موقعیت خود قرار نداشته باشد .
  • چنانچه وضعیت ادامه پیدا کرد و اشکال برطرف نشد با فروشنده تماس بگیرید .

اشکال آژیر ( SOUNDER FAULT ) 

  • فیوزهای خروجی آژیر F3 و F4 و فیوز خروجی کمکی ( AUX ) F1 را که بر روی برد اصلی قرار دارند آزمایش کرده و در صورت سوخته بودن آنها را تعویض کنید . ( فیوز ۲۰ میلیمتری ۱ آمپر )
  • کنترل کنید که مقاومت انتهای خط (با کد رنگ : آبی ، خاکستری ، قرمز، طلائی ) وصل شده باشد . مدار آژیر مربوطه را از ترمینال جدا کرده و فقط مقاومت انتهای خط را بجای آن قرار دهید .
  • در صورت رفع شدن اشکال آژیر ، سیم بندی را چک کنید .
  • چنانچه وضعیت ادامه پیدا کرد و اشکال برطرف نشد با فروشنده تماس بگیرید .

دکمه ها عمل نمی کنند 

  • سوئیچ را در حالت ARM CONTROLS قرار دهید . دکمه SILENCE ALARM SOUNDERS و سپس RESET را فشار دهید . اگر خطا باقی ماند کانکتور اتصال سوئیچ به برد اصلی را کنترل کنید . اگر مشکل برطرف نشد با فروشنده تماس بگیرید .

بازدید سیستم 

بازدید روزانه 

  • کنترل کنید که فقط چراغ سبز رنگ MAINS ON روشن بوده و هیچ چراغ دیگر ، بازر یا آژیری روشن نباشد . هر گونه اشکال را به سرویسکار مربوطه گزارش دهید و در فرم ثبت وقایع ثبت کنید .

بازدید هفتگی

  • سوئیچ را در حالت ARM CONTOROLS قرار داده و دکمه RESET / RESOUND / TEST ZONE LAMPS را فشار دهید .
  • کنترل کنید که چراغ زونها روشن می‌شود و بازر کار می‌کند . شستی اعلام حریق یا دتکتوری را فعال کنید تا اعلام حریق آزمایش شود ، عملکرد آژیرها را کنترل کنید . دستگاه را با فشار دادن دکمه ALARM SOUNDERS SILENCE و سپس RESET / RESOUND / TEST ZONE LAMPS به حالت اولیه برگردانید ( برای انجام این آزمایش به دونفر نیاز میباشد ) .
  • کلیه شستی ها و دتکتورها را کنترل کنید تا مطمئن شوید همگی آنها در دسترس می باشند .
  • هر هفته یک زون مختلف و همچنین شستی و یا دتکتور متفاوتی را امتحان کنید . بدین ترتیب به صورت دوره‌ای کلیه شستی‌ها و دتکتورها را امتحان کرده‌اید .
  • توصیه می‌شود نقشه‌ای از ساختمان در مورد جزئیات مربوط به محل استقرار شستی‌ها و دتکتورها در دسترس داشته باشید .

بازدید فصلی 

  • گزارشات قبلی را مطالعه کنید و چک کنید که اشکالات قبلی به صورت صحیح برطرف شده باشند .
  • باطری و اتصالات آنرا بازدید کنید .
  • مانند بازدید هفتگی در هر زون یک دتکتور و یا شستی را فعال کنید تا اعلام حریق را آزمایش کنید .
  • برق ۲۲۰ ولت را قطع کرده و قابلیت باطری برای تغذیه آژیرها را کنترل کنید .

بازدید سالانه

  • همانند بازدید هفتگی و فصلی عمل کرده ولی کلیه دتکتورها ، شستی های اعلام حریق ، آژیرها و تجهیزات کمکی را برای عملکرد صحیح کنترل کنید .

هر دو یا سه سال یک بار

  • برای حصول اطمینان از عملکرد صحیح و عدم وجود آژیر مزاحم ، دتکتورهای دود را تمیز کنید . لازم به ذکر است که برای تمیز کردن این دتکتورها وسایل مخصوصی مورد نیاز می باشد . در صورت نیاز با سرویسکار مربوطه تماس بگیرید .

هر پنج سال یک بار

  • باطری‌های خشک را تعویض کنید .

سرویس

  • سرویس مرتب و یکنواخت توصیه می‌شود . ترجیحاً طی یک قرارداد منظم تعمیر و نگهداری با سازمان یا شخص ورزیده ، اینکار انجام شود و یک گزارش سالانه کامل از تغییرات سیستم تهیه گردد .

توجه
هر گونه تعمیرات غیر مجاز روی دستگاه باعث از بین رفتن گارانتی میشود و شرکت مسئولیتی بعهده نمی گیرد .

مشخصات مرکز کنترل راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک )

مشخصات تغذیه:

برق ورودی اصلی ۱۹۵-۲۳۰ VAC.50 HZ
منبع تغذیه داخلی  ۲۴ VDC نامی
محدودیت جریان خروجی ۱٫۴ @۲۳۰ VAC
خروجی کمکی (AUX) ۲۷ VDC نامی
باطری مورد نیاز ۲ × ۱۲ V 2.2 or 7.2 Ahr سری
جریان مصرفی دستگاه ۲ زون ۷۲ mA
نمایش اشکال برق ورودی دارد
نمایش اشکال شارژ باطری دارد
نمایش قطع باطری یا باطری نا مرغوب دارد
زمان تغذیه دستگاه با باطری ۲/۲ آمپر ساعت ۳۶ Hrs

 مشخصات مدار دتکتور:

نمایش اشکال مدار باز دارد
مدار مقاومت انتهای خط  (مقاومت کوچک) ۶۸۰۰ اهم ( آبی ، خاکستری ، قرمز ، طلائی ) ۱٫۴ وات
نمایش اشکال اتصال کوتاه دارد
حداکثر تعداد دتکتور در هر زون ۲۰
حداکثر تعداد شسی اعلام حریق در هر زون نامحدود

مشخصات مدار آژیر:

مقدار مقاومت انتهای خط ۶۸۰۰ اهم ( آبی ، خاکستری ، قرمز ، طلائی ) ۱٫۴ وات
نمایش اشکال مدار باز دارد
نمایش اشکال اتصال کوتاه دارد
فیوز خروجی ۱A
حداکثر مجموع جریان دو خروجی ۱٫۴ A
حداکثر تعداد آژیر ۶۵ میلی آمپری ۲۱
حداکثر تعداد آژیر ۲۰ میلی آمپری ۷۰
کنتاکتهای رله کمکی

ترجیحاً به برق شهر وصل نشود

حداکثر۱A / 30 VDC

( بدون ولتاژ )

فیوزها:

برق ورودی ۲۰ mm – 500 mA
خروجی آژیر F3 وF4 ۲۰ mm – 1A
خروجی کمکی F2 ۲۰ mm – 1A
باطری F1 ۲۰ mm – 1.6A

ترمینال های ورودی و خروجی

حداکثر قطر سیم ۲٫۵ mm
حداقل قطر سیم ۰٫۷۵

ابعاد

عرض ۴۰۵ mm
ارتفاع ۲۶۷ mm
عمق ۹۲ mm
وزن ( بدون باطری ) ۵ Kg

 لیست لوازم یدکی همراه دستگاه:

۱- نایلون زیپ دار کوچک ۱ عدد
۲- فیوز ۶/۱ آمپر ۲ سانتی ۱ عدد
۳- فیوز ۱ آمپر ۲ سانتی ۱ عدد
۴- فیوز ۵۰۰ میلی آمپر ۲ سانتی ۱ عدد
۵- مقاومت ۴/۱ وات ۶۸۰۰ اهم به تعداد زونها و ۲ عدد هم برای خطوط آژیر
۶- پیچ ۷×۱ دو سوخودرو ۴ عدد
۷- رولپلاک نمره ۶ ۴ عدد
۸- پیچ گوشتی دوسو پلاستیکی ۱ عدد
۹- سیم باطری ۱ عدد
۱۰- جامپرلینک به تعداد نصف زونها و ۱ عدد هم برای ENG

 

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “راهنمای نصب سیستم اعلام حریق آریاک

  1. دیدگاه‌ها برای: ثبت نام سنهاب گفت:

    با اجازه تون مطلب رو توی سایتم میزارم

    1. با ذکر منبع و لینک سایت مشکلی ندارد

دیدگاهتان را بنویسید