آموزش, موبایل

تکنولوژی‌ سیستم ردیاب

تکنولوژی‌ سیستم ردیاب

امروزه به لطف تکنولوژی یافتن خودروها، وسایل و حتی انسان‌ های مفقود شده بسیار ساده‌ تر شده است. با ایجاد تکنولوژی‌ سیستم ردیاب تجهیزات، امکان ردیابی و یافتن وسایل دزدیده یا مفقود شده و همین طور نظارت بر کودکان یا افراد سالخورده را فراهم می شود.

تکنولوژی‌ سیستم ردیاب

سیستم‌های آر.اف.آی.دی (Radio Frequency IDentification (RFID

سیستم شناسایی به وسیله امواج رادیویی (سیستم بی‌ سیمی است که قادر به تبادل اطلاعات به وسیله بر قراری ارتباط بین یک بر چسب که به یک کالا، شی، کارت و … متصل شده است و یک دستگاه خوانش است) تکنولوژی جدیدی است که در زمینه‌ های متعددی استفاده می‌شود.

دستگاه‌ های آر.اف.آی.دی دارای یک تراشه کوچک هستند که اطلاعات امواج رادیویی در آن ذخیره می‌شود و همچنین مجهز به یک آنتن می‌باشند که قادر به ارسال و دریافت سیگنال‌ های رادیویی است.

در تگ های گیرنده (غیرفعال)، هنگامی که دستگاه یک سیگنال رادیویی دریافت می‌کند، برچسب (تَگ) مربوطه از انرژی دریافتی برای ارسال یک پاسخ ضعیف استفاده می‌کند.

تَگ‌ های فعال، دارای یک منبع انرژی داخلی هستند که قدرت و دامنه سیگنال دریافتی را تقویت می‌کنند. این دستگاه‌ها بیشتر مناسب ردیابی اجسام و افراد در فضاهای باز هستند.

سیستم ردیابی آر.اف.آی.دی ویژه مسیرهای طولانی، دارای امکان جهت‌ یابی نیز می‌باشد که این امر بدین معناست که کاربر می‌تواند جهت و فاصله جسم ردیابی شده را تشخیص دهد.

سیستم جی‌.پی‌.اس (Global Positioning System (GPS

سیستم موقعیت‌ یابی جهانی (جی.پی.اس) در ردیابی وسایل کاربرد فراوانی دارد. تجهیزات مجهز به سیستم موقعیت‌ یابی جی.پی.اس دارای یک گیرنده جی.پی.اس هستند که موقعیت تقریبی آن را مشخص می‌کند.

این دستگاه‌ ها همچنین مجهز به مکانیزمی هستند که قادر به ارسال اطلاعات می‌باشند. این امر معمولا از طریق یک فرستنده رادیویی یا ارتباط اینترنتی از طریق شبکه تلفن همراه صورت می‌گیرد.

اگر چه سیستم‌ های جی.پی.اس حیاتی مانند سیستم‌ های مورد استفاده در هواپیما ها و کشتی‌ ها مجهز به یک گیرنده ماهواره‌ ای هستند که سطح دسترسی جهانی دارند.

این دستگاه‌ های جی.پی.اس با اینکه سنگین‌ تر و گران‌ تر از سیستم‌ های آر.اف.آی.دی هستند، اما محدوده بسیار وسیع‌ تری را تحت پوشش قرار می‌دهند و همچنین شخص یا جسم مورد نظر را با سرعت بالا و از فاصله بسیار دور ردیابی می‌کنند.

سیستم ژئوفنس (Geofence)

سیستم‌ های ژئوفنس نسبت به تکنولوژی‌ های ردیابی آر.اف.آی.دی یا جی.پی.اس غیرفعال‌ تر هستند. در این سیستم به جای گزارش لحظه به لحظه موقعیت، دستگاه دارای یک گیرنده است که قادر به تشخیص موقعیت از طریق جی.پی.اس یا نزدیکی به ایستگاه اسکنر رادیویی است.

اگر دستگاه ردیاب از محدوده تعیین شده خارج شود، می‌ تواند با استفاده از یک پیغام هشدار مسئولین را از وجود خطر آگاه سازد.

یک نمونه از این سیستم ردیابی دستگاه‌ های جلوگیری از سرقت هستند که در فروشگاه‌ های مختلف نصب می‌ شوند و به محض خارج شدن وسیله‌ای که دارای برچسب (تَگ) است از محدوده تعیین شده، زنگ هشدار به صدا در می‌آید.

دستگاه‌ های ردیابی کودکان نیز از این تکنولوژی استفاده می‌ کنند، به این ترتیب که به محض خروج آنها از محوطه منزل یا مدرسه خارج از ساعات مجاز، سیستم ردیابی به مسئولین یا والدین هشدار می‌ دهد.

ردیابی اینترنتی

ردیابی اینترنتی روش دیگری از موقعیت‌ یابی است که به افراد کمک می‌کند تا لپ‌ تاپ یا دیگر تجهیزات کامپیوتری قابل حمل را در صورت دزدیده یا مفقود شدن ردیابی و شناسایی کند.

بسیاری از رایانه‌های قابل حمل در قسمت تنظیمات بایوس، مجهز به امکان ردیابی اینترنتی هستند که در صورت فعال کردن این گزینه، سیستم به محض اتصال به اینترنت موقعیت خود را به سرورهای مرکزی ارسال می‌کند.

این اطلاعات می‌تواند شامل اطلاعاتی در مورد آی‌ پی یا داده‌ های وایرلس برای موقعیت‌ یابی گرافیکی باشد.

برخی از نرم‌ افزارها حتی قابلیت کنترل و استراق سمع ارتباطات و فعالیت‌ های اینترنتی سارقان را نیز فراهم می‌کنند که به کاربر امکان می‌دهد اطلاعات مورد نیاز برای شناسایی سارق را به دست آورده و دستگاه به سرقت رفته خود را بازیابند.

دیدگاهتان را بنویسید