آموزش, آموزش برق

تفاوت‌ تلویزیون ‌LCD و LED و پلاسما

تفاوت‌ تلویزیون ‌LCD و LED و پلاسما

هر سه نوع تلویزیون ال‌ سی‌ دی، پلاسما و ال‌ ای‌ دی در ظاهر شبیه هم هستند اما از نظر فناوری با هم فرق دارند که ما به تفاوت‌ تلویزیون ‌LCD و LED و پلاسما خواهیم پرداخت.

نمایشگرهای ال‌ سی‌ دی از دو لایه مواد شفاف تشکیل شده‌ اند که قطبی شده و محکم به هم چسبیده‌ اند که یکی از این لایه‌ها، کریستال‌های مایع را نگه می‌ دارد.

در تلویزیون‌ های ال‌ ای‌ دی نیز برای روشن کردن صفحه نمایش از دیودهای ساطع‌‌ کننده نور (LED) در قسمت پشت یا دور تا دور آن استفاده می‌ شود.

اما در تلویزیون های پلاسما هر سلول نور مورد نیاز را خودش تولید می‌کند که این مساله باعث می‌ شود دیدن تصاویر در محیط‌های پر نور و فضای آزاد، کمی سخت‌ تر باشد.

تفاوت‌ تلویزیون ‌LCD و LED و پلاسما چیست؟

نمایشگرهای ال‌ سی‌ دی از دو لایه مواد شفاف تشکیل شده‌ اند که قطبی شده و محکم به هم چسبیده‌ اند که یکی از این لایه‌ها، کریستال‌های مایع را نگه می‌ دارد.

این کریستال‌ ها خودشان نور ندارند و از یک منبع خارجی مثل لامپ‌ های فلورسنت نور می‌ گیرند، اما اساس فناوری نمایشگرهای پلاسما، لامپ‌های فلورسنت است.

در تلویزیون‌ های ال‌ ای‌ دی نیز برای روشن کردن صفحه نمایش از دیودهای ساطع‌‌ کننده نور (LED) در قسمت پشت یا دور تا دور آن استفاده می‌ شود.

این صفحه نمایش از چندین سلول تشکیل شده که هر یک از آنها دو صفحه شیشه‌ ای مجزا دارد. در فاصله بین این دو صفحه، گاز نئون – زنون تزریق می‌ شود که در روند تولید به صورت پلاسما (مایع) در می‌آید.

هنگام اتصال تلویزیون به برق، این گازها فسفرهای آبی، قرمز و سبز تولید می‌کنند و در نهایت موجب شکل‌ گیری تصویر می‌شوند.

در تلویزیون‌های ال‌ ای‌ دی نیز برای روشن کردن صفحه نمایش از دیودهای ساطع‌‌کننده نور (LED) در قسمت پشت یا دور تا دور آن استفاده می‌شود.

با بهره‌ گیری از این چراغ‌ها تصاویر مشکی طبیعی‌ تر به نظر می‌ رسند و کنتراست آنها هم بالاتر می‌ رود.

تفاوت‌ تلویزیون ‌LCD و LED و پلاسما در کنتراست نور

دیگر تفاوت‌ تلویزیون ‌LCD و LED و پلاسما این است که در تلویزیون‌ های ال‌ ای‌ دی در مقایسه با ال‌ سی‌ دی‌ ها از کنتراست تصویر بهتری برخوردارند.

ال‌ سی‌ دی‌ ها برای ایجاد تصاویر تیره باید کریستال‌ ها را بچرخانند و راه نوری را که از پشت صفحه می‌تابد، سد کنند.

این مساله یکی از مشکلات عمده آنهاست زیرا با ممانعت از تابش نور، کنتراست تصویر کاهش می‌ یابد و جزئیات آن از بین می‌رود.

اما در تلویزیون‌ های ال‌ ای‌ دی با استفاده از قابلیت تیرگی موضعی، میزان نور صفحه کنترل و این مشکل بر طرف می‌شود.

در حقیقت ال‌ ای‌ دی‌ ها به جای ممانعت از تابش نور، آن را پشت تصاویر مشکی کم‌ رنگ می‌کنند. به این ترتیب تصاویر تیره بهتری به دست می‌ آید.

از آنجا که ال‌ سی‌ دی از یک منبع جداگانه برای ایجاد نور استفاده می‌کند، می‌توان میزان نور را به سادگی و با توجه به محیطی که تلویزیون در آن قرار دارد، کم یا زیاد کرد.

اما پلاسما هر سلول نور مورد نیاز را خودش تولید می‌کند که این مساله باعث می‌شود دیدن تصاویر تلویزیون‌ های پلاسما در محیط‌های پر نور و فضای آزاد، کمی سخت‌ تر باشد.

به همین دلیل برای پخش تصاویر تبلیغاتی یا در محیط‌های پر‌ نور از ال‌ سی‌ دی استفاده می‌کنند.

میزان تفاوت‌ تلویزیون ‌LCD و LED و پلاسما در طول عمر

LCD ها حدود ۶۰ هزار ساعت عمر می‌ کنند که معادل هفت‌ سال استفاده مداوم و شبانه‌روزی است.

در تلویزیون‌ های پلاسما به دلیل اینکه وظیفه تولید نور بر عهده خود سلول‌ هاست و این کار از طریق فسفرهای داخل آنها صورت می‌گیرد، ‌عمرشان را مدت زمانی در نظر می‌گیرند که درخشندگی این فسفرها به نصف کاهش پیدا کند.

پلاسما های قدیمی حدود ۲۰ هزار ساعت دوام می‌آوردند اما عمر انواع امروزی آنها همانند ال‌ سی‌ دی‌ ها حدود ۶۰ هزار ساعت است.

بیشتر سازندگان تلویزیون‌های LED نیز ادعا می‌کنند طول عمر ‌محصولاتشان بیش از ۱۰۰ هزار ساعت است. یکی از موارد مهمی که در خرید تلویزیون باید در نظر بگیرید، ورودی‌ها و خروجی‌های آن است.

تفاوت‌ تلویزیون ‌LCD و LED و پلاسما در خروجی های اتصال

تلویزیون‌ های HD خروجی‌ های متنوعی برای اتصال با دیگر وسایل دارند اما همه آنها از سیگنال‌ های HDTV پشتیبانی نمی‌کنند. به شما پیشنهاد می‌کنیم تلویزیونی بخرید که حداقل یک ورودی HDMI داشته باشد.

HDMI رابط چند رسانه‌ای با کیفیت بالاست. این رابط تنها مورد استانداردی است که صدا و تصویر را بدون فشرده‌ سازی و کاهش کیفیت منتقل می‌کند.

تفاوت‌ تلویزیون ‌LCD و LED و پلاسما در نمایش رنگ تصاویر

ال‌ سی‌ دی‌ به دلیل تنوع قیمت و اندازه، رایج‌ ترین نوع تلویزیون‌ های موجود در بازار است و میان کاربران محبوبیت خاصی دارد. اما این تلویزیون در نمایش رنگ مشکی کمی ضعیف عمل می‌کند.

وقتی یک سلول می‌خواهد رنگ مشکی تولید کند، باید جلوی عبور نور را بگیرد تا این رنگ به چشم بیننده برسد، اما این عمل به دلیل وجود همیشگی نور پس‌ زمینه به طور کامل صورت نمی‌گیرد و رنگ مشکی در ال‌ سی‌ دی کامل و عمیق دیده نمی‌ شود.

تفاوت‌ تلویزیون ‌LCD و LED و پلاسما در میزان مصرف انرژی

بین انواع تلویزیون‌های HD، ال‌‌ ای‌ دی‌ کمترین میزان مصرف انرژی را دارد و می‌ تواند تا ۴۰ درصد از میزان مصرف انرژی بکاهد.

بعد از آن ال‌ سی‌ دی، به دلیل داشتن منبع نور جداگانه و در آخر هم ‌پلاسماست که معمولا دو برابر ال‌ سی‌ دی انرژی می‌ طلبد.

تفاوت‌ تلویزیون ‌LCD و LED و پلاسما از نظر قیمت

شاید بزرگترین مزیت پلاسما نسبت به ال سی دی و  ال ای دی قیمت مناسب تر آن باشد مخصوصا در تلویزیون های با سایز بزرگ که معمولا سایز های بزرگ پلاسما ارزانتر از ال سی دی با همان سایز می‌ باشد.

مسئله دیگر این است که تلویزیون پلاسما از سایز ۴۲ اینچ تا ۶۳ اینچ را در بر می گیرد که این سایزها ارزانتر از ال سی دی است اما چنانچه بنا به محدودیت فضای نگهداری یا بنا بر سلیقه تلویزیون با سایز زیر ۴۲ اینچ مورد نیاز باشد، در اینصورت ال سی دی این نیاز را برآورده می نماید.

درحقیقت برای تولید کنندگان تولید تلویزیون پلاسما با سایز زیر ۴۲ صرف نمی کند. ال ای دی نیز به دلیل جدید بودن تکنولوژی و عرضه تازه آن در بازار در حال حاضر بسیار گران است و برای کشورهایی که هزینه انرژی در آنها بالا است مقرون به صرفه تر می نماید.

تفاوت‌ تلویزیون ‌LCD و LED و پلاسما از نظر وزن

ال سی دی همچنین سبکتر از پلاسما در سایز مشابه می‌باشد که حمل و نقل آن را آسانتر نموده و جهت نصب روی دیوار نیز مناسبتر است.

چون در ال سی دی برای صفحه نمایش از پلاستیک و در پلاسما از شیشه استفاده می‌ شود که البته این یک مزیت برا ی پلاسما است که ضربه به صفحه نمایش آن آنرا خراب نمی کند.

در حالیکه در ال سی دی ضربه ممکن است بر روی صفحه لک و خش ایجاد کند. ال ای دی بسیار سبک است ولی در موارد دیگر شبیه ال سی دی است.

کدامیک مناسب حال من است؟

  • اگر تلویزیون را برای مکانهای بزرگ می‌خواهید پلاسما بهتر است.
  • اگر دنبال یک تلویزیون باریک و شفاف هستید ال سی دی و یا ال ای دی بهتر است.
  • اگر شما کسی هستید که می‌ خواهید پیکسل به پیکسل تصویر را ببینید ال سی دی و یا ال ای دی بهتر است.
  • اگر می خواهید video game بازی کنید ال سی دی یا ال ای دی بهتر است.
  • اگر قیمت برایتان مهم است پلاسما بهتر است.
  • اگر بچه کوچک دارید پلاسما بهتر است.
  • اگر عاشق تصاویر ورزشی و فیلم هستید پلاسما و ال ای دی بهتر است.
  • اگر می خواهید تلویزیون را به دیوار وصل کنید ال ای دی و بعد ال سی دی بهتر است.
  • اگر نمی‌دانید که بین ال ای دی و ال سی دی کدامیک را انتخاب کنید و برایتان هزینه مهم نیست قطعا ال ای دی بهتر است. ولی اگر هزینه مهم است نگران نباشید ال سی دی کار یک ال ای دی را برایتان انجام می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید