آموزش, آموزش گیت فروشگاهی

آموزش نصب گیت فروشگاهی

آموزش نصب گیت فروشگاهی

از سری مقالات گیت فروشگاهی در اینجا قصد داریم تا آموزش نصب گیت فروشگاهی در اختیار شما عزیزان قرار دهد. این مقاله حاصل تجربیات گروه فنی مهندسی اکسین – فروشگاه اینترنتی اکسین اس پی بوده و خواهشمندیم در صورت کپی برداری نام وب سایت را قید کنید.

آموزش نصب گیت فروشگاهی

شکل ۱ :

نشان دهنده آرایش تک پایه ای است و شامل یک آنتن فرستنده – گیرنده می باشد. توجه داشته باشید که این آنتن قادر است تا ۱۲۰ سانتی متر حداکثر از هر طرف را تحت پوشش خود قرار دهد.

شکل ۲ :

نشان دهنده یک آرایش دو پایه است و شامل یک آنتن فرستنده و یک آنتن گیرنده می باشد. توجه داشته باشید که این دو آنتن می تواند در مدل های IMG تا میزان حداکثر ۱٫۵ متر و در مدل SWG تا میزان ۱٫۸ متر تحت پوشش خود قرار دهند.

البته میزان فاصله استاندارد برای این آنتن ها ۱٫۲ متر خواهد بود.

  • آنتن فرستنده دزدگیر فروشگاهی
  • آنتن گیرنده دزدگیر فروشگاهی

شکل ۳ :

نشان دهنده یک آرایش سه پایه دزدگیر فروشگاهی است که در این قسمت دو عدد آنتن گیرنده در طرفین و همچین یک عدد آنتن فرستنده در وسط را شامل می شود که بدین ترتیب از درگاه فروشگاه حداکثر ۲٫۵ متر را می توانند تحت پوشش خود قرار دهد.

  • دو عدد آنتن گیرنده (در هر طرف)
  • یک عدد آنتن فرستنده (در قسمت وسط)

در این قسمت توجه داشته باشید که اگر فاصله میان آنتن های دزدگیر لباس زیادتر از مقدار تعیین شده باشد گیت فروشگاهی نمی تواند عملکردی صحیح و مناسب را در اختیار شما قرار دهد.

پس ضروری است در این قسمت بدانید که میزان ضریب امنیت در گیت فروشگاهی تگ پایه نسبت به گیت فروشگاهی دو پایه (شامل یک فرستنده و یک گیرنده) کمتر است و میزان فاصله استاندارد در نصب گیت فروشگاهی دو پایه ۱۲۰ سانتی متر می باشد.

اگر محیطی که در اختیار دارید هیچ گونه نویزی ندارد این فاصله برای نوع IMG و نوع IMM تا حداکثر ۱٫۵ متر است و همچنین برای مدل های SWG892 تا میزان ۲ متر قابل افزایش خواهد بود.

اگر گیت فروشگاهی را با لیبل استفاده نمایید، می تواند استفاده از آرایش دو پایه ای به عنوان یک پیشنهاد ایده آل قرار بگیرد و در این وضعیت فاصله بین پایه ها در مدل های نوع IMG و نوع از ۱ متر و در مدل مدل های SWG892 از ۱٫۲ متر زیادتر شود.

دقت کنید که استفاده از آرایش تک پایه ای دزدگیر پوشاک برای لیبل اصلا پیشنهاد نمی شود و مناسب نخواهد بود.

به شکل زیر دقت کنید قسمت های مختلف یک باکس الکترونیکی مدل V3329 را مشاهده می نمایید.

انواع برد – آموزش نصب گیت فروشگاهی

  • برد دیجیتال
  • برد پاور
  • برد خازن

برد دیجیتال : وظیفه ای این برد پردازش سیگنال ها می باشد و همچنین یک سری اعمال کنترلی را بر عهده دارد.

برد پاور : تزریق توان به آنتن فرستنده بر عهده این برد می باشد.

برد خازن : این برد وظیفه دارد که بار اکتیو را از آنتن حذف نماید.

(دقت کنید که در مدل های IMM و IMG برد خازن درون باکس است و در مدل های SWG برد خازن در پایه آنتن ها قرار داشته است).

نکات مهم در آموزش نصب گیت فروشگاهی

هیچ گاه به صورت مستقیم به قطعات برد ها مخصوصا قسمت آی سی ها دست نزنید به دلیل اینکه در این گونه قطعه ها حساس به الکتریسیته ساکن می باشند و این امکان وجود دارد زمانی که مستقیم به آنها دست می زنید منجر به سوختن گیت دزدگیر یا مثلا موجب ایجاد یک اختلالگر ویران کننده در عملکرد سیستم گردد.

بهتر است زمانی که قصد انجام این تنظیمات را دارید از یک پیچ گوشتی تنظیم با بدنه پلاستکی استفاده نمایید.

در شکل زیر یک پکیج کامل گیت فروشگاهی را مشاهده می نمایید که شامل موارد زیر می باشد :

  • پایه ها ( آنتن ها )
  • کابل های ارتباطی ( فرستنده و گیرنده )
  • کابل پاور
  • باکس گیت فروشگاهی

شما می توانید چگونگی اتصال کابل های فرستنده و گیرنده و مابقی اتصال های که در باکس الکترونیکی V329 برای آنتن های مدل SWG موجود است را مشاهده نمایید.

(دقت داشته باشید که این نوع اتصال ها برای مدل های IMM و IMG و همچنین اتصال های شبیه به اتصال های آنتن های SWG هستند).

مشاهده  کاتالوگ کنترلر باکس استون

به آرایشی که در قسمت زیر نشان داده شده است دقت کنید در این نوع آرایش یک آنتن فرستنده در قسمت وسط و دو آنتن گیرنده در طرفین مشاهده می نمایید.

البته می توانید با توجه به شکل های مقابل اتصال دو گیرنده را به صورت سری با موازی به سوکت گیرنده در باکس برقرار نمایید.

البته نباید فراموش کرد که متصل نمودن سری آنتن های گیرنده می توانند مقدار حساسیت زیادتری و نویز پذیری بیشتری را پدید آورد و همچنین باید بگوییم متصل نمودن موازی گیرنده ها، می تواند به نسبت وضعیت سری نویز پذیری پایین تری را به جا بگذارد و همچنین حساسیت پایین تری را خواهد داشت.

البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که در هر دو وضعیت به طور مشترک اتصال شیلد استفاده می گردد.

نکات مهم آموزش نصب گیت فروشگاهی

  • میزان متراژ استاندارد کابل فرستنده و گیرنده حداکثر ۷ متر خواهد بود. در این قسمت ایده آل تر می باشد که در نزدیکی آنتن ها جای گذاری باکس ها شکل بگیرد.
  • پیشنهاد می شود که باکس الکترونیکی به دیوار پیچ گردد و بدین ترتیب می توانید آن را از خطرات احتمالی نظیر ضربه خوردن یا ریختن آب بر روی آن حفظ نمایید.
  • در صورتی که شما کمتر از حد مجاز به متراژ کابل های فرستنده و گیرنده احتیاج داشتید این امکان را دارید که میزان اضافی کابل را برش دهید و به شدت به این نکته توجه کنید که پس از انجام این کار برای متصل نمودن کابل ها حتما از سر سیم استفاده کنید.
  • تقریبا می توانیم بگوییم که در باکس مدل SWG نحوه ی اتصال کابل ها شبیه به مدل های IMG و IMM است البته با وجود این تفاوت که در مدل های IMG و IMM سوکت TX سه پین خواهد بود.
  • باید این نکته را در نظر داشته باشید که از کابل های غیر استاندارد و یا زیاد کردن کابل های استاندارد از میزان حد مجاز ( ۷ متر) جلوگیری نمایید زیرا در صورتی که این کار را انجام دهید موجب می گردد با افت یا عدم کارکرد گیت فروشگاهی مواجه شوید.
  • پیشنهاد می شود حتما از درون کانال، کابل های فرستنده و گیرنده (RX/TX cables) در طول مسیر هدایت شوند تا اینگونه آسیبی به آنها وارد نشود و این چنین کانالی را که استفاده کردید برای عبور کابل های گیرنده و همچنین فرستنده اختصاصی باشد و عبارتی دیگر می توانیم بگوییم که هیچ کابل دیگری در درون کانال مثل کابل دوربین ها و وسایل برقی دیگر عبور نداشته است.
  • حتما دقت کنید که کابل را بصورت ۹۰ درجه در فاصله مسیری انتقال کابل ها از آنتن به باکس، خم نکنید. زیرا ممکن است موجب شکسته شدن رشته های گردد که درون کابل می باشند.
  • در پایان این مطلب پیشنهاد می شود که فاصله مسیر عبور کابل ها از فریم فلزی درب فروشگاه و یا هر گونه فلزی دیگر با حداقل فاصله ۲۰ سانتیمتری باشد.

اتصال کابل ها در پایه آنتن های مدل SWG – آموزش نصب گیت فروشگاهی

در قسمت زیر به تشریح قسمت های مختلف اتصال کابل ها در پایه آنتن های مدل SWG پرداخته ایم.

۱- جامپر قطع صدای بازر درون پایه :

تنها لازم است برای اینکه درون پایه صدای بازر قطع گردد این جامپر را از جای خودش خارج نمایید.

البته پیشنهاد ما در این قسمت این است که در صورتی که گیت فروشگاهی SWG به صورت دو پایه و یا سه پایه نصب شده است. تنها بازر یکی از پایه ها فعال گردد و بدین ترتیب از تداخل نمودن صدای بازرها بصورت احتمالی جلوگیری شود.

۲- جامپرهای اضافه در جهت تنظیم نمودن بانک خازن

۳- جامپرهای تنظیم کننده بانک خازن آنتن فرستنده

هنگام نصب گیت فروشگاهی اگر که آنتن فرستنده در کنار یک شی فلزی بزرگ قرار گرفته باشد بدین ترتیب خارج از تنظیم خواهد بود.

مشاهده  نکات مهم استفاده از گیت فروشگاهی

به همین جهت در برد خازن در درون پایه جامپرهای در نظر گرفته می گردند، که این امکان را داشته باشند با بالا رفتن میزان مشخصی خازن جدید به آنتن بتوانند مطابق محیط آن را تنظیم نمایند.

برای انجام دادن این کار تنها کافی است پتانسیومتر پاور (شماره ۵) را در وضعیت حداکثر قرار دهید. (پیوسته نمودن نور ای ای دی شماره ۵)

در این وضعیت اگر که اطراف آنتن هیچ فلزی قرار نداشته باشند آمپرمتر سری شده به واسطه سوکت تست جریان DC شماره ۲۳ میزان ۷۰۰ میلی امپر را نشان خواهد داد.

پس از قرار داشتن آنتن در محیطی که فلز در آنجا موجود است این آمپر با کاهش روبرو است به دلیل اینکه آنتن از وضعیت تطبیق بیرون می آید بدین صورت با اضافه نمودن جامپر، مقدار مشخصی خازن که با علائم XXL , XL , L , M , S همواره نشان داده می شوند این گونه به آنتن افزوده خواهد شد.

ایده آل ترین حالت تنظیم نمودن هنگامی می باشد که آمپرمتر سری شده درسوکت تست جریان مقدار نزدیک به ۷۰۰ میلی آمپر را نشان دهد. در کارخانه عموما میزان تنظیم پیش فرض این جامپرها معمولا بر روی وضعیت L خواهد بود.

 

همان گونه که در شکل می بینید تعدادی LED را با شماره های ۴، ۵، ۷، ۸ ، ۹، ۱۶ ، ۱۹ ،۲۳ معین نموده اند که ما قصد داریم در قسمت به تشریح این جزییات بپردازیم.

زمانی که ال ای دی های شماره ۴ روشن است در واقع نشان می دهد که تغذیه های برد دیجیتال به شکل صحیحی خواهد بود.

چشمک زدن ال ای دی های شماره ۷ – آموزش نصب گیت فروشگاهی

زمانی که کابل فرستنده (TX cable) از باکس الکترونیکی قطع شده باشد و تنها در این قسمت کابل گیرنده (RX cable) متصل شده باشد و در ال ای دی های شماره ۷ در حال چشمک زدن باشند بدین ترتیب این عمل نشان می دهد که در مجاورت آنتن تگی که قرار گرفته است که موجب ایجاد شدن اختلال در عملکرد گیت فروشگاهی می گردد و همچنین سبب می شود تا گیت فروشگاهی به صورت صحیح کار نکند بدین صورت باید تگ را از آن قسمت دور کنیم.

در این قسمت با توجه به LED ها اگر بخواهیم گیت فروشگاهی را نصب کنیم ابتدا تنها کاری که باید انجام بدهیم متصل نمودن کابل آنتن گیرنده به باکس الکترونیکی است و بدین ترتیب گیت فروشگاهیهای AM مجاور خاموش بشوند و بعد از آن جا نمایی گیرنده صورت بگیرد.

اگر در همین زمان در شماره ۷ وضعیت LEDها بصورت چشمک زن باشد در واقع نشان می دهد که نویزی در محیط وجود خواهد داشت.

حتما باید در این وضعیت رفع مشکل نویز صورت بگیرد البته یا این امکان وجود دارد که جانمایی آنتن گیرنده را تغییر داد تا بدین ترتیب از منبع نویز فاصله بگیرد.

نکته ای که در این قسمت باید فراموش نکنید این است که سرعت چشمک زدن این LED در واقع میزان شدت نویز محیط را نشان خواهد داد.

به گونه ای که در صورتی که LED خاموش گردد در محیط هیچ گونه نویزی مشاهده نخواهد شد و همچین بر عکس اگر میزان چشمک زدن LED زیاد باشد میزان شدت بالای نویز محیط را نشان می دهد.

  • اگر که گیت فروشگاهی تشخیص دهد که در زمان آلارم تگی وجود دارد؛ به مدت چند ثانیه ( البته همزمان با آلارم ) LED شماره ۷ روشن خواهد ماند.
  • زمانی که در LED شماره ۸ چشمک می زند نشان می دهد که گیت فروشگاهی سنکرون است و اگر LED خاموش باشد نشان می دهد که گیت فروشگاهی از حالت سنکرون خارج شده و در نهایت دیگر گیت فروشگاهی کاری انجام نخواهد داد.
  • اگر در dip switch شماره ۱۰ کلید شماره ۱ روشن باشد LED که شماره آن ۹ است شروع به چشمک زدن به رنگ سبز می نماید.
  • البته این علامت چشمک زدن در این نوع LED نشان می دهد که پردازشگر نویز محیط (continuous Noise Processing) را به صورت دائمی پردازش می کند و همچنان در حال تنظیم پارامترهای زیادی از جمله Gain می باشد.
  • اگر که تغذیه ولتاژ بالای پاور (HV = High Voltage) متصل گردد LED های شماره ۲۳ به صورت دائمی روشن هستند که رنگ آنها زرد یا نارنجی می باشد.
  • در صورتی که در زمان روشن شدن گیت فروشگاهی، جریان پورشی ایجاد گردد و بدین صورت با برد پاور به هر دلیلی جریان اضافی مصرف کند، مدار محافظت از اتصال به صورت کوتاه عمل خواهد نمود و به دنبال آن LEDهای شماره ۱۹ هم روشن می گردند دقت کنید که رنگ این LED ها قرمز خواهد بود.
  • بعد از اینکه حداکثر ۳۰ ثانیه زمان سپری شد مدار محافظ قطع خواهد گردید یا به عبارتی دیگر می توانیم بگوییم LED خاموش می گردد و به دنبال آن تغذیه متصل خواهد شد. اگر اتصال کوتاه رفع نشده باشد به همین روند سیکل ذکر شده ادامه پیدا می کند.
  • LED شماره ۱۶ در واقع صحت و سالم بودن تغذیه دیجیتال برد پاور را نشان خواهد داد.
مشاهده  آنتن گیت فروشگاهی

چگونه گیت فروشگاهی را تنظیم نماییم ؟

  • نوع آلارم در ترکیب کلیدهای ۱ و ۲ dip switch شماره ۶ معین می گردد. بدین ترتیب میزان طول آلارم انتخاب شده در صورتی که کلید شماره۴ روشن باشد، به وسیله کلیدهای ۱ و ۲ دو برابر خواهد گردید. کلید شماره ۳ در واقع میزان افزایش و کاهش صدای آلارم را نشان می دهد.
  • پتانسیومتر شماره ۵ برای افزایش یا کاهش توان فرستنده می باشد (Power volume). اگر این پیچ به سمت راست بچرخد در واقع توان فرستنده را افزایش خواهد داد. اگر این فاصله پایه در وضعیت دو پایه کمتر از ۱۲۰ سانتی متر باشد در این صورت پیشنهاد می شود که به سمت چپ این پیچ به ۷ دور بچرخد تا با انجام این کار بتوان میزان توان تشعشعی آنتن فرستنده را کاهش داد. پس لازم است در این قسمت بدانیم که اگر ال ای دی های که مجاور این پتانسیومتر هستند شروع به چشمک زدن کنند نشان دهنده این است که میزان سطح توان فرستنده نمایش داده می شود و اگر این ال ای دی ها خاموش باشند نشان دهند ه این است که سطح توان فرستنده حداقل خواهد بود و در نهایت آخرین وضعیت این است که روشن بودن آن ها نشانگر سطح توانگر حداکثر است.
  • اگر که کلید شماره ۱ از dip Switch شماره ۱۰روشن باشد بدین ترتیب گیت فروشگاهی در وضعیت تنظیم خودکار قرار می گیرد و برای اینکه بتوانیم تنظیم دستی “گین Gain” را انجام دهیم باید این کلید را خاموش نماییم.
  • حساسیت گیت فروشگاهی را کلید شماره ۲ از dip Switch متناسب با نوع لیبل زیاد یا کم می کند. اگر که سطح نویز محیط کم باشد و همچنین گیت فروشگاهی با لیبل مورد استفاده قرار بگیرد این امکان وجود دارد که کلید را روشن نماییم البته باید در این بخش نیز ذکر کنیم که با توجه به نوع حساسیت گیت فروشگاهی به نسبت نویز لیبل بالا می رود. در غیر اینصورت اگر تگ که استفاده می شود با نویز محیط بالا باشد، می توان این کلید را خاموش کرد تا بر روی سیگنال پردازش با دقت تری صورت گرفته شود و در مقابل گیت فروشگاهی دربرابر نویز با قدرت تر عمل خواهد کرد.
  • در باکس های نسخه ۳۶۳۶ در واقع دو نوع وضعیت تنظیم حساسیت که عبارت اند از : حساسیت دیجیتال و حساسیت آنالوگ قرار گرفته اند.
  • به واسطه dip Switch شماره ۱۱ این امکان وجود دارد که حساسیت دیجیتال (گین دیجیتال) را به صورت دستی البته با توجه نمودن به حالات جدول که در زیر آمده است، تنظیم نمود.

در صورتی که این مقاله برای شما مفید بود می توانید با پرداخت مبلغی ناچیز از طریق این لینک به پایداری ما کمک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید