آموزش, رازهای موفقیت

روشهای نه گفتن

روشهای نه گفتن

زمانی که دیگران از ما تقاضای چیزی را می کنند، روش های جواب رد دادن و یا به بیان بهتر، روشهای نه گفتن سخت ترین کار ممکن است.

امکان دارد به خاطر نشکستن دل طرف مقابل و ناراحت نشدن او به درخواستش جواب مثبت دهید و کاری را که می خواهد انجام دهید.

اما به هر حال شما باید نه گفتن را در مدرسه، خانه و محل کارتان یاد بگیرید تا بتوانید زمان خود را مدیریت کنید و زندگیتان را با موفقیت تحت کنترل خود در آورید.

روشهای نه گفتن

چرا باید نه گفتن را یاد گرفت؟ ما در این مقاله به روشهای نه گفتن و چگونه بدون احساس گناه ” نه” بگوییم، خواهیم پرداخت.

۱ – باعث مدیریت زمان می شود :

زمانی که شما به درخواستی بله می گویید باید زمان انجام آن را در برنامه خود قرار دهید و همین مساله در مدیریت زندگی تان تاثیر می گذارد.

در حقیقت، نه گفتن در مدیریت زمان نیز حائز اهمیت است؛ زیرا به شما کمک می کند زمان تان را به کارهایی که برایتان مهم است و باعث نزدیک شدن به هدفتان می شود، اختصاص دهید.

۲ – از علاقه شما محافظت می کند :

گفتن نه به شما کمک می کند روی زندگی و اولویت های خودتان تمرکز کنید، به جای اینکه وقتان را برای انجام کارهایی که باعث رضایت دیگران می شود، سپری کنید.

نه گفتن تاثیر خوبی را روی انجام کارهایی که به آن علاقه دارید می گذارد و از اینکه دیگران چه کارهایی را به شما دیکته می کنند، جلوگیری می کند.

شاید به نظر خود خواهانه باشد اما به نتیجه مثبت و انجام به موقع کار فکر کنید و از طرفی در نظر بگیرید که اگر بر خلاف میل تان کاری را قبول کنید، نتیجه آن خستگی و انجام نشدن بهترین شکل کار خواهد شد.

مشاهده  فریناز کوشان فر مخترع جوان ایرانی

۳ – مشخص کردن مرز میان افراد :

ایجاد مرز باعث می شود که دیگران بدانند شما چه کارهایی را انجام می دهید و چه کارهایی را انجام نمی دهید و همچنین متوجه می شوند شما از عهده تصمیم گیری برای کارهای خودتان بر می آیید.

چگونه می توان بدون احساس گناه نه گفت :

  • همین حالا نه بگویید :

به جای گفتن بله و سپس نا امید کردن افراد و موفق نشدن در انجام کارهایشان، در همان لحظه که از شما در خواست می کنند نه بگویید.

  • با نه گفتن رو راست باشید :

از گفتن کلمات ” شاید ”  یا ” احتمالا ” پرهیز کنید. بیشتر افراد از نه گفتن بیشتر از شاید استقبال می کنند زیرا عبارت احتمالی ” شاید ” نامشخص بودن را نشان می دهد و باعث احساس انرژی زدایی می شود.

  • برای گفتن نه از دلایل دروغ استفاده نکنید :

دروغ گفتن و دلایل دروغ آوردن برای گفتن نه، خود باعث عذاب وجدان می شود، از این رو هیچ وقت برای رد کردن درخواست های دیگران دروغ نگویید زیرا شما به دیگران مدیون نیستید.

اگر دوست صمیمی تان از شما درخواستی می کند و شما می توانید برایش دلیل انجام ندادنتان را توضیح دهید اشکالی ندارد، اما بدانید با دلیل آوردن برای انجام ندادن کاری بعد از مدتی شما مورد قضاوت دیگران قرار می گیرید، بهتر است بدون دلیل آوردن، نه بگویید.

  • قاطعانه پاسخ دهید :

در نظر داشته باشید که افراد از هر روشی استفاده می کنند تا دیگران را متقاعد به گفتن بله و وادار نمودن به انجام کاری که می خواهند، کنند. به همین دلیل همیشه قاطعانه پاسخ دهید.

  • مؤدبانه نه بگویید :
مشاهده  روش های درست مصاحبه کاری

گفتن نه به این معنی نیست که بی ادبانه رفتار کنید، یاد بگیرید مؤدبانه نه بگویید زیرا باعث می شود بدون احساس گناه درخواست های دیگران را رد کنید.

مهم نیست دیگران با گفتن نه شما چه فکری راجع به تصمیم تان می کنند، گفتن نه به این معنی نیست که شما خود خواه و یا بی ملاحظه هستید، تنها به این معنی است که شما به اندازه کافی قوی هستید تا کارهایتان را اولویت بندی کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید