آموزش, آموزش ال ای دی, آموزش برق

انواع led

انواع ال ای دی – انواع led

در این مقاله قصد دارم شما رو با انواع led و ولتاژ و جریان انواع ال ای دی آشنا کنم.

سالها پیش بشر توانست با عبور جریان الکتریکی از لامپ های رشته ای نور را به شکلی متفاوت تر از گذشته به زندگی خود وارد کند، که این امر تا به امروز نیز ادامه یافته است.

اما لامپ های رشته ای دارای معایب بزرگی هستند که از آن جمله می توان به تلفات حرارتی زیاد و طول عمر کم اشاره کرد.

این معایب باعث شد تا دانشمندان همواره به دنبال جایگزینی مناسب برای آنها باشند.

تا اینکه پیدایش دیودهای نورانی یا همان ال ای دی ها توانست این نیاز را تا حد زیادی برآورده سازد.

LED مخفف عبارت light-emitting diode یا دیود ساطع کننده نور می باشد. عملکرد ال ای دی ها بدین صورت است که با عبور جریان الکتریکی از آنها وقتی الکترونی از لایه ای جدا می شود انرژی آزاد شده آن به صورت نور در می آید.

از جمله مزایای لامپ های ال ای دی می توان به داشتن عمر طولانی (حدود ۱۰۰۰۰۰ ساعت) ، تلفات حرارتی کم ، برق مصرفی بسیار پایین ، کوچک و محکم بودن و … اشاره کرد.

لامپ ال ای دی

در ادامه این مطلب به تشریح عنوان های زیر خواهیم پرداخت :

 انواع ال ای دی از نظر سایز

  1.  انواع ال ای دی از نظر رنگ نور
  2.  انواع ال ای دی از نظر قابلیت تغییر رنگ
  3.  انواع ال ای دی از نظر شکل ظاهری
  4.  انواع ال ای دی از نظر ولتاژ کاری
  5.  انواع ال ای دی از نظر جریان و توان مصرفی

انواع ال ای دی از نظر سایز :

ال ای دی ها در سایزهای مختلف ۱۰mm,5mm, 3mm و… تولید و عرضه می شوند. وقتی از سایز یک ال ای دی صحبت می شود منظور قطر سطح مقطع زیرین حباب آن است و همانطور که در شکل ملاحظه می کنید، اگر بگویند سایز یک ال ای دی ۵mm است. در واقع قطر حباب آن ۵mm می باشد.

سایز ال ای دی

انواع ال ای دی از نظر رنگ نور :

یکی از مزایای ال ای دی ها اینست که می توانند نور را در رنگهای مختلفی تولید کنند که این قابلیت باعث شده است تا کاربردهای متنوعی برای آنها تعریف شود و طراحان براحتی بتوانند آنها را بارنگ ها و سایزهای دلخواه در مدارات خود بکار برند. نور ال ای دی ها می تواند سبز، قرمز، آبی، سفید ، نارنجی، بنفش و… باشد.

مشاهده  تکنولوژی VSAT

رنگ بندی انواع ال ای دی

انواع ال ای دی از نظر قابلیت تغییر رنگ :

از نظر قابلیت تغییر رنگ ال ای دی ها دارای سه نوع تکرنگ، سه رنگ و هفت رنگ می باشند.

ال ای دی تک، سه و هفت رنگ

نوع تک رنگ دارای دو پایه بوده و نور خروجی آن تنها یک رنگ است.

نوع سه رنگ دارای سه پایه می باشد که یک پایه آن مشترک است و با اتصال برق به دو پایه دیگر هر کدام یک رنگ را تولید می کنند.

در یک LED سه رنگ مثلاً با اتصال برق به پایه مشترک و یکی از پایه ها رنگ سبز تولید می شود و با اتصال برق به پایه مشترک و پایه دیگر رنگ قرمز تولید می شود.

رنگ سوم نیز وقتی تولید می شود که هر دو پایه غیر مشترک به برق متصل باشند، در این صورت آنچه در نظر بیننده دیده خواهد شد رنگ حاصل از ترکیب سبز و قرمز یعنی رنگ زرد خواهد بود.

نوع هفت رنگ یا RGB دارای چهار پایه است. که یک پایه مشترک بوده و سه پایه دیگر هر کدام رنگ های اصلی قرمز، سبز و آبی را تولید می کنند و از ترکیب های مختلف این پایه ها نیز مطابق شکل زیر رنگهای دیگر ایجاد می شوند که در واقع به وسیله این نوع از LED ها می توان هر رنگ دلخواهی را ایجاد کرد.

نوعی دیگر از LED های هفت رنگ نیز تولید می شود که دارای دو پایه است و با اتصال منبع تغذیه به آن رنگ های مختلف بصورت خودکار و پشت سر هم تولید می شوند که البته در این نوع برخلاف نوع ۴ پایه شما نمی توانید کنترلی بر روی ترتیب و رنگ نور خروجی داشته باشید.

مشاهده  نیکولا تسلا Nikola Tesla

انواع ال ای دی از نظر شکل ظاهری :

از نظر شکل ظاهری LED ها دارای انواع مختلفی می باشند که معروفترین آنها عبارتند از معمولی، اوال، کلاهی، کتابی و smd

۱- نوع معمولی: که متداول ترین نوع می باشد و سال هاست مورد استفاده قرار می گیرد.

۲- نوع اوال: Oval در زبان انگلیسی به معنای بیضی است و به دلیل اینکه مقطع زیرین حباب این ال ای دی ها بصورت بیضی است این نام را بر روی آنها گذاشته اند .
لازم بذکر است که مقطع زیرین ال ای دی های معمولی دایره ای شکل است.
حباب ال ای دی های اوال معمولا مات بوده و دارای زاویه دید حدود ۱۳۰ درجه می باشند و به همین دلیل در ساخت تابلوهای روان که نوعی از تابلوهای LED است به کار می رود.

 

۳- نوع کلاهی: سطح مقطع این نوع ال ای دی نیز دایره ای شکل است اما دارای ارتفاع کمتری نسبت به ال ای دی های معمولی می باشد. ال ای دی های کلاهی دارای نوری زیبا و درخشان هستند و با وجود این مزایاست که در ساخت تابلوهای LED ثابت بیشتر از این نوع استفاده می شود. LED های کلاهی مخصوصا در روز زاویه دید کمتری نسبت به ال ای دی های اوال دارند.

۴- نوع کتابی: این نوع ال ای دی دارای سطح مقطعی مستطیل شکل است و در برخی لوازم برقی جهت نشان دادن روشن یا خاموش بودن دستگاه و… به کار می رود.

۵- نوع smd: در مداراتی که فضا محدود است از ال ای دی های smd استفاده می شود.

انواع led از نظر ولتاژ کاری :

ledها با توجه به رنگ نور خروجی شان، نوع شان و.. ممکن است ولتاژ کاری متفاوتی داشته باشند که قبل از استفاده بایستی حتماً آنرا بدانید.
مطمئن ترین راه برای دانستن این موضوع خواندن مقداری است که بروی بسته بندیشان نوشته می شود.
معمولاً مقدار نوشته شده یک عدد ثابت نیست، بلکه یک محدوده ولتاژ مثلاً ۱٫۸ تا ۲٫۲ ولت می باشد. و نشان دهنده این است که این نوع از ال ای دی در محدوده ولتاژ ذکر شده می تواند نور مناسبی را از خود متساعد کند.
اگر ولتاژ اعمال شده به ال ای دی کمتر از محدوده مجاز باشد نور آن نامناسب و کم خواهد بود و اگر بیشتر باشد ممکن است ال ای دی بصورت آنی و یا به مرور زمان معیوب شود.

مشاهده  کوره القایی

ولتاژ کاری ال ای دی های سبز، آبی و سفید در محدوده ۳ ولت است و ولتاژ کاری ال ای دی قرمز در محدوده ۲ ولت است.

 

انواع led از نظر جریان و توان مصرفی :

وقتی به ال ای دی ولتاژ مورد نیاز را اعمال می کنید جریان الکتریکی در آن جاری می شود و این امر باعث متصاعد شدن نور از آن می گردد.

جریان عبوری از ال ای دی ها بسته به نوع آنها متفاوت است و ممکن است دو ال ای دی با ولتاژ کاری یکسان، جریان عبوری متفاوتی داشته باشند.

اما تقریبا در مورد همه ال ای دی های کلاهی و اوال می توان گفت که جریان مصرفی شان بین ۱۵ تا ۲۰ میلی آمپر است.

از حاصلضرب ولتاژ led در جریان عبوری از آن توان مصرفی بدست می آید. مثلاً اگر از یک ال ای دی با ولتاژ کاری ۳V ، جریان ۲۰mA عبور کند توان مصرفی آن برابر خواهد بود با ۶۰mW

از چندی پیش شاهد آن بوده ایم که ال ای دی هایی با توان بالا (۵W,3W,1W و…) به بازار عرضه شده اند که نوری خیره کننده دارند.

این نوع ال ای دی بیشتر در پرژکتورها مورد استفاده قرار می گیرند و به ال ای دی پاور معروفند. جریان مصرفی پاور ال ای دی ها بیش از ۳۰۰ میلی آمپراست.

نکته آخر اینکه ال ای دی ها به مانند لامپ های رشته ای دارای دو سر (دو پایه) هستند و برخلاف آنها جریان الکتریکی را تنها در یک جهت ( از پایه مثبت (آند) به پایه منفی (کاتد) ) عبور می دهند و در واقع دارای یک پایه مثبت و یک پایه منفی می باشند و معمولاً پایه بلندتر مثبت و پایه کوتاه تر منفی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید