آموزش, آموزش دوربین مداربسته

کیفیت تصویر Full HD1080p دوربین مداربسته

کیفیت تصویر Full HD1080p دوربین مداربسته

کیفیت تصویر Full HD1080p دوربین مداربسته کیفیتی برای تصاویر و ویدئوهای با وضوح بالاست که وضوح خط عمودی آن دارای ۱۰۸۰ پیکسل است و خط افقی آن نیز ۱۹۲۰ پیکسل دارد و به Full HD معروف است.

حرف p در عبارت ۱۰۸۰p از ابتدای کلمه progressive به معنی مترقی گرفته شده است ، در دوربین‌های مداربسته کیفیت ۱۰۸۰p برای ضبط ویدئوهای با کیفیت استفاده می‌شود.

این فرمت نوع توسعه یافته فرمت i ( Interlaced ) است که می‌توان بزرگترین تفاوت فرمت ۱۰۸۰p با ۱۰۸۰i را در نحوه پردازش پیکسل‌ها و خطوط دانست.

به طور کلی در فرمت ۱۰۸۰p تمام خطوط و پیکسل‌ها در یک زمان پردازش می‌شود. پس به همین علت تصاویری که براساس این فرمت ساخته می‌شود فاقد هرگونه لرزش یا Flicker خواهد بود و کیفیت تصویر نسبت به ۱۰۸۰i مطلوب‌تر خواهد بود .

البته تفاوت کیفیت در i , p در تصاویر اکشن و سریع به خوبی نمایان است و در تصاویر معمولی و آرام تقریباً تفاوتی با هم ندارند.

مسلماً در روش progressive به پهنای باند بیشتری نیاز است از این رو سخت‌افزاری که استفاده می‌شود هم گران‌تر است.

البته معمولاً در اکثر این دستگاه‌ها کل عملیات به صورت interlacing انجام می‌گیرد، سپس در مرحله آخر یک چیپ سخت‌افزاری عملیات Deinterlacing را روی تصویر انجام می‌دهد و تصویر progressive تشکیل می‌شود.

لازم است بدانید که برای مشاهده کیفیت تصویر FULL HD می بایست سیگنال تصویر ورودی به نمایشگر نیز ۱۰۸۰p باشد ، در حال حاضر بهترین راه انتقال سیگنال‌های HD کابل HDMI است که قابلیت انتقال سیگنال صوتی و تصویری را به صورت همزمان دارد.

دوربین مداربسته Full HD

کیفیت Full HD در دوربین‌های مداربسته‌ی آنالوگ و دیجیتال در دسترس است و برند‌های مختلفی دوربین‌های با کیفیت Full HD را در لیست محصولات خود دارند.

از جمله برندهای معتبری که دوربین‌های Full HD تولید می‌کنند می‌توان به داهوا (Dahua)، کورتک ( cortech)، هایک ویژن ( Hikvision )، آلباترون (Albatron ) و مکسرون ( Maxron ) اشاره کرد که می‌توانید انواع این دوربین‌ها را از نمایندگی‌های ما خریداری کنید.

در پایان باید گفت با توجه به پیشرفت روزمره تکنولوژی در زمینه کیفیت تصویر، بهترین انتخاب از بعد کیفیت کار دشواری نیست اما اینکه کاربر بتواند بسته به نیاز خود در دوربین‌های مداربسته، دستگاه مناسب خود را تشخیص دهد نیازمند شناخت کافی از نیازمندی‌ها و کاربرد دستگاه دارد. امیدواریم با توضیحاتی که ارائه شد راهنمای خوبی در این جهت بوده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید