آموزش, آموزش درب اتوماتیک

نصب کرکره برقی

آموزش نصب کرکره برقی

در این مقاله قصد دارم برای شما آموزش نصب کرکره برقی را به اشتراک بگذارم. شما برای نصب کرکره برقی نیاز به یک سری اطلاعات اولیه دارید تا بتوانید یک کرکره برقی را نصب کنید

شایان ذکر است ما در این آموزش ابتدا اجزای مختلف کرکره برقی و انواع آن را توضیح داده ایم سپس اقدام به بررسی نصب کرکره برقی پرداخته ایم.

تاریخچه درب های اتوماتیک و کرکره برقی

ایده ی درب های اتوماتیک به یونان  و ۲۰۰۰ سال قبل باز می گردد. هرون دانشمند یونانی است که ایده ها و اختراعات بسیاری داشت برای مثال می توان به استفاده از نیروی بخار ، عروسک رقاص ، تجهیزاتی برای بلند کردن اشیاء سنگین ، درب اتوماتیک و … اشاره نمود. ساخت یکی از طرح های هرون در سال ۱۶۶۸ میلادی آغاز گر راه اختراع موتور بخار پیستونی در سال ۱۷۶۵ به وسیله توماس والت شد.

هرون در آن زمان متوجه شده بود که با استفاده از گرمای آتش معبد می توان با فشار حاصل از تبخیر آب در ظرف های برنجی ذخیره نمود و و با پمپاژ آب به  یک مخزن ، وزنه ای را که به وسیله طناب و قرقره جابه جا نمود ، سپس با جا به جائی وزنه با درب معبد موفق به باز و بسته کردن درب معبد شد ، سپس او از این درب اتوماتیک برای تمام درب های اصلی شهر استفاده کرد.

پس از اکتشاف آمریکا و سرعت گرفتن پیشرفت بشر ، نیاز به امنیت و راحتی باعث نو آوری های بسیار شد. در این بین افرادی هم به فکر خودکار کردن دربها بودند.

در سال ۱۹۵۴ میلادی لیهیت و دیهورتن آمریکایی برای اولین بار اقدام به ساخت درب اتوماتیکی با استفاده از سیستم هیدرولیک به سبک امروزی کردند.

چند سال بعد در دهه هفتاد میلادی یک دانش آموز اهل اوهایودر آمریکا از این تکنولوژی برای تولید درب های اتوماتیک بهره برد ، او توانست با آگهی دادن در یک روزنامه محلی و فروش چندین دستگاه درب اتوماتیک شروع به کار اولین شرکت تخصصی درب های اتوماتیک را رقم زند.

درب اتوماتیک لولائی نیز در همین دهه به درخواست یک معلول جسمی از یک مهندس مکانیک برای اتوماتیک کردن درب آپارتمانش اختراع شد ، او با استفاده از یک بازوی هیدرولیکی ساده توانست این کار را انجام دهد این تکنیک هنوز برای درب های اتوماتیک مورد استفاده قرار می گیرد.

نقص کلی سیستم هیدرولیک هزینه بسیار زیاد برای ساخت و تعمیر و نگهداری آن بود که درب های اتوماتیک را در زمره کالاهای لوکس قرار میداد.

با گسترش استفاده از موتورهای الکترومکانیک این تکنولوژی در درب های اتوماتیک و همچنین کرکره های اتوماتیک مورد استفاده قرار گرفت و باعث پیشرفت روز افزون آن و تبدیل شدن درب های اتوماتیک به یک صنعت شد تا جائی که امروزه درب های اتوماتیک یکی ملزومات مهم ساختمان ها است.

جنس تیغه کرکره برقی :

جنس تیغه ی کرکره برقی از آلیاژ آلومینیوم است. دلیل این امر وزن پائین و مقاومت بسیار بالای آلومنیوم در برابرخوردگی و فرسایش است.

انواع تیغه کرکره برقی :

تیغه های کرکره برقی در حال حاضر از لحاظ اندازه به سه نوع ۶۰ و ۸۰ و ۱۰۰ و ۱۴۰ میلی متر تقسیم می شوند .

تیغه های ۸۰ میلی متری از تیغه های مرسوم در بازار ایران است و برای اکثر درب ها از این اندازه تیغه استفاده می شود.

اما از لحاظ مقاومت تیغه در برابر ضربه باز هم تیغه ها به چند دسته تقسیم می شوند آنهم تعداد پل های موجود در این قطعه است که به دسته ای بدون پل ، تک پل ، دو پل ، و سه پل تقسیم می شوند.

شما می توانید این تیغه ها را در شکل بالا مشاهده کنید.

تیغه ی کرکره برقی تخت یا قوس دار

از لحاظ ظاهری تیغه های کرکره برقی به دودسته کلی قوس و تخت تقسیم می شوند عکس این نمونه تیغه های را می توانید در تصویر بالا ببینید.

همانطور که مشاهده می کنید تیغه های قوس داری سطحی قوس دار در رو زیر تیغه هستند این امر باعث می شود تیغه ها در هنگام بالا و پایین رفتن تیغه که به راحتی دور شفت و رول تیغه ها رول شوند و باز شوند

اما تیغه های تخت دارای دو طرف تخت و یا یک طرف تخت و یک طرف قوس دار هستند، از تیغه های تخت نیز در مواردی استفاده می شود.

تیغه ی کرکره برقی پانچ دار یا بدون پانچ

این امکان وجود دارد که روی تیغه سوراخ هایی به شکل دایره یا مستطیل ایجاد کرد و در نتیجه سمت دیگر کرکره زمان بسته بودن قابل دیدن باشد. معمولا تیغه پانچ دار به صورت تک جداره می باشد .

آموزش نصب کرکره برقی – انتخاب توان موتور کرکره

توان موتور کرکره به صورت نیوتن بر متر است که برای محاسبه باید بسته به میزان تردد. و به ازای هر ۱۰ کیلوگرم وزن کرکره از ۹ تا ۱۴ نیوتن بر متر قدرت موتور استفاده کرد. هر متر مربع کرکره بسته به نوع تیغه از ۴ تا ۱۰ کیلوگرم وزن دارد.

موتور کرکره برقی ساید :

اجزای موتور به صورت پک ارائه میگردد .این سیستم شبیه سیستم توبولار می باشد. فقط به جای این که موتور داخل شفت فرو برود ، کنار شفت و رول تیغه ها و به موازات آنها و در یک سمت قرار می گیرد. در اینجا چرخش موتور توسط چرخ دنده و زنجیر از موتور به درام هدایت می شود.در مورد انتخاب نوع موتور باید گفت که به چند عامل از جمله هزینه جای قرار گیری موتور و نوع محل (مسکونی و تجاری )بستگی دارد

شفت یا درام کرکره برقی :

شفت یا درام یک لوله ی ۴ اینچی با ضخامت ۴ میلی متر است یا از لوله هائی با سطح مقطع ۶ اینچ شفت کرکره برقی ضلعی توصیه می شود برای درب های با مساحت بیش از ۲۵ متر از لوله های قویتر استفاده شود .

موتور کرکره توبولار :

برای سمتی که موتور کرکره قرار می گیرد در سیستم توبولار موتور را وارد محفظه درام می کنیم. روی کلگی موتور یک جای پیچ وجود دارد که با اندازه زدن فاصله سوراخ پیچ از ابتدای لوله درام را علامت گذاری کرده و سوراخ می کنیم.

سپس موتور را وارد درام می کنیم و پیچ کلگی را به درام می بیندیم ، با این کار موتور و درام با هم درگیر می شوند و در صورت چرخش موتور درام نیز با آن می چرخد.

در سمت دیگر درام اند گپ قرار می گیرید ، اند گپ شامل ۲ عددپولکی و یک شفت است که یک سمت شفت بلبرینگ یا یاتاقان قرار میگیرد وسمت دیگر را به پولکی توسط جوش متصل می کنیم ، یک پولکی به صورت آزاد در شفت وجود دارد.پولکی انتهائی که به سر شفت جوش داده شده را وارد لوله درام می کنیم و پولکی آزاد را به لبه درام جوش می دهیم .

مشاهده  موتور سانترال کرکره برقی

با این کار شفت داخل لوله حرکتی آزاد دارد ومی توان از آن برای تنظیم فاصله درام تا صفحه پلیت ها و ریگلاژ درام استفاده کرد. البته می توان از اندگپ های جدید هم استفاده کرد ، این اندگپ هانیازی به جوشکاری ندارند و به راحتی با یک پیچ به درام متصل می شوند.

حالا وقت آن است که درام را به صفحه پلیت ها متصل کنیم ، اگر از سیستم توبولار استفاده می کنیم ابزاری به نام ستاره ای همراه پک وجود دارد که آن را روی صفحه پلیت پیچ می کنیم ، سپس انتهای موتور را وارد ستاره ای کرده و خار آن متصل می کنیم.

در سمت دیگر پیچ های یاتاقان را روی صفحه پلیت می بندیم.در سیستم ساید به جای یاتاقان از بلبرینگ استفاده می شود که جای آن روی صفحه پلیت تعبیه شده است در این سیستم در این مرحله موتور را در جای خود می گذاریم.پس از اطمینان از نصب صحیح درام برق موتور ها را وصل می کنیم وآنها را امتحان می کنیم ،حالا نوبت مونتاژ تیغه کرکره هاست.

تیغه انتهایی کرکره برقی :

تیغه آخر بیشتر در معرض ضربه قرار دارد، همچنین در بعضی موارد افراد مایلند روی کرکره قفل هم بزنند از تیغه انتهایی استفاده می کنیم. تیغه انتهایی محکم تر از بقیه تیغه هاست . تیغه ی انتهای از نوع تخت می باشد. شما می توانید در شکل بالا تیغه ی انتهایی کرکره برقی را مشاهده کنید.

لاستیک انتهائی تیغه ی کرکره برقی :

لاستیک انتهایی لاستیکی است که به در هنگام نصب کرکره برقی به تیغه انتهایی یا آخرین تیغه متصل می شود. خاصیت الاستیک آن باعث می شود وقتی تیغه ها به انتها و روی کف زمین رسیدند ، ضربه توسط این لاستیک کنترل شود. به علاوه به دلیل وجود آب و کثیفی در کف زمین ، مواد با تیغه ها تماس پیدا نکنند.

کپس :

کپس کرکره برقی در هنگام نصب کرکره برقی در دو سمت هر تیغه قرار می گیرد. در واقع نوعی نگهدارنده می باشد تا تیغه ها نسبت به هم چپ یا راست نروند.

ریل به همراه واشر موئی :

اگر ریل را یک مکعب در نظر بگیریم در بازار انواع مختلفی از ریل ها از نظر اندازه ، قائده و ارتفاع ریل موجود میباشد که بسته به مواردی همچون تیغه ها و اندازه کلی درب انتخاب می شوند.

ریل مورد استفاده برای تیغه ۶۰ ← ریل ۵×۳

ریل های مورد استفاده برای تیغه های ۸۰ ← ریل ۶×۴ و ریل ۸×۴

ریل های مورد استفاده برای تیغه های ۱۰۰ ← ریل ۸×۴ و ریل ۱۰×۵ و ریل ۱۲×۵ و ریل ۱۵×۵ و ریل ۲۰×۵

اندازه ی طولی ریل ها معمولا ۳ – ۳/۵ – ۴ متر است که بسته به نیاز خریدار به همین اندازه ها یا اندازه های مورد نیاز دیگر برش می خورد.

مقطع ریل کرکره برقی:

اگر از ریل آهنی برای کرکره برقی استفاده شود نیاز به قطعه ی دیگری بنام مقطع ریل است که درون ریل قرار می گیرد و مویی نیز داخل مقطع ریل جایگذاری می شود .

نمی گوییم مقطع ریل در ریل های آلومینیومی وجود ندارد بلکه مقطع ریل در ریل های آلومینیومی درون خود ریل ایجاد شده است و یک انتخاب مناسب برای شهرستانهاست که بار یکدست و جمع و جور تر و در عین حال ارزان تری داشته باشند.

مویی کرکره برقی :

تیغه ها از داخل شیارریل ها بالا و پایین می روند در این هنگام برخورد تیغه ها با ریل  می تواند موجب استهلاک قطعات،اصطحکاک بیشتر و در نتیجه ایجاد سر و صدا، خرابی و رنگ پریدگی قطعات شود با جایگذاری مویی داخل مقطع ریل سیستم کرکره برقی تیغه ها بجای سایش با ریل به مویی ها ساییده می شوند و تمامی موارد بالا مرتفع می گردد .

این مویی ها در بازار به صورت بسته بندی هایی دارای چند توپ مویی عرضه می شوند و با مقیاس متری به فروش می رسند.

مویی کرکره برقی در دو طرف کرکره قرار می گیرند و تیغه ها داخل آنها حرکت می کنند. در واقع تیغه ها را نگه می دارند تا در یک مسیر مشخص بالا و پایین بروند جهت جلوگیری از خش برداشتن تیغه ها داخل هر ریل واشر مویی به کار رفته که بافت نرمی را در لبه های ریل فراهم می کند تا تیغه ها هنگام بالا و پایین رفتن خش برندارند. رنگ ریل ها معمولا هم رنگ تیغه ها انتخاب می شود .

ابزار های مورد نیاز برای نصب یک کرکره برقی

  • دستگاه جوش ۲۰۰ آمپر
  • دستگاه برشکاری فرز
  • دریل قوی و مناسب بهمراه انواع مته ها جهت سوراخکاری آهن ، دیوار و چوب
  • دریل تخریب گر ( هیلتی – بتون کن ) بهمراه انواع مته ها
  • فنر سیم کشی
  • متر و خط کش
  • تراز
  • کابل و سیم به متراژ مورد نیاز
  • پلیت یا همان ورق آهنی به ارتفاع ۱۰ سانتیمتر و به طول مورد نیاز و میله گرد جهت شاخک زدن
  • جعبه ابزار کامل که شامل موارد اصلی زیر باشد :
  • آچار فرانسه
  • انواع آچار تخت
  • انبر قفلی
  • گیره
  • گونیا
  • فازمتر
  • سیم چین
  • انبردست
  • شاقول
  • انواع شماره های آچار آلن
  • پیچ رول پلاک در شماره های مختلف
  • ریسمان مخصوص کار به اصطلاح نخ و ریسمان
  • انواع پیچ های خودکار آهن و چوب
  • دستگاه پرچ کن و میخ پرچ ۴,۳ , ۱۰ به تعداد مورد نیاز
  • پیچ گوشتی های دوسو و چهارسو در اندازه های مختلف
  • شلنگ مخصوص کار شلنگ تراز به طول بیشتر از ۵ متر
  • چکش و قلم
  • مداد ، خودکار و ماژیک

آموزش نصب کرکره برقی اتوماتیک – فرآیند مونتاژ و نصب کرکره های اتوماتیک

مکان نصب کرکره برقی :

در اینجا فرض می کنیم مکان نصب کرکره برقی آماده است چون در قسمت هائی از فرآیند نصب کرکره برقی باید از موتور دستگاه استفاده کرد بهتر است ابتدا قسمت های الکترونیکی را نصب کنیم.

اجزای قسمت الکترونیکی برد رسیور و ریموت ها هستند که در ابتدا بر روی دیوار و در مکانی که برای آن در نظر گرفته ایم نصب گردد فقط توجه کنید که موارد امنیتی را در نظر بگیرید تا به راحتی در دسترس همه اشخاص قرار نگیرد.

پس از نصب برق ورودی دستگاه رسیور را وصل کنید تا در مراحل بعد و هنگام نیاز بتوان به راحتی موتور را به آن متصل کرد.

مشاهده  موتور سانترال کرکره برقی

در صورت لزوم می توان نصب سیستم الکترونیکی را در مراحل آخر انجام داد. از موتور دستگاه ۳ رشته سیم بیرون می آید که یکی از آنها به نول و دو سیم دیگر برای حرکت موتور در جهت های بالا و پائین هستند به فاز متصل می شوند.

بعضی موتور ها خروجی برق به صورت سوکت دارند و نمی توان آنها را مستقیما به برق متصل کرد و حتما باید به برد دستگاه متصل شوند.

آموزش نصب کرکره برقی بخش مکانیکی کرکره های اتوماتیک برقی

برای شروع نصب ابتدا باید فریم کلی کار تعریف شده باشد ، اندازه های عرض و ارتفاع قبلا گرفته شده اند و برای سفارش عرض اندازه پشت تا پشت کرکره محسوب می شود.

قبل از اندازه گیری باید به این نکته توجه کرد که آیا می توان ریل کرکره را مستقیما به دیوار پیچ کرد یا برای این کار نیاز به آهن کشی وجود دارد.

در مواردی که دیوار شاقول است نیازی به آهن کشی برای نصب کرکره برقی وجود ندارد در غیر این صورت باید از یک قوطی ۴۰*۴۰ برای پشت ریل استفاده کرد. قوطی ها باید طوری نصب شوند که فاصله بین دو قوطی دقیقا برابر با اندازه پشت تا پشت کرکره باشد.

پس از آنکه مطمئن شدیم دیوار شاقول است یا پایه ها یا همان قوطی های ۴۰*۴۰ را نصب کردیم نوبت به نصب صفحه پلیت نگهدارنده کرکره می رسد.

در موتور های توبولار این صفحه دو پلیت ساده است که که روی آن شیارهای نواری برای کنترل وتنظیم فاصله کرکره تا مرکز شفت وجود دارد.

در موتور های ساید دو صفحه در پک نصب موتور کرکره ساید موتور وجود دارد ، صفحه بزرگتر که زنجیر گیربکس روی آن قرار دارد و صفحه نصب موتور کرکره سایدکوچکتر که بلبرینگ انتهای دیگر درام روی آن قرار می گیرد.

ارتفاعی که می خواهیم درب کرکره ای اتوماتیک برقی در آن ارتفاع نصب شود مشخص می کنیم و با استفاده از شلنگ تراز یا تراز لیزری این اندازه را به سمت دیگر کرکره منتقل میکنیم ، با این روش مرکز صفحه پلیت ها در یک ارتفاع قرار می گیرند و باید توجه داشته باشید که این کار باید به درستی انجام شود و تراز نبودن کرکره موجب درست کار نکردن آن ، ایجاد سرو صدای اضافی هنگام کار ، گیر کردن یا حتی آسیب دیدن تیغه های کرکره خواهد شد.

در موتور های ساید اندازه ارتفاع پلیت ها متفاوت است و باید با اندازه گیری اختلاف آنها طوری صفحه ها را نصب کنیم که مرکز صفحه ها دقیقا در یک ارتفاع قرار گیرد و پس از اندازه گیری و علامت گزاری ، به وسیله جوش صفحه ها را پایه یا رول بولت هائی که نصب کرده ایم متصل می کنیم ، اطمینیان حاصل کنید که جوشکاری به درستی انجام شود یا رول بولت ها توانائی تحمل وزرن کرکره را داشته باشند.

نکته مهم – آموزش نصب کرکره برقی :

فاصله بین دو پلیت را حدودا ۶ تا ۸ سانتی متر بیشتر از اندازه پشت در پشت کرکره در نظر بگیرید ، با این کار در هنگام نصب درام مشکلی پیش نخواهد آمد و در صورت نیاز فضای خالی برای موتور و درام وجود خواهد داشت درام از یک سمت به بولبورینگ یا یاتاقان (اندگپ )و از یک سمت به موتور متصل می شود.

تیغه های داخل پک معمولا در دسته های ۵ تائی هستند یکی از دسته ها را که می خواهیم بالای کرکره قرار بگیرد روی درام پیچ می کنیم توجه کنید که اگر از تیغه های قوس دار استفاده می کنید انحنای تیغه ها روی درام قرار بگیرد تا به راحتی دور آن رول شوند حداقل ۳ یا ۴ تیغه روی درام قرار می گیرند و این اندازه ها باید قبلا در نظر گرفته شده باشد.تیغه ها را با پیچ به درام متصل می کنیم .

در موتور های توبولار دقت کنید ۶۰ سانت اول لوله درام که زیر آن موتور قرار گرفته است نباید پیچ بسته شود چون ممکن است باعث آسیب دیدن موتور شود در فواصل ۳۰ تا ۶۰ سانتی متری تعدادی پیچ به اولین تیغه می زنیم تا محکم به درام متصل شود موتور را روشن می کنیم تا چند تیغه دور درام رول شود.

دسته دوم تیغه ها را بر می داریم و به صورت کشوئی به تیغه های نصب شده اضافه می کنیم ، وقتی با تیغه های قبلی در یک راستا قرار گرفتند کپس آنها را متصل می کنیم ، برای محکم کردن کپس ها می توان از پرچ ۳ استفاده کرد و دوباره موتور را روشن می کنیم تا تیغه ها دور رول بپیچند.

نکته مهم – آموزش نصب کرکره برقی :

برای راحتی کار می توان ۴ یا ۵ تیغه را آزاد گذاشت تا برای اضافه کردن سری بعدی تیغه ها کار راحت تر باشد ولی نباید همه تیغه ها را به صورت یکجا سوار کرد چون تنظیم آنها مشکل می شود.

پس از نصب هر دسته از کرکره ها حتما کپس ها را نصب کنید و هنگامی که موتور را برای رول کردن کرکره دور درام روشن می کنید دقت کنید که تیغه هایی که دور درام قرار می گیرند در یک راستا باشند.

این کار را تا آخرین سری تیغه انجام می دهیم – تیغه انتهائی پائین ترین تیغه است.اگر در هنگام رول کردن و جمع کردن کرکره موتور قطع شد به دلیل سوئیچ های قطع کننده موتور است که باید آنها را تنظیم کنید ، برای این کار در موتورهای توبولار دو جای پیچ قرار دارد ابزار آن نیزهمراه موتور است و می توانید برای تنظیم در جهت های بالا و پائین از هر یک از این پیچ های تنظیم استفاده کنید ، در موتورهای ساید این کار با پیچ تنظیمی که درون جعبه ای که روی موتور قرار دارد انجام می شود.

ریل را به ارتفاع زمین تا دور رول برش می زنیم سپس برای اینکه ورود و خروج تیغه ها به درون ریل به آرامی انجام شود شکافی در ۱۰ سانتی متری یک لبه ی ریل ایجاد می کنیم و آن را به سمتی که رول قرار دارد خم می کنیم. ریل ها را در جای خود قرار داده و دیوارپیچ می کنیم.

پس از نصب ریل موتور کرکره را درجهت باز شدن روشن می کنیم و تیغه های کرکره را به سمت ورودی ریل هدایت می کنیم و اجازه می دهیم تا کرکره تار رسیدن به زمین باز شود.

سوئیچ های قطع کننده موتور که حالانقش تنظیم ارتفاع باز و بست کرکره را بر عهده دارند تنظیم می کنیم آموزش نصب کرکره اتوماتیک، وقتی که کرکره به زمین رسید موتور را طوری تنظیم کنید که نیم دور اضافه باز شود تا در هنگام بسته بودن کرکره فشاری روی موتور نباشد ، این کار باعث بالا رفتن طول عمر موتور کرکره می شود.

مشاهده  موتور سانترال کرکره برقی

سوئیچ قطع کننده بالا را طوری تنظیم کنید که حداقل ۱ یا ۲ تیغه اول پس ازایست کرکره در بالا داخل ریل باقی بماند و کرکره از ریل خارج نشود.

آموزش تنظیم ارتفاع حد بالا و پایین موتور توبولار و ساید کرکره برقی

در زیز شما با تنظیم کامل حد بالا و پایین کرکره بصورت کاملا تصویری و عملی آشنا شده و هر زمان بدون هیچگونه تخصصی قادر به تنظیم ( ریگلاژ ) بالا و پایین موتور کرکره برقی ساید و توبولار ( تیوبلار ) خواهید شد.

طریقه ( نحوه ) تنظیم ( ریگلاژ ) قسمت حد بالا و حد پایین موتور ساید کرکره برقی

میکروسوئیچ تنظیم حد بالا و پایین کرکره برقی یکی از قطعات روی موتور ساید می باشد :

میکروسوئیچ موتور ساید کرکره برقی

در زیر میکروسوئیچ باز شده موتور ساید را می بینید . در این عکس دو عدد چرخ دنده تقریبا طلایی رنگ می بینید. یکی از این چرخ دنده ها برای تنطیم بالا و یکی هم برای تنظیم پایین کرکره می باشد.

دو عدد چرخ دنده در تصویر زیر مشاهده می فرمایید. میکروسوئیچ سمت راست ( میکروسوئیچ طرف زنجیر خلاص کن موتور ) برای تنظیم بالای کرکره و میکروسوئیچ سمت چپ برای تنظیم پایین کرکره استفاده می شود.

تنظیم حد بالا و پایین کرکره برقی توسط میکروسوئیچ ( میکروسوییچ ) های قطع کن

بعنوان مثال جهت تنظیم حد بالای کرکره ابتدا توسط ریموت کرکره را به طرف بالا می بریم و هرجاکه میخواهید کرکره بایستد کلید توقف ریموت را می زنیم. سپس چرخ دنده طلایی رنگ سمت راست تصویر زیر را با دست به طرف قطع کن بالا میچرخانیم تا به قطع کن راست برخورد کرده و صدای تلق رله قطع کن را باید بشنویم. با این کار جهت بالای کرکره تنظیم می گردد.

برای تنظیم پایین هم از میکروسوئیچ سمت چپ با همین روش مذکور استفاده می کنیم.

میکروسوئیچ جداشده از موتور ساید کرکره برقی

تصویر میکروسوئیچ قطع کن تنظیم موتور ساید

رله میکروسوئیچ موتور ساید

موتور ساید از این قسمت به زنجیر اصلی صفحه پلیت متصل شده و قدرت خود را به زنجیر منتقل می نماید.

چرخ دنده پشتی موتور ساید کرکره برقی

طریقه ( نحوه ) تنظیم ( ریگلاژ ) قسمت حد بالا و پایین موتور توبولار کرکره برقی

موتور توبولار ( تیوبلار ) دارای دو سوراخ تنظیم میکروسوئیچ است که توسط آچار تنظیم میکروسوئیچ تنظیم خواهد شد. ابتدا تصاویر زیر را با دقت ملاحظه فرمایید.

طریقه ( نحوه ) تنظیم ( ریگلاژ ) قسمت حد بالا و پایین موتور توبولار کرکره برقی

در پکیج موتور توبولار قطعه ای به نام آچار تنظیم میکروسوئیچ موجود می باشد. در صورت نداشتن این قطعه می توانید از آچار آلن استفاده نمایید.

آچار تنظیم میکروسوئیچ موتور ساید

اگر خوب دقت کنید روی سر موتور توبولار ( تیوبلار ) دو عدد سوراخ وجود دارد که یکی برای تنظیم بالا و دیگری برای تنظیم حد پایین کرکره است.

چگونه میکروسوئیچ تنظیم بالا و پایین موتور توبولار کرکره برقی را تشخیص دهیم ؟

پس از نصب کرکره برقی روبروی موتور کرکره بایستید و به دو سوراخ سر موتور دقت نمایید. کنار این سوراخ ها دو عدد پیکان مستقیم ( فلش مستقیم ) قرار دارد که یکی از این پیکان ها طرف کرکره را نشانه گرفته و دیگری در جهت مخالف کرکره برقی را نشانه گرفته است. پیکانی که طرف کرکره را نشانه گرفته برای تنظیم پایین کرکره و پیکانی که بالای کرکره را نشانه گرفته جهت تنظیم بالای کرکره برقی می باشد.

حال می خواهیم حد پایین موتور توبولار را برای کرکره برقی اتوماتیک نصب شده تنظیم نماییم.

کنار میکروسوئیچ حد پایین موتور توبولار یک پیکان خمیده قرار دارد که روی دو سر این پیکان با علامت + و – نشان داده شده است. آچار تنظیم میکروسوئیچ را داخل سوراخ جهت پایین قرار می دهیم و آچار را در جهت منفی به اندازه بیش از ده دور می چرخانیم. ریموت را به طرف پایین می زنیم و همچنان میکروسوئیچ را به طرف منفی می چرخانیم. با این عمل موتور کرکره به پایین نرسیده متوقف می شود و اگر باز ریموت را به طرف پایین فشار دهید هیچ عکس العملی مشاهده نخواهید کرد.

حال به آرامی و با دقت میکروسوئیچ را به طرف مثبت بچرخانید. با این عمل خواهید دید که کرکره تکه تکه به سمت پایین حرکت می کند. این عمل را تا رسیدن کامل کرکره به زمین ادامه دهید تا تیغه کرکره برقی بصورت کامل روی همدیگر بنشیند. در نهایت موتور کرکره برقی توبولار شما برای حد پایین تنظیم شده است.

برای تنظیم حد بالا روش مشابه بالا را استفاده خواهیم کرد.

آموزش سیم کشی کرکره برقی

در تصویر زیر شما می توانید ببیند سیم های موتور توپلار در کرکره برقی به کجا وصل می شوند.

نحوه تنظیم برنامه دیب سوئیچ برای تایم اتوماتیک بسته شدن

دقت داشته باشد که این برنامه را فقط برای پارکینگ ها فعال کنید و اگر برای مغازه ها یا فروشگاهی کرکره نصب کردید، نباید این برنامه را فعال کنید.

برای فعال کردن این برنامه شاسی Time را از رو مدار فرمان یک ثانیه فشار دهید یک LED به نشانه فعال بودن برنامه، روشن می شود، در این لحظه دکمه D بر روی ریموت را بزنید، پس از طی شدن زمان دلخواه دوباره دکمه D را بزنید، فاصله بین زدن دکمه D اول تا دوباره زدن دکمه D مدت زمان اتوماتیک بسته شدن درب محسوب می شود.

بر روی مدار فرمان برخی کرکره برقی ها ۳ عدد دیب سوئیچ وجود دارد

اولین شاسی برای فعال کردن و غیر فعال کردن اتوماتیک بسته شدن کاربرد دارد.

اگر Auto Close – Dip Switch را بر روی وضعیت On قرار دهید کرکره پس از گذشت زمان مشخص اتوماتیک پایین می آید و اگر خواستید این برنامه را غیر فعال کنید کافیست این Dip Switch را بر روی وضیعیت Off قرار دهید.

گاهی اوقات پس از آن که برنامه اتوماتیک بسته شدن را فعال کردید، خواهید دید کرکره پس از گذشت زمان مشخص بالا می رود یعنی به جای این که کرکره اتوماتیک بسته شود، اتوماتیک باز می شود و این مشکل به علت جابجا بسته شدن شدن سیم های موتور بوجود آمده است.

برای رفع این مشکل کافیست دیپ سوئیچ L/R را تغییر جهت دهید، کار این دیپ سوییچ این است که چپ گرد و راست گرد موتور را تغییر دهد.

نوشته های مشابه

7 دیدگاه در “نصب کرکره برقی

  1. علیپور گفت:

    ممنون از شما . واقعا همونی بود که می خواستم،کامل و بدون نقص

  2. ابراهیم موسی پور گفت:

    سلام ممنون ازآموزشتون
    ممنون میشم اگه نصب چشمی کرکره برقی راهم آموزش دهید

  3. علی اصغر مهاجری گفت:

    سلام باتشکر ازشما سوالی دارم مدارفرمان درب من هیچ کلیدی ندارد ( تایم ولرن) فقط یک کلید کشویی که جهت بالا وپایین داره لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. سلام پیچ هاش رو باز کنید کنید یه دکمه لزن احتمالا داخلش داره
      اگر تونستید یه عکس از برد بگیرید بفرستید

      1. علی اصغر مهاجری گفت:

        سلام تو واتساپ عکس غرستادم

دیدگاهتان را بنویسید