آموزش, رازهای موفقیت

راه های مدیریت زمان

راه های مدیریت زمان

کار کردن بهتر لزوما به معنای بیشتر کار کردن نیست. با اعمال راه های مدیریت زمان و این ۵ تغییر کوچک در نحوه کار کردن، سطح بهره وری خود را به صورت چشمگیری افزایش دهید.

کار کردن هوشمند به این معنا نیست که زمان بیشتری را در محیط کار خود سپری کنید. در حقیقت، افزایش ساعات کار می تواند اثر معکوس داشته باشد.

با اعمال چند تغییر کوچک برای از بین بردن هدر رفت زمان و افزایش بهره وری می توان کار بیشتری را در مدت زمان کمتر انجام داد.

در ادامه با ۵ ترفندی که باعث افزایش بهره وری می شوند و راه های مدیریت زمان آشنا خواهید شد.

راه های مدیریت زمان

۱- به روش پومودورو کار کنید :

تکنیک پومودورو (Pomodoro) یکی از بهترین روش هایی است که افراد موفق آن را دنبال می کنند؛ با این روش می‌توانید مدت زمان لازم برای انجام دادن وظایف خود را به نصف برسانید.

مجبور نیستید تکنیک پیچیده ای را انجام دهید؛ تنها کافی است یک تایمر را به مدت ۲۵ دقیقه تنظیم کنید و روی کار خود متمرکز شوید.

صفحه ایمیل و پنجره های اضافی مرورگر را ببندید و تلفن همراه خود را خاموش کنید تا بتوانید روی کار تمرکز کنید. بعد از این ۲۵ دقیقه، ۵ دقیقه به خود استراحت دهید.

پیشنهاد می کنیم که در آن ۵ دقیقه به ایمیل ها، صفحات اجتماعی و سایر مواردی که ذهن شما را اشغال کرده اند سر بزنید.

این روش برای کسانی که در دفاتر شلوغ و با تیم های مختلف کار می کنند چندان کارآمد نیست، اما برای کسانی که به تنهایی کار می کنند، روش مناسبی است تا کار یک هفته خود را تنها در عرض چند ساعت به اتمام برسانند.

مشاهده  رفتارهای افراد با اعتماد به نفس

۲- حواس پرتی های دیجیتالی خود را کنار بگذارید :

رسانه های اجتماعی، ایمیل ها، خرید های آنلاین و ویدیو ها از جمله حواس پرتی های بی شماری هستند که بهره وری افراد را کاهش می دهند.

اگر از کسانی هستید که به سادگی با این موارد تمرکز خود را از دست می دهید، می توانید از برنامه هایی مثل Freedom.co استفاده کنید.

این برنامه می تواند برخی اپلیکیشن های مشخص شده یا سایت های شبکه های اجتماعی را برای مدت زمان محدودی مسدود کند؛ بدین ترتیب، تمرکز کردن برای انجام دادن کار مورد نظر آسان تر خواهد بود.

۳- از لیست To-Do یا کارهایی که باید انجام دهید استفاده نکنید :

اگر از کارهایی که باید انجام دهید، لیست تهیه می کنید (لیست To-Do)، پیشنهاد می کنیم که این روش را کنار بگذارید. لیست های To-Do کار آمد نیستند.

کارها و وظایف شما به صورت متداوم به این لیست اضافه می شوند، بدون اینکه فرصت کافی برای انجام آنها داشته باشید؛ این امر باعث از بین رفتن انگیزه و اشتیاق شما می شود.

یک لیست ساده نمی تواند اولویت های شما را مشخص کند؛ بنابر این شما بعد از مدتی و تنها با انجام دادن کارهایی که به آنها تمایل دارید، سرخورده می شوید و احساس گناه می کنید.

بدین ترتیب پیشنهاد می کنیم که به جای لیست To-Do از یک اپلیکیشن ساده مدیریت وظایف استفاده کنید؛ با این اپلیکیشن ها می توانید کار و وظیفه ی خود را در یک تقویم تنظیم کرده و مدت زمان لازم برای انجام آن را نیز محاسبه کنید.

۴- در ساعاتی که بیشترین بهره وری را دارید، کار کنید :

این روش همیشه عملی نیست ؛ برخی از افراد باید در ساعات مشخص شده فعالیت کنند. اما اگر برای کار کردن محدودیت زمانی ندارید می توانید از این روش برای بهینه کار کردن استفاده کنید.

مشاهده  فریناز کوشان فر مخترع جوان ایرانی

ساعات بهینه برای بسیاری افراد از صبح زود آغاز می شود و تا چند ساعت بعد ادامه دارد؛ برخی دیگر نیز در ساعات بعد از ظهر بهره وری بسیار کمی دارند.

بنابراین پیشنهاد می کنیم که شما نیز در ساعاتی که بالاترین راندمان را دارید، فعالیت و مدیریت زمان را بر عهده بگیرید.

اگر هنوز هم از آنها با خبر نیستید، تنها کافی است این روش را آزمایش کنید تا بهترین زمان برای عملکرد بهینه ی خود را بیابید.

۵- زمان کمتری را به نمایشگر ها خیره شوید :

با اعمال تغییرات کوچک در شیوه کار کردن خود می توانید زمان کمتری را برای سپری کردن در مقابل نمایشگرها اختصاص دهید؛ علاوه بر اینکه می توانید بهتر کار کنید و زمان بیشتری را برای انجام کارهای مهم تر اختصاص دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید