آموزش, آموزش اعلام حریق

کاتالوگ بیم دﺗﮑﺘﻮر دود ﻣﺘﻌﺎرف DOP-6001R

کاتالوگ بیم دﺗﮑﺘﻮر دود ﻣﺘﻌﺎرف DOP-6001R

گروه فنی مهندسی اکسین از سری مقالات سیستم اعلام حریق به معرفی کاتالوگ بیم دﺗﮑﺘﻮر دود ﻣﺘﻌﺎرف DOP-6001R خواهد پرداخت.

شایان ذکر است که شما با مطالعه این آموزش می توانید در امر عیب یابی و رفع عیب این محصول خبره شوید.

کاتالوگ بیم دﺗﮑﺘﻮر دود ﻣﺘﻌﺎرف DOP-6001R

از این نوع دتکتور در مکان هایی که به علت بزرگی فضا، تعداد زیادی از دتکتورهای دودی نقطه ای باید نصب گردد، برای حفاظت از مکان هایی که دود در فاز اول آتش سوزی تولید شده استفاده می گردد.

در مقایسه با دتکتورهای دودی نقطه ای، بیم دتکتورها به تراکم دود در طول یک مسیر بین دتکتور و رفلکتور که در این مسیر پرتو تابش مادون قرمز وجود دارد حساس هستند.

به همین دلیل آنها مخصوصا برای استفاده در زیر طاق ها و یا زیر سقف های بلند یا در مکان هایی که دود می تواند در طول یک منطقه بزرگ (قبل از تشخیص) پراکنده شود مناسب هستند.

کلیساها، مساجد، ساختمان های خیلی بزرگ با سقف تاریخی، تئاتر، سالن های ورزشی، تعمیرگاه یا کارگاه های صنعتی، اتاق های با سقف بسیار بلند، استفاده از این نوع دتکتورها می تواند مفید باشد.

یکی از ویژگی های بیم دﺗﮑﺘﻮر دود ﻣﺘﻌﺎرف DOP-6001R تعبیه فرستنده و گیرنده در یک محفظه می باشد و این محفظه با رفلکتور خود اثر متقابل دارد.

این محفظه در برگیرنده یک پرتو لیزری مرئی می باشد که امکان تنظیم و تراز کردن محور پرتو لیزر بین دتکتور و رفلکتور را فراهم می کند.

بیم دتکتور ۶۰۰۱R-DOP یک دتکتور متعارف بوده و قابلیت کار با هر مدلی از تابلوهای اعلام حریق که تغذیه ای در محدوده ۹٫۵ الی ۲۸ ولت و جریان کمتر از ۱۰۰mA دارد را داراست.

سیگنال خروجی آلارم و سیگنال خروجی Fault این دتکتور هرکدام یک کنتاکت رله بدون ولتاژ می باشند.

این دتکتور برای کار در دمای محیط بین ۲۵ – تا ۵۵ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی تا ۹۵ درصد در دمای ۴۰ درجه سانتیگراد تایید شده است.

مبانی عملکرد – کاتالوگ بیم دﺗﮑﺘﻮر دود ﻣﺘﻌﺎرف DOP-6001R

بیم دﺗﮑﺘﻮر دود ﻣﺘﻌﺎرف DOP-6001R شامل یک فرستنده نوری مادون قرمز IR و یک گیرنده که در یک محفظه قرار دارند و یک رفلکتور تک E39 – R8 یا مجموعه ای از چهار رفلکتور E39 – R8 می باشد.

اصول عملکرد بیم دتکتور بر اساس تجزیه و تحلیل پیوسته شفافیت هوا از طریق پرتو نوری مادون قرمز در حد فاصل بین دتکتور و رفلکتور می باشد.

بیم دتکتور می تواند در یکی از چهار مورد زیر عمل کند :

  1. نظارت : وقتی که هوای محیط تمیز است، بیم دتکتور در مود نظارت است.
  2. آلارم Fire : در صورتی که مقدار مشخصی از دود در هوا پدیدار شود که موجب کاهش شفافیت نوری محیط شده و به پایین تر از مقدار حساسیت آستانه که قابل تنظیم می باشد روی بیم دتکتور برسد، بیم دتکتور وارد مد آلارم می شود.
  3. Fault به دلیل قطع پرتو نوری مادون قرمز : انسداد کامل مسیر پرتو نوری بیم دتکتور (یا انعکاس آن به دلیل حضور شی در مسیر پرتو) به عنوان یک Fault به صورت سیگنال نشان داده می شود، زیرا حتی بزرگترین غلظت دود در هوا منجر به انسداد کامل مسیر پرتو نوری در بیم دتکتور نمی شود.
  4. Fault به دلیل کثیفی یا تجمع آلودگی گرد و غبار : کارکرد طولانی مدت بیم دتکتور در نواحی با تجمع بالای آلودگی گرد و غبار، ممکن است منجر به کثیف شدن سطوح بیم دتکتور و یا رفلکتور شود.

ساختمان بیم دتکتور – کاتالوگ بیم دﺗﮑﺘﻮر دود ﻣﺘﻌﺎرف DOP-6001R

نمای ظاهری بیم دﺗﮑﺘﻮر دود ﻣﺘﻌﺎرف DOP-6001R در شکل های ۱ و ۳ نشان داده شده است. محفظه بیم دتکتور از ABS با کیفیت ساخته شده است و حاوی مدارهای الکترونیکی و عناصر نوری فرستنده و گیرنده می باشد.

همچنین دارای یک فرستنده لیزری مرئی می باشد که وظیفه آن تطبیق تراز بیم دتکتور و رفلکتور می باشد. لنزهای فرستنده و گیرنده روی بیم دتکتور با یک فیلتر قابل جدا شدن پوشیده شدن می باشد.

یک سری ترمینال در قسمت پشتی بیم دتکتور، برای اتصال سیم های منبع تغذیه و کنتاکت های رله Fire و Fault وجود دارد. بیم دتکتور به وسیله پایه فلزی به دیوار وصل می شود.

دکمه START فرآیند تنظیم بیم دتکتور را آغاز می کند و عملکرد آن توسط یک نشانگر نوری LED واقع در قسمت زیرین بیم دتکتور به نمایش در می آید.

رنگ سیگنال های نشانگر قسمت زیرین بیم دتکتور به معنای ذیل می باشد :

  • سبز : تنظیم خودکار بیم دتکتور برحسب فاصله بین دتکتور و رفلکتور در حال انجام بوده و سطح سیگنال دریافتی بسیار بالا است.
  • زرد : تنظیم خودکار بیم دتکتور برحسب فاصله بین دتکتور و رفلکتور در حال انجام بوده و سطح سیگنال دریافتی بسیار پایین است.
  • قرمز : بیم دتکتور در مود آلارم قرار دارد.
  • خاموش : یعنی بیم دتکتور پس از تنظیم مناسب در مود نظارت قرار دارد.

دکمه START شروع فرآیند تنظیم خودکار و ریست کردن پارامترها به هنگام سرویس نگهداری و پس از هر بار تمیز کردن قطعات بیم دتکتور نیز می باشد.

نصب – کاتالوگ بیم دﺗﮑﺘﻮر دود ﻣﺘﻌﺎرف DOP-6001R

بیم دﺗﮑﺘﻮر دود ﻣﺘﻌﺎرف DOP-6001R با مجموعه ای از رفلکتورهای ۴x – E39 – R8 فاصله عملیاتی از ۵۰ تا ۱۰۰ متر و یا با تک رفلکتور E39 – R8 فاصله عملیاتی ۵ تا ۵۰ متر است، عمل می کند.

مجموعه فویل تست و یک آینه تنظیم در بسته استاندارد بیم دتکتور نمی باشد و هر کدام از آنها باید به صورت جداگانه سفارش داده شوند.

در صورتی که پرتو لیزری قرمز به سختی قابل مشاهده باشد و یا در یک محلی نصب شده باشد که دسترسی به آن دشوار باشد، آپشنی در بیم دتکتور تعبیه شده که طی آن می توان از ریموت اندیکاتور Indicator با شماره فنی ۳۱-WZ استفاده کرد.

قبل از نصب، باید تنظیمات مربوط به مود آلارم و آستانه حساسیت به درستی انجام شود. این را می توان با استفاده از جامپرهایی که در قسمت پشتی بیم دتکتور قرار دارد انجام دهید.

در هنگام تعریف حساسیت فاصله بین بیم دتکتور و رفلکتور باید یکی از معیارهای کلیدی در نظر گرفته شود :

برای فاصله ۵ تا ۲۰ متر سطح حساسیت ۱۸ درصد توصیه می شود.

برای فاصله ۲۰ تا ۵۰ متر سطح حساسیت ۳۰ درصد توصیه می شود.

برای فاصله ۵۰ تا ۱۰۰ متر سطح حساسیت ۵۰ درصد توصیه می شود.

توجه : هنگام عملکرد بیم دتکتور در شرایط محیطی سخت، ممکن است سطح حساسیت را به صورت تجربی تنظیم کنید.

بیم دتکتور و رفلکتور آن بر روی دیوارها، ستون ها یا دیگر اجزای ساختمانی نصب می گردند. دیوارها یا ستون ها باید ثابت و بدون لرزش باشند. دتکتور پس از انجام این مقدمات می بایست روی پایه تنظیم مطابق شکل ۳ قرار داده شود.

اتصال مرکز کنترل به ترمینال های دتکتور مطابق با شکل ۴ می باشد.

بیم دتکتور می بایست با سه پیچ باید به پایه که از طرف جلو قابل دسترسی است (پس از برداشتن فیلتر) فیکس شود. سپس باتری ۹ ولت (۶F22) باید به اتصال نشانگر لیزری وصل شود.

قبل از تراز، آینه باید بر روی رفلکتور قرار داده شود و همانطور که در شکل ۹ نشان داده شده است، پرتو لیزر مرئی باید در مرکز رفلکتور یا آینه نمایان شود.

پیچ های تنظیم در تراز کردن دقیق رفلکتور کمک می کند تا پرتو لیزر از رفلکتور به سمت صفحه جلویی بیم دتکتور بازگردد.

بعد از تنظیم مناسب مسیر نوری بین بیم دتکتور و رفلکتور، آینه باید حذف شود. توصیه می شود رفلکتور را روی یک سطح صاف با پیچ یا چسب ثابت کنید.

وقتی بیم به طور مناسب با رفلکتور تراز شده باشد، نور لیزر منعکس شده، سطح جلوی دتکتور را روشن می کند. در این موقع باتری خارجی ۹ ولت باید برداشته شود، فیلتر روی بیم قرار داده شود و دکمه START فشرده شود.

در نتیجه، نشانگر LED زیرین دتکتور باید به صورت پالس با رنگ زرد یا سبز روشن شود. بعد از حدود ۴۰ ثانیه این نشانگر باید به طور خودکار خاموش شود، که تنظیم مناسب پرتو مادون قرمز از فاصله بین بیم دتکتور تا رفلکتور را تایید می کند.

طی این پروسه تنظیم، بیم دتکتور مود Fault را به کنترل پنل خبر می دهد. پس از پایان تنظیم، بیم دتکتور وارد MODE نظارت می شود.

توجه مهم – کاتالوگ بیم دﺗﮑﺘﻮر دود ﻣﺘﻌﺎرف DOP-6001R

بیم دتکتورها نباید در معرض نور مستقیم خورشید باشند. تراز دتکتور با رفلکتور با کمک پرتو لیزر قرمز باید در یک فضای تاریک (هر جا که ممکن باشد) انجام شود. در غیر اینصورت پرتو لیزر قرمز دیده نخواهد شد.

در صورتی که این مقاله برای شما مفید بود می توانید با پرداخت مبلغی ناچیز از طریق این لینک به پایداری ما کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید