آموزش, آموزش دوربین مداربسته

قوانین نصب دوربین مداربسته

قوانین نصب دوربین مداربسته

از سری مقالات دوربین مدار بسته در اینجا قصد داریم تا شما را با قوانین نصب دوربین مداربسته آشنا سازیم. در دنیای امروز، کاربرد دوربین های مداربسته بسیار افزایش پیدا کرده است که نصب دوربین مداربسته به مقابله با وقوع جرم و سرقت کمک می کند.

قوانین نصب دوربین مداربسته

اکثر افراد با هدف نظارت و افزایش امنیت، در ساختمان تجاری و یا مسکونی خود، دوربین مداربسته نصب می کنند. بنابراین تصویر کسانی که در محیط های عمومی رفت و آمد می کنند، توسط دوربین های مداربسته زیادی شکار می شود.

قوانین نصب دوربین مداربسته در محیط های عمومی

در رابطه نصب و راه اندازی دوربین مداربسته در محیط های عمومی در حال حاضر هیچ گونه منع قانونی وجود ندارد. منع قانونی این مکان ها تنها در صورتی به وجود می آید که این محیط در اطراف مکان های حساس مانند پادگان ها، پایگاه های هوایی و غیره باشد.

قوانین نصب دوربین مداربسته در منازل

نصب دوربین مدار بسته در فضای داخلی ساختمان از نظر اخلاقی و قانونی زمانی مجاز است که همه اعضای خانواده از وجود دوربین مداربسته در خانه اطلاع داشته باشند.

به افراد متفرقه و مهمانانی که به آن خانه می آیند نیز باید اطلاع رسانی شود تا آن ها بدانند که توسط دوربین مدار بسته، تحت نظارت قرار گرفته اند. به کارگیری دوربین مدار بسته در فضاهای شخصی مثل حمام و سرویس بهداشتی اخلاقی نیست.

برای نصب دوربین مدار بسته در مشاعات ساختمان های مسکونی مثل پارکینگ، حیاط و … تایید کتبی یکی از عضوهای مجمع یا هیئت مدیره ساختمان الزامی است اما اگر مجمع ساختمان این موضوع را تایید کند نظر آن بر نظر مفرد ساکنان از ارجحیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

مشاهده  تنظیمات ActiveX

اگر هر یک از اعضای ساختمان بخواهند با مخالفت خود مانع نصب دوربین شوند، هیئت مدیره می تواند با دریافت مجوز کتبی نصب دوربین را انجام دهد.

اگر ساختمان شخصی باشد، صاحب خانه باید فضای بیرونی خانه که تحت پوشش دوربین مدار بسته قرار می گیرد را در نظر بگیرد و تمرکز اصلی را بر مناطق مهم و کلیدی مثل درب ورود و خروج معطوف کند.

از لحاظ قانونی، همسایه ها و سایر افرادی که در مناطق اطراف ساختمان مسکونی در رفت و آمد هستند، باید از وجود دوربین مدار بسته مطلع شوند. مطالعات کارشناسان نشان می دهد این عمل، جلوی فعالیت خرابکاران و سارقان را نیز می گیرد.

قوانین نصب دوربین مدار بسته در محیط کار

دلایل قانونی بسیاری برای نصب دوربین مداربسته در محیط های اداری و کاری وجود دارد. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفظ امنیت کارکنان در مقابل خشونت و سرقت
  • جلوگیری از خرابکاری و سوء رفتار
  • نظارت بر برقراری امنیت و بهداشت در محیط کار
  • بهبود بهره وری کارکنان
  • رعایت الزامات قانونی مثل بخش خدمات مالی

چند قانون کلی برای نصب دوربین مداربسته در محیط کار وجود دارد. یکی از موارد قانونی این است که کارفرما باید به شیوه ای عمل کند که اعتماد و اطمینان متقابل بین کارمند و کارفرما حفظ شود.

شرط قانونی بعدی این است که کارفرما نمی تواند اطلاعات خصوصی کارمندان را از طریق دوربین مداربسته مورد بازرسی قرار دهد.

در حال کلی کارفرما باید حقوق انسانی را در استفاده از دوربین مدار بسته رعایت کند و به صورت مناسب آن را به کار گیرد؛ نظارت توسط دوربین مداربسته نباید برای کارمندان ایجاد مزاحمت کند.

مشاهده  Tamper detection دوربین مداربسته

اقدامات کارفرما قبل از اقدام به نصب دوربین مداربسته

  • اطلاع از نصب دوربین مدار بسته در محل کار
  • علت نصب دوربین مدار بسته
  • محوطه تحت پوشش دوربین مدار بسته
  • چگونگی استفاده از تصاویر ضبط شده
  • چگونگی حفاظت از حقوق کارمندان و حریم شخصی آن ها

نصب دوربین مداربسته به صورت مخفیانه جرم است و باید از آن اجتناب شود. تحت شرایط استثنایی مثل هنگامی که کارفرما بخواهد از وقوع یک جرم جدی جلوگیری کند، با گرفتن مجوز مربوطه از مراجع قانونی و در یک بازه زمانی محدود، این کار امکان پذیر می شود.

اگر نصب دوربین مداربسته به صورت مخفی و بدون مجوز انجام شود، شخص خاطی تحت تعقیب قانونی و مجازات قرار می گیرد و همچنین مدارک حاصل از آن قابل استناد نخواهد بود.

روش دریافت مجوز برای نصب دوربین مدار بسته به صورت مخفی

به منظور دریافت مجوز جهت نصب دوربین مدار بسته در محیط های غیر مجاز، پس از ارائه شکایت به واسطه تخریب، تهدید یا خطرات امنیتی و با مطرح کردن ضرورت نصب دوربین مداربسته به نیروی انتظامی یا مراجع قضایی می توانید در رابطه با دریافت مجوز نصب دوربین مداربسته در محل اقدام فرمائید.

فیلم ضبط شده توسط دوربین مدار بسته نباید در اختیار شخص ثالث قرار داده شود. گاهی اوقات فیلم های دوربین های مداربسته، برای سرگرمی یا سایر اهداف، به صورت آنلاین برای دیگران ارسال می شوند که این امر کاملا نقض قانون است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید