آموزش, آموزش درب اتوماتیک

موتور سانترال کرکره برقی

موتور سانترال کرکره برقی

از سری مقاله های آموزشی درب اتوماتیک به بررسی موتور سانترال کرکره برقی خواهیم پرداخت. از آنجا که جایگاه نصب موتورها همیشه در وسط شفت، یعنی دقیقا بین دو کاسه فنر است به آن موتور وسط یا موتور سانترال می گویند.

موتور سانترال کرکره برقی

توان این موتورها بر حسب نیوتن متر محاسبه می شود. نیوتن متر یکای اندازه گیری گشتاور در سامانه استاندارد بین المللی، یکاهاست. یک نیوتن متر بزرگی گشتاوری است که از نیروی به بزرگی یک نیوتن که به صورت عمود، بر یک بازوی گشتاور یک متری وارد شده است.

به عنوان مثال باز کردن یک پیچ به دو عامل بستگی دارد :

  • اندازه طول آچار تا پیچ
  • نیروی وارد شده بر آچار

یعنی اگر بخواهیم یک پیچ را باز کنیم یا باید آچار بزرگتری داشته باشیم یا زور بیشتری بزنیم تا پیچ باز شود. پس نتیجه می گیریم که ۱ کیلوگرم نیرو متر = ۹/۸۰۶۶۵ نیوتن متر.

البته شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که هر نیوتن متر چند کیلو گرم است؟ همان طور که در مثال بالا دیدید نیوتن واحد نیرو است در حالی که کیلوگرم واحد جرم است و نمی توان این دو را با هم تبدیل کرد و برای به دست آوردن باید از رابطه ها بهره برد.

ولی اگر بخواهیم به یک جواب قطعی برسیم میتوان گفت هر ۹/۸ نیوتن = ۱ کیلوگرم نیرو یا هر ۱ نیوتن بر متر مربع = ۱۰۲ / کیلو گرم بر متر مربع.

البته این را بدانید که واحد N.M (نیوتن متر) که برای مشخصات موتورهای کرکره آورده می شود تنها قدرت موتور است نه قدرت گیربکس، یعنی وقتی شما یک موتور با توان ۱۰۰ نیوتن خریداری می کنید، توانای قدرت موتور بدون در نظر گرفتن گیربکس ۱۰/۲ کیلو گرم می باشد.

مشاهده  نصب کرکره برقی

که این نیرو را به گیربکس انتقال پیدا می کند و گیربکس این نیرو را ۱۰ برابر تقویت می کند به نحوی که می توان گفت با یک موتور ۱۰۰ نیوتنی می توانید کرکره ای با وزن ۱۰۲ کیلوگرم را جابجا کنید.

نکته مهم موتور سانترال کرکره برقی

موضوعی را که در مورد موتورها باید بدانید سرعت حرکت موتور است که با r.m نشان داده می شود به معنای دور در دقیقه هر چه بالاتر باشد سرعت باز و بسته کردن کرکره بیشتر خواهد شد.

اما در کرکره های سنتی که از نیروی فنر استفاده می شود اگر خواستیم که آنها را برقی کنیم، وزن کرکره و نیرو فنرها را محاسبه می کردیم و هر چی باقی می ماند توان موتور بود.

به عنوان مثال کرکره سنتی با وزن ۱۰۰ کیلوگرم با وجود ۲ عدد فنر با قدرت ۲۵ کیلوگرم در مجموع ۵۰ کیلوگرم، نیاز به یک موتور با قدرت جابجایی ۵۰ کیلوگرم را دارد که برای این کار می توانیم از موتور ۵۰ تا ۶۰ نیوتنی استفاده کنیم.

ولتاژ کار موتورهای سانترال ۲۲۰V می باشد. این موتور ها با برق شهری کار می کنندکه البته می توان آنها را با برق DC هم روشن کرد. همان طور که می دانید تمام موتورهایی که با برق AC (برق شهری) کار می کنند با برق DC نیز کار می کنند.

اما تمام موتور های که برق DC کار می کنند نمی توانند با برق AC کار کنند البته این نکته شامل موتور های تک فاز می شود که تمام موتورهای سانترال که در بازار موجود است کلا تک فاز هستند.

مشاهده  نصب کرکره برقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید