آموزش, آموزش دوربین مداربسته

حباب شیشه ای دوربین مداربسته

حباب شیشه ای دوربین مداربسته

همان طور که از ظاهر حباب شیشه ای دوربین مداربسته پیداست و با چشم غیر مسلح نیز می توان با رویت به درون حباب دوربین فهمید که تصویری که از آن سوی حباب مشخص است چقدر با واقعیت و با حالت بدون حباب تفاوت دارد.

یکی از بزرگترین عوامل موثر در تاثیرات حباب ها بر کیفیت تصاویر دوربین ها نوع و جنس آنها است، یعنی نوع موادی که تشکیل دهنده آنها هستند می توانند بسیار تاثیرگذار باشند و مسلما هر چقدر کیفیت شیشه بهتر و شفاف تر باشد به همان نسبت تصویر نیز بهتر خواهد بود.

در بسیاری از دوربین های اسپید دام شاهد استفاده از حباب های شیشه ای مستقیم و در دوربین های دام اکثرا (نه بطور کلی) از طلق شفاف و با کیفیت به جای شیشه استفاده می شود.

حباب شیشه ای دوربین مداربسته

تاثیرات کیفیتی حباب ها روی تصاویر کدام نوع از دوربین ها بیشتر است؟

طبق آزمایشات صورت گرفته روی چند دوربین دام که دارای حباب شیشه ای بودند و هرکدام از برندهای متفاوت انتخاب شده اند، نتیجه آن بر این اساس شده است که میزان کاهش کیفیت تصاویر بر اثر وجود حباب شیشه ای در دوربین هایی که دارای کیفیت چند مگاپیکسلی هستند بیشتر است و نسبت به دوربین های آنالوگ و کیفیت پایین تر مشهودتر است.

کاهش کیفیت تصاویر در دوربین های چند مگاپیکسلی به این شکل است که میزان خرابی کیفیت در کانون مرکزی تصویر نسبت به اطراف و حاشیه های تصویر کمتر است و حدس ما بر این است که دلیل آن فقط می تواند کروی شکل بودن حباب باشد.

مشاهده  UTC در دوربین مداربسته

این کاهش کیفیت به حدی است که چهره افراد نیز تا حدود جزئی مبهم شده و نوشته ها نیز کمی ناخوانا می شود. البته خاطر نشان می شویم که همه این تاثیرات فقط در دقت زیاد و آنالیز تصاویر و مقایسه آنها با حالت بدون حباب مشخص می شود و به خودی خود کسی متوجه افت کیفیت تصویر ها نمی شود.

چند نکته بسیار کوچک و مهم :

  • اگر از دوربین اسپید دام استفاده می کنید هر چند وقت یک بار (بستگی به شرایط آب و هوایی منطقه دارد) آن را نظافت کنید.
  • سعی کنید از دستمال لطیف استفاده کنید و به آرامی روی حباب دوربین بکشید تا خط و خش روی آن نیافتد.
  • اگر حباب را باز می کنید می توانید آن را با مواد شوینده شسته و سریع خشک کنید (از اسکاچ و لوازم زبر برای تمیز کردن آن استفاده نکنید).
  • در اکثر جعبه های دوربین های دام یک عدد کیسه کوچک رطوبت گیر وجود دارد که می توانید آن را داخل دوربین گذاشته و نصب کنید.
  • توجه کنید فقط این کار را برای دوربین دام که داخل آن ثابت است و چرخش ندارد، انجام دهید و هرگز داخل اسپید دام قرار ندهید.
  • با رعایت این موارد از مخدوش شدن تصاویر دوربین خود تا حد زیادی جلوگیری کرده اید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید