آموزش, آموزش دوربین مداربسته

تکنولوژی های دوربین مداربسته

تکنولوژی های دوربین مداربسته

مقایسه تکنولوژی های دوربین مداربسته می تواند در انتخاب و خرید دوربین مداربسته تاثیر به سزایی داشته باشد.

با محبوبیت روز افزون حسگرهای تصویر ‏CMOS‏ به دلیل امکانات بالاتر در ارائه تصاویر، سیستم های نظارت تصویری آنالوگ سنتی ‏در حال تحول عظیمی می باشند.

تولید کنندگان دوربین های امنیتی در حال ارائه راه حل های آنالوگ جدید با وضوح بالا ‏HD‏ ‏هستند، که ‏HD-SDI، ‏HD-CVI، ‏HD-TVI و در حال حاضر ‏HD-AHD‏ حاصل این تحول می باشند.

در این مقاله بیشتر سعی خواهیم کرد بصورت مختصر در مورد مقایسه تکنولوژی های دوربین مداربسته و تفاوت های بین سه تکنولوژی اصلی تجهیزات نظارت ‏تصویری آنالوگ ‏HD‏ یعنی‏ HD-CVI وHD-TVI ‎‏ و ‎‏‏‎AHD بحث کنیم.

‏۱- تکنولوژی های دوربین مداربسته از کجا آمده اند؟

تکنولوژی HD-CVI ‏: در سال ۲۰۱۲ ‏Dahua‏ استاندارد توسعه یافته دوربین مدار بسته ‏HD‏ خود را‎ ‎اعلام کرد.

به گفته داهوا  ‏HD-CVI‏ به پیشرفت هایی برای غلبه بر محدودیت های قبلی دوربین مدار بسته سنتی آنالوگ دست یافته، ارائه ‏تصاویر مگاپیکسلی حتی با وجود فواصل انتقال بیش از ۵۰۰ متر با این تکنولوژی میسر شد.

‎(High Definition Transport Video Interface)‎‏ که استاندارد دیگر دوربین های مدار بسته ‏HD‏ بر اساس ‏کابل کواکسیال می باشد.

از آنجا که ‏‎۹۶۰H‎‏ آنالوگ نتوانست توقعات مشتریان را برآورده نماید، دوربین مدار بسته ‏IP‏ نیز ضعف بزرگی چون تأخیر شبکه ‏دارد و نصب و عیب یابی آن پیچیده و هزینه بر بود.

تقاضای بازار برای دوربین مدار بسته آنالوگ ‏‎ HDبر روی کابل کواکسیال ‏منجر به اختراع و ظهور چیپ ست های ویدئوییHD-TVI ‎‏ ‏‎‎توسط شرکت ‏Techpoint‏ شد که تصاویر با وضوح ‏‎۷۲۰P‎‏ و ‏‎۱۰۸۰P‎‏ یعنی ‏Full HD‏ ارائه دهد.

مشاهده  دوربین مداربسته گردان یا PTZ

برای ‏AHD، از آنجایی که دوربین های ‏IP‏ از سال ۲۰۱۳ با سرعت بالا در حال توسعه و فراگیر شدن بودند و بازار دوربین های ‏آنالوگ سنتی را به شدت تهدید می کردند.

در این فرصت کمپانی ‏Nextchip‏ کره، چیپ ست آنالوگ ‏HD‏ خود را عرضه نمود. ‏‏(در اصل این فناوری متعلق به کمپانی ‏ITE‏ می باشد ولی ‏Nextchip‏ به عنوان هدایت کننده اصلی مطرح است)

‏۲- ویژگی های مشترک تکنولوژی های دوربین مداربسته

  • CVI، ‏TVI، ‏AHD‏ چیپ ست های ویدئویی آنالوگ بر پایه کابل کواکسیال می باشند که تمام این چیپ ست های ویدیویی در ‏مجموعه دوربین های امنیتی قرار می گیرند.‏
  • همه به همان روش دوربین های آنالوگ سنتی نصب و راه اندازی می شوند و می توان تنها با تعویض دستگاه ‏DVR‏ و دوربین و ‏حفظ ساختار کابل کشی قبلی سیستم نظارت تصویری ‏HD‏ را به روز رسانی نمود.
  • در مقایسه با ‏HD-SDI‏ فاصله طولانی تر انتقال بدون افت سیگنال.‏
  • در مقایسه با دوربین مدار بسته IP‏ – ‏CVI ، ‏TVI ، ‏AHD‏ مشکلاتی مانند تأخیر و افت سیگنال ندارند.‏

۳ – تفاوت محصولات تکنولوژی های دوربین مداربسته

برای ویدئو نمایش زنده ، ضبط ، پخش، دوربین ‏های ‏HD-CVI‏ نیاز به دی وی آر ‏HD-CVI ‎‏ دارند.

به نظر می رسد سری های خاصی از دوربین های ‏AHD‏ از حالت خروجی ‏‎۹۶۰H‎‏ پشتیبانی می کنند، که بسیار مناسب برای تست و نصب و راه اندازی با تلویزیون های معمولی می باشد.

از آنجا که ‏دوربین های ‏AHD‏ می تواند در تلویزیون های معمولی بصورت مستقیم نمایش داده شوند این سازگاری مزیت بزرگی در رقابت با ‏HD-CVI‏ خواهد بود.‏

مشاهده  UTC در دوربین مداربسته

اما این موضوع را امتحان کردیم، اگر مشتریان نیاز به استفاده از  ‏‎۹۶۰H‎‏ روی دستگاه ‏AHD‏ داشته باشند، آنها باید پارامترها در ‏چندین منو ‏DVR‏ را تنظیم  و راه اندازی مجدد نمایند.‏

در تست از دستگاه ‏DVR‏ چهار کانال ‏AHD‏ به نتایج جالبی رسیدیم : ‏

یک قانون عجیب و غریب وجود دارد که در آن کانال ۱ و کانال ۲ باید رزولیشن مشابه (یکی از ‏‎ ۷۲۰P / 960H‏) ، کانال ۳ و کانال ۴ نیز ‏باید روی رزولیشن مشابه (یکی از ‏‎۷۲۰P / 960H‏) تنظیم شوند.‏

این بدان معنی است غیر ممکن است اگر مشتری بخواهد : روی یک دستگاه ‏DVR چهار کاناله ‏AHD ، یک کانال ‏‎۷۲۰P‎‏ و ۳ ‏کانال ‏‎۹۶۰H‎‏ داشته باشد و یا یک کانال ‏‎۹۶۰H‎‏ و ۳ کانال ‏‎۷۲۰P‎‏ یا کانال اول و سوم را در رزولوشن ‏‎۷۲۰P‎‏ و کانال دوم و ‏چهارم را در رزولوشن ‏‎۹۶۰H‎‏ قرار دهد.‏‎

‎یعنی اگر رزولیشن کانال ها دو به دو باید مشابه باشند ، شاید این مورد ضعف بزرگی محسوب ‏نشود و عملاً تعداد افرادی که به چنین تنظیمات خاصی احتیاج دارند کم باشد.

برخی از تولید کنندگان محصولات ‏AHD‏ خود را برای پوشش این اختلاف، به صورت سریال ‏AHD- A‏ (که نشان دهنده استفاده از ‏AHD 1.0‎‏ است) و سریال ‏AHD-B‏ (که نشان دهنده استفاده از ‏AHD 2.0‎‏ است) عرضه خواهند نمود.‏

‏۴- ‏CVI ، TVI ، AHD‏ کدامیک محبوب تر خواهد بود؟

CVI‏ توسط ‏Dahua‏ هدایت می شود، ‏CVI‏ بتازگی وارد بازار شده و پیش بینی وضعیت آینده آن دشوار است.‏

TVI‏ توسط هایک ویژن هدایت می شود و محصولات این کمپانی تماماً با بهره گیری از تکنولوژی ‏TVI‏ ساخته می شود.

مشاهده  داکت

البته ‏تولیدکنندگان زیادی تمایل به استفاده از آن دارند، در حال حاضر بیش از ۱۰۰ تولید کننده دوربین مدار بسته در جهان از این ‏فن آوری در محصولات خود بهره می برند.‏

برای ‏AHD، هر چند تقریباً هیچ تولید کننده اصلی آنرا هدایت نمی کند، ولی AHD‏ دارای مزیت در قیمت می باشد.‏

اما تمامی این تکنولوژی ها مشکل در بازاریابی دارند، چرا که مشتریان هنوز هم با این تکنولوژی آشنایی ندارند و تبلیغات خوبی ‏هم در این مورد صورت نگرفته است.

کدام یک در نهایت مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت؟

این بستگی به توانایی تولیدکنندگان این محصولات در بازاریابی دارد، اینکه کدامیک در بازار سریع تر پذیرفته شود وابستگی ‏مستقیمی به کیفیت و قیمت دارد.

‏TVI‏ تکنولوژی پر فروغی خواهد بود چرا که علاوه بر تولید و توسعه توسط یک شرکت معتبر ‏جهانی با سابقه طولانی در تولید چیپ ست های دستگاه های آنالوگ سنتی، توسط کمپانی معتبر هایک ویژن برای تولید ‏محصولات جدیدش استفاده می شود.

AHD‏ و ‏CVI‏ پا به پای هم پیش خواهند آمد و ظاهراً ‏AHD‏ تکامل یافته با داشتن برگ برنده قیمت از ‏CVI‏ پیشی خواهد گرفت.‏

در حال حاضر بعضی از تولید کنندگان تجهیزات نظارت تصویری اقدام به استفاده از هر دو تکنولوژی ‏TVI‏ و ‏AHD‏ در محصولات ‏خود نموده اند به این صورت که محصولات با کیفیت تر خود را با استفاده از ‏TVI‏ و محصولات با قیمت رقابتی خود را با ‏AHD‏ یا ‏CVI‏ به بازار عرضه می کنند.‏

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید