آموزش, آموزش ال ای دی

پاور تابلو روان

پاور تابلو روان

برق رسانی به ماژول ها در نمایشگرهای الکترونیکی به وسیله پاور تابلو روان انجام می شود که یکی از مهمترین عوامل در طول عمر و پایداری نمایشگرهای LED، تلویزیون شهری و تابلو روان می باشند.

پاور تابلو روان

وظیفه اصلی پاور یا منبع تغذیه در تابلو روان و نمایشگرهای الکترونیکی تبدیل برق متناوب ۲۲۰ ولت شهری به ۵ ولت مستقیم می باشد.

با توجه به تنوع ماژول های ال ای دی میزان جریان مصرفی هر ماژول را نمی توان اینجا بیان نمود ولی در مورد ماژول های تک رنگ P10 با ابعاد پیکسلی ۱۶ در ۳۲ می توان گفت حداکثر جریان مصرفی هر ماژول ۲٫۷ آمپر می باشد.

پیشنهاد می کنیم به ازای هر ۸ ماژول تک رنگ از یک عدد پاور ۵ ولت ۴۰ آمپر استفاده نمایید.

محاسبه جریان مصرفی هر ماژول

جریان مصرفی هر LED در مدارهای الکترونیکی ۲۰ میلی آمپر یا ۰٫۰۲ آمپر در نظر گرفته می شود و اگر جریان عبوری از LED بیشتر از این مقدار باشد باعث سوختن LED می شود و زمانی که کمتر از ۲۰ میلی آمپر باشد باعث کم نور شدن است.

بر روی هر ماژول ۱۶ در ۳۲ پیکسل تک رنگ ۵۱۲ عدد LED وجود دارد. با توجه به اینکه ماژول های تک رنگ P10 اسکن ۱/۴ هستند (یعنی در هر لحظه یک چهارم از ماژول روشن می باشد و چون با سرعت زیاد یک چهارم، یک چهارم از هر ماژول روشن و خاموش می شود ما کل ماژول را روشن می بینیم)، پس ۵۱۲/۴=۱۲۸ یعنی در هر لحظه ۱۲۸ عدد از LED ها روشن می باشند نه کل ۵۱۲ عدد LED.

حال با مصرف ۲۰ میلی آمپری هر LED داریم: ۱۲۸×۲۰= ۲۵۶۰ میلی آمپر یا ۲٫۵۶ آمپر پس در حقیقت در شرایط ایده آل می بایست جریان مصرفی هر ماژول ۲٫۵۶ آمپر باشد که بسته به عوامل دیگر (طراحی PCB و زمان و فرکانس رفرش و …) این مقدار به میزان جزئی کم و زیاد می شود ما این مقدار را برای ماژول های تک رنگ ۲٫۷ آمپر در نظر می گیریم.

پاورهای ۵ ولت با آمپرهای مختلف می توانند تولید شوند ولی از آنجایی که تولید کننده داخلی ندارند و می بایست وارد شوند به دلیل قوانین و مقررات و صرفه های اقتصادی اکثرا پاورهای ۵ ولت ۴۰ آمپر در بازار موجود و استفاده می شوند.

محاسبه توان مصرفی هر ماژول

توان برابر است با ولتاژ ضرب در جریان، پس حداکثر توان مصرفی هر ماژول تک رنگ P10 برابر است با ۲٫۷ آمپر ضرب در ۵ ولت مساوی است با ۱۳٫۵ وات و با فرض اینکه هر ۱۸ ماژول یک متر مربع بشوند حداکثر توان مصرفی در هر متر مربع برابر است با ۲۴۳ وات و میانگین برق مصرفی در هر متر مربع برابر است با ۱۲۰ وات.

برای محاسبه جریان مصرفی ماژول های دیگر بهترین روش این است که مادربوردی را به ماژول متصل نماییم و با استفاده از دکمه تست مادربورد تمام ال ای دی های ماژول را روشن کنیم (در صورتی که ماژول چند رنگ است حالتی از تست را انتخاب کنید که تمامی نورهای روشن باشند)، سپس با مولتی متر جریان مصرفی را اندازه گیری نمایید.

دقت کنید هیچ وقت از حداکثر توان خروجی پاور استفاده نکنید و همیشه به فکر دمای بیش از ۷۰ درجه داخل تابلو باشید.

دیدگاهتان را بنویسید