آموزش, آموزش گیت فروشگاهی

راهنمای نصب گیت فروشگاهی سیگما

راهنمای نصب گیت فروشگاهی سیگما

از سری آموزش های گیت فروشگاهی در اینجا قصد داریم تا راهنمای نصب گیت فروشگاهی سیگما در اختیار شما عزیزان قرار دهد. این مقاله حاصل تجربیات گروه فنی مهندسی اکسین – فروشگاه اینترنتی اکسین اس پی بوده و خواهشمندیم در صورت کپی برداری نام وب سایت را قید کنید.

شما می توانید برای تهیه گیت فروشگاهی sigma از طریق این لینک اقدام به خریداری نمایید.

[porto_products title=”سیگما باکس AM” view=”grid” ids=”5219″]

راهنمای نصب گیت فروشگاهی سیگما

گیت های فروشگاهی sigma محصول شرکت sigma security می باشد که با تلاش بسیار و جهت کاهش هزینه های مازاد و همچنین تطبیق هر جه بیشتر دستگاه با شرایط و محیط حاکم بر فروشگاه های ایران، اجزایی از آن همانند بسته بندی ها، پایه ها، بدنه و LCD و ترانس باکس ها، کابل های ارتباطی و … با گارانتی یک ساله تولید و به بازار عرضه شد.

این دستگاه از نظر طرح پایه دارای مدل های متنوع SILVER , ALUMINUM , PLEXIGLAS و مدل جدید STILE شفاف می باشد، اما از نظر کنترلر یا همان باکس دستگاه، همگی مشترک بوده و کیفیت یکسانی دارند.

گیت فروشگاهی سیگما بر مبنای تکنولوژی AM یا Acousto Magnetic و در محدوده فرکانسی ۵۸ کیلوهرتز کار کرده و دارای مزایای بسیاری نسبت به تکنولوژی RF یا Radio Frequency می باشند.

مزایای گیت فروشگاهی سیگما بر مبنای تکنولوژی AM نسبت به تکنولوژی RF – راهنمای نصب گیت فروشگاهی سیگما

  • عدم تاثیر نامطلوب هم جواری تگ ها با اشیای فلزی و در هنگام تماس با یکدیگر.
  • حساسیت و دقت بسیار بالاتر و نویز پذیری بسیار پایین دستگاه.
  • عدم ایجاد اختلال در عملکرد سایر دستگاه های مشابه نصب شده در محیط و امکان نصب تعداد زیاد از این دستگاه ها در مجاورت هم.
  • بالا بودن ضریب نفوذ سیگنال در تگ ها به دلیل پایین بودن فرکانس کارکرد و همچنین عدم تاثیر نامطلوب بر سلامت انسان به همین دلیل.

مزایای گیت فروشگاهی سیگما بر مبنای تکنولوژی AM در برابر سایر هم رده های خود همانند WG یا Sensormatic – راهنمای نصب گیت فروشگاهی سیگما

  • کوچک بودن ساختار آنتن ها و امکان استفاده از آن در پشت درب ها و یا حتی قابلیت نصب بر روی دیوار.
  • تنظیمات آسان با استفاده از ریموت کنترل و LCD گرافیکی و قابل انجام توسط مصرف کننده.
  • امکان نصب از ۱ تا ۴ پایه برای ۲ درب یک فروشگاه با استفاده از یک کنترلر سیگما باکس AM.
  • کد فعال سازی یک ماهه.
  • تنظیمات اولیه خودکار و کاهش حساسیت خودکار در صورت وجود تگ در نزدیکی دستگاه.
  • امکان ارایه پشتیبانی به صورت غیر حضوری به دلیل وجود ریموت کنترل و جدا بودن باکس دستگاه.
  • قابلیت اضافه کردن بیزر و چراغ هشدار دوم.

مواردی که قبل از نصب دستگاه حتما باید رعایت نمایید :

  • قبل از هر کار می بایست حتما نسبت به کشیدن یک کابل برق مستقیم از پای کنتور تا محل قرار گیری باکس دستگاه اقدام نمود. این امر تاثیر بسیار زیادی در عملکرد بهینه دستگاه خواهد داشت. دقت نمایید که از این کابل جهت برق رسانی به سایر تجهیزات برقی دیگری استفاده نگردد و همچنین تا حد ممکن از سه راهی و پریز نیز استفاده نگردد.
  • در صورتی که چند باکس در یک مجموعه نصب می گردد لازم است که برق کلیه باکس ها به طور مشترک از همین کابل تامین گردد. همچنین در صورتی که مجموعه دارای کنتور سه فاز است برق را از همین کابل تامین گردد.
  • همچنین در صورتی که مجموعه دارای کنتور سه فاز است برق را از فازی تامین کنید که کمترین بار بر روی آن قرار دارد.
  • توجه داشته باشید که جهت اتصال فاز و نول به باکس دستگاه پس از انجام تنظیمات نباید تغییر کند زیرا این تنظیمات نسبت به جهت فاز و نول ورودی به دستگاه حساس و متغیر هستند.
  • تا جای ممکن پایه ها را دور از ستون های فلزی، داکت های برق، آسانسور، بالابر و پله برقی و همچنین ترانس های بزرگ همانند ترانس لامپ های متال و نیون نصب نمایید.
  • توجه داشته باشید که هر پایه آنتن محدوده ای به شعاع یک متر ونیم یعنی دایره ای که آنتن در مرکز آن قرار دارد را پوشش می دهد لذا مدیران فروشگاه را جهت خالی نگه داشتن این محدوده از وسایل دارای تگ آگاه سازید و از نصب دستگاه به صورت تک پایه در فروشگاه های کوچک که فضای محدودی جهت دور نگه داشتن تگ های خود از دستگاه دارند، خودداری کنید.

اجزای موجود در هر بسته بندی باکس ها – راهنمای نصب گیت فروشگاهی سیگما

  • باکس
  • ریموت کنترل
  • کابل ارتباطی پایه به باکس
  • سیم برق
  • پیچ و رول پلاگ

توضیحات سخت افزاری – راهنمای نصب گیت فروشگاهی سیگما

باکس دستگاه دارای ۲ کانکتور ۵ پایه جهت متصل نمودن پایه ها و یک کانکتور ۳ پایه جهت متصل نمودن لامپ و بیزر اضافه می باشد. از کانکتورهای مربوط به اتصال پایه ها، کانکتور کناری شماره ۱ و کانکتور وسطی شماره ۲ می باشد.

نحوه اتصال پایه ها – راهنمای نصب گیت فروشگاهی سیگما

هر پایه به صورت مستقل توسط یک کابل مخصوص که دارای ۳ سر می باشد به باکس اصلی متصل می شوند.

سر سیمی که دارای کانکتور ۴ تایی می باشد به زیر پایه متصل می گردد، سری که دارای کانکتور ۵ سیم بوده به ورودی ۱ باکس و سری زرد رنگ ( که سیم اتصال چراغ هر پایه است ) به ورودی شماره ۳ باکس متصل می شود.

نکته : در زمان استفاده از پایه دوم ( نصب دستگاه به شکل جفت پایه )، کانکتور ۵ تایی به ورودی شماره ۲ متصل و سیم های زرد رنگ تکی با همدیگر یکی شده و توسط یک کانکتور به ورودی شماره ۳ متصل می گردند.

توجه : برای فعال کردن پایه دوم، انجام تنظیمات نرم افزار از منوی main2 نیز باید صورت گیرد برای آگاهی از این تغییرات به توضیحات بخش مربوطه مراجعه کنید.

وضعیت کاری پایه ها – راهنمای نصب گیت فروشگاهی سیگما

پایه ها را در چند وضعیت کاری می توان قرار داد :

  1. تک پایه یا mono An (در این حالت کانال دوم باکس غیر فعال است و تنها یک پایه کار می کند).
  2. جفت پایه به صورت هر یک به تنهایی Dual An
  3. جفت پایه به صورت فرستنده و گیرنده T/R An (حالت دو جفت پایه را نیز شامل می گردد).
  4. سه پایه به صورت یک فرستنده در وسط و دو گیرنده در طرفین RX-T-RX
  5. در مد Mono An و Dual An هر پایه به صورت مستقل عمل کرده و ۹۰ تا ۱۱۰ سانتیمتر از هر طرف را با تگ سخت ( Hard Tag ) و ۶۰ تا ۸۰ سانتیمتر را با استفاده از لیبل ( Soft Tag ) پوشش می دهند. یعنی پشت پایه ها هم همانند جلوی آنها دارای گیرایی است.
  6. در مد T/R Ant پایه ها به صورت وابسته به هم عمل کرده و ۱۷۰ تا ۱۹۰ سانتیمتر ما بین پایه ها را در حالت استفاده از تگ سخت ( Hard Tag ) و ۱۴۰ تا ۱۶۰ سانتیمتر را در زمان استفاده از لیبل ( Soft Tag ) پوشش می دهد. در این حالت گیرایی پشت هر یک از پایه ها به حدود ۲۰ سانتیمتر محدود می گردد.
  7. در مد RX-T-RX پایه ها به صورت وابسته به هم عمل کرده و ۱۷۰ تا ۱۹۰ سانتیمتر ما بین ۳ پایه را در حالت استفاده از تگ سخت ( Hard Tag ) و ۱۴۰ تا ۱۶۰ سانتیمتر را در زمان استفاده از لیبل ( Soft Tag ) پوشش می دهد. در این حالت گیرایی پشت هر یک از پایه ها به حدود ۲۰ سانتیمتر محدود می گردد.

مراحل نصب – راهنمای نصب گیت فروشگاهی سیگما

قبل از روشن کردن دستگاه کابل پایه را به کانکتور شماره ۱ باکس متصل کرده و در صورت داشتن پایه دوم آن را نیز به کانکتور شماره ۲ وصل کرده و سوکت سیم زرد رنگ مربوط به چراغ را نیز به کانکتور ۳ تایی متصل کنید.

هنگام متصل کردن و یا قطع کابل ها حتما دستگاه خاموش باشد.

ورود به منو های دستگاه – راهنمای نصب گیت فروشگاهی سیگما

ریموت کنترل را در جهت عمود به نمایشگر دستگاه گرفته با زدن کلید ” فلش سمت پایین ( ↓ ) ”  عدد مقابل Pass را بر روی ۹۵ قرار داده کلید Source را بفشارید.

منوهای اصلی دستگاه – راهنمای نصب گیت فروشگاهی سیگما

دستگاه دارای سه منوی اصلی می باشد :

  • منوی CH ( منوی کانالها )
  • منوی Main1
  • منوی Main2

جهت بالا و پایین رفتن در مولفه های هر منو از کلیدهای ( ↓ ) و ( ↑ ).

تغییر مقدار هر مولفه از کلیدهای ( → ) و ( ← )، و جهت تعویض منوهای اصلی سیستم از کلید power استفاده نمایید.

همچنین پس از ورود به منوی سیستم با استفاده از کلیدهای Volume صدای آژیر دستگاه ( Alarm ) را می توان کم یا زیاد نمود.

پس از ورود به منوهای نصب در سمت چپ نمایشگر، چهار ستون دوتایی نمایش سیگنال به صورت خطی خواهید دید (اگر میزان نویز محیط شما بسیار پایین باشد ممکن است نوسان مولفه های این ستون ها صفر باشد و چیزی مشاهده نشود که در این صورت بهترین حالت عملکرد دستگاه را خواهید داشت).

یکی از مولفه ها به صورت یک خط پر رنگ ( به منزله نمایش سیگنال تگ ) و مولفه دیگر به صورت خط چین ( به منزله نمایش سیگنال نویز ) می باشد.

با بالا رفتن سیگنال نویز سیگنال تگ نیز بالا می رود در حالی که بالا بودن ستون مربوط به تگ تنهایی نشان دهنده وجود تگ در محیط اطراف دستگاه می باشد.

مشاهده علامت + در بالای هر ستون نشان دهنده وجود و تشخیص تگ از سوی دستگاه می باشد.

بسیاری از موارد تماس با شرکت در حالی است که علامت + در بالای ستون ها دیده می شود که این امر نشان دهنده وجود تگ در اطراف دستگاه است. لذا خواهشمندیم قبل از هر گونه تماس با شرکت، با حفظ خونسردی و دقت کامل تمام محیط اطراف دستگاه به شعاع حداقل ۱٫۵ متر از دو سوی هر پایه را به دقت جستجو کنید.

همچنین ازدحام زیاد تگ ها ( در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ عدد ) می توانند در بعضی موارد به طور مثال نزدیکی به سیم برق دستگاه یا رگال های فلزی هادی سیگنال تگ، با وجود فاصله ۲ یا ۲٫۵ متری تا دستگاه بر روی عملکرد دستگاه و ایجاد آلارم بی دلیل، تاثیر گذارد.

شروع تنظیمات – راهنمای نصب گیت فروشگاهی سیگما

۱ – تنظیمات وضعیت پایه ها :

پس از ورود به منوهای دستگاه به صورت خودکار در منوی CH قرار خواهید گرفت، با زدن کلید آبی رنگ Power منو را عوض کرده تا به منوی Main1 وارد شوید در این بخش با توجه به تعداد پایه های مورد نیاز جهت نصب گزینه وضعیت کاری دستگاه را مشخص نمایید.

جهت فعال کردن پایه دوم، منوی Mono on را بر روی Dual An تنظیم کنید و جهت بردن پایه ها به حالت یکی فرستنده و دیگری گیرنده، گزینه را بر روی T/R Ant تنظیم نمایید. در حالت سه پایه نیز گزینه Rx-T-Rx باید انتخاب گردد.

( توجه داشته باشید که اتصال سه پایه به باکس نیازمند انجام تغییر در کابل هاست ).

۲ – تنظیمات نویز محیطی :

تنظیمات خودکار

پس از ورود به منوهای دستگاه در صورت دیدن وجود نویز و سیگنال های مزاحم کلید ” Sound ” را فشار داده تا دستگاه به صورت خودکار Shift زمانی را با بررسی شرایط محیطی تنظیم نماید.

مدتی صبر کنید تا پیغام مطابق شکل زیر در نمایشگر ظاهر گردد، سپس دستگاه را توسط کلید، خاموش کرده پس از چند ثانیه مجددا روشن نمایید.

تنظیمات دستی

تنظیم Shift که اصلی ترین مولفه در تنظیم نویز محیطی به شمار می آید، به صورت دستی نیز امکان پذیر است. برای این منظور با زدن کلید Power به منوی Main1 وارد شده با قرار گرفتن بر روی گزینه Shift عدد این گزینه را از ۰ تا ۴۲ به آرامی تغییر داده تا به بهترین شرایط از لحاظ دیدن سیگنالهای مزاحم بر روی نمایشگر دست پیدا کنید.

عددی را بیابید که در آن سیگنال نویز شما به صفر برسد و یا در کمترین مقدار ممکن قرار بگیرد اگر چنین حالتی حاصل شد نصب شما پایان یافته است و نیاز به انجام بقیه مراحل ندارید.

در صورتی که نهایتا به تنظیم خوبی دست نیافتید با زدن کلید Power بر روی کنترل به منوی کانال ها وارد شوید.

۳ – تنظیمات منوی کانال ها :

در اولین گزینه این منو CH1 را خواهید دید این به این معناست که کلیه تنظیمات اعمالی شما بر روی کانال اول پایه یک اعمال خواهد شد.

هر پایه دارای ۲ کانال ( سیم پیچ ) ارسال و دریافت سیگنال متفاوت می باشد که با نمودارهای جداگانه نمایش داده می شوند. این کانال ها توسط گزینه CH مشخص شده اند.

از سمت چپ نمایشگر، دو ستون اول مربوط به کانال های پایه اول، و دو ستون دوم مربوط به کانال های پایه دوم می باشد.

گزینه Thr برای کاستن از نویز هر پایه مورد استفاده قرار می گیرد، به این منظور به منوی کانال دارای نویز زیاد وارد شده و پارامتر Thr آن کانال را افزایش دهید مقدار پیش فرض این پارامتر صفر است.

توجه : بالا بردن این گزینه باعث کاهش گیرایی دستگاه نیز خواهد شد بنابراین سعی کنید که این عدد را خیلی زیاد نکنید. ( ماکزیمم ۴ تا ۵ ).

در صورت نیاز به وجود نویز بالا در سایز کانال ها با قرار گرفتن بر روی گزینه CH و استفاده از کلیدهای ( → ) و ( ← ) ریموت به کانال های بعدی رفته به روش فوق عمل کنید.

گزینه Gain برای کاهش یا افزایش قدرت دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد و مقدار پیش فرض آن ۴ می باشد کاهش این گزینه باعث کاهش قدرت گیرایی دستگاه می شود.

همچنین با بالا بردن این گزینه تا عدد ۶ می تواند باعث بالا رفتن قدرت دستگاه گردد اما به دلیل ایجاد اختلال احتمالی انجام آن توصیه نمی شود.

توجه : تغییر این گزینه به صورت یکسان در همه کانال ها اعمال می گردد.

گزینه Sense مربوط به حساسیت بوده و بالا بردن این گزینه باعث کاهش حساسیت دستگاه می گردد. در این ورژن جدید از باکس ها حالت پیش فرض این گزینه A به معنی اتوماتیک است که در این حالت دستگاه در صورت وجود تگ در نزدیکی دستگاه و بوق زدن طولانی مدت به صورت خودکار با کاهش حساسیت دستگاه از ادامه آلارم نامطلوب جلوگیری خواهد کرد.

توجه داشته باشید که پس از خاموش روشن کردن دستگاه تنظیمات این منو به حالت اولیه باز می گردد.

جهت تنظیم این منو به صورت دستی و دائمی می بایست از قسمت Main2 پارامتر Auto را بر روی Orr قرار داده و Sense کانال مورد نظر را تغییر داده تا به عدد مطلوب دست یابید این مولفه بهترین گزینه برای زمانی است که تگ های شما به دستگاه نزدیک می باشد و یا حجم انباشته زیاد تگ در فواصل حتی به ظاهر دور اما تاثیر گذار بر روی دستگاه وجود دارد.

در منوی Main1 گزینه TxRx تنظیم زمان تاخیر ارسال و دریافت سیگنال بین فرستنده و گیرنده را تنظیم می کند که نتیجه کاهش آن افزایش گیرایی به حساسیت دستگاه خواهد بود.

این گزینه را بسته به شرایط بین ۱۵ تا ۲۵ تنظیم کنید.

توصیه می گردد در صورتی که گیرایی دستگاه مطلوب است مقدار این گزینه را تغییر ندهید.

۴ – تنظیم دقیق جهت بالا بردن حساسیت دستگاه به لیبل

در صورتی که از لیبل Am به جای تگ سخت استفاده می کنید و گیرایی دستگاه مطلوب نیست گزینه Ferrito در منوی Main1 را به Am/Label تغییر دهید. توجه در این حالت میزان نویز شما افزایش خواهد یافت.

۵ – بازگشت به تنظیمات کارخانه

در صورت مشاهده هر گونه مشکل در عملکرد دستگاه و یا انجام تنظیمات ناصحیح می توانید به منوی Main2 مراجعه کرده بر روی گزینه Factory قرار گرفته و کلید Source را بفشارید.

۶ – منوی کد فعال سازی اولیه

کلید باکس های ورژن جدید سیگما به صورت خودکار حدود ۱ ماه کارکرد پس از اولین روز راه اندازی غیر فعال شده و نیاز به یک کد فعال سازی خواهند داشت در این حالت بر روی نمایشگر باکس دو عدد ID و SN را مشاهده خواهید کرد که با قرائت این اعداد برای کارشناسان شرکت کد فعال سازی را دریافت خواهید کرد که با استفاده از کلیدهای ( → ) و ( ← ) ریموت کنترل توانست اقدام به ورود اعداد و با استفاده از کلیدهای ( ↑ ) و ( ↓ ) مکان نما را جا به جا نمایید.

امکانات جانبی – راهنمای نصب گیت فروشگاهی سیگما

در قسمت اتصال کابل برق به باکس دریچه فیوز قرار دارد. در صورتیکه بر اثر نوسانات فیوز دستگاه سوخت، با خارج کردن این درپوش نسبت به تعویض فیوز با فیوز زاپاسی که درپوش تعبیه شده است اقدام فرمایید.

( فیوز مدل A 0.63 -220 V )

برخی از راه کارها و یادآوری ها – راهنمای نصب گیت فروشگاهی سیگما

  • جهت اتصال دو شاخه برق به پریز بر روی میزان نویز و تنظیمات دستگاه تاثیر مستقیم دارد. در نتیجه ممکن است با تغییر جهت اتصال دو شاخه به پریز و انجام دوباره تنظیمات به شرایط بهتری دست پیدا کنید. بر همین اساس پس از دستیابی به تنظیم مورد نظر از تغییر جهت دادن دو شاخه برق پرهیز نمایید.
  • در صورت وجود نویز از لوله کردن و دسته کردن کابل ارتباطی بین باکس و آنتن خودداری نمایید.
  • در صورت وجود نویز از عمود کردن کابل رابط (بین باکس و پایه) بر پایه خودداری کنید.
  • در شرایطی که نویز بالاست زاویه دادن به پایه دستگاه نسبت به چهارچوب درب در بیشتر موارد می تواند بسیار کارگشا باشد.
  • در شرایطی که نویز بالاست و گیرایی کم است یا تمایل دارید که گیرایی پشت آنتن را محدود نمایید می توانید از پایه دوم استفاده نمایید. حتما از کابل برق مستقل از پای کنتور جهت تغذیه دستگاه استفاده نمایید.
  • تا جای ممکن از گزینه Shift و کم کردن Gain در جهت کاهش نویز استفاده کنید نه Thr.
  • در صورتی که علامت + را بالای ستون کانال ها می بینید تگ های اطراف دستگاه را دور کنید و گزینه Sense کانال مربوط را تنظیم نمایید.
  • در صورتی که چند باکس در یک محیط نصب می کنید، کابل برق را بین باکس ها مشترک گرفته و عدد Shift کلیه باکس ها را بر روی یک عدد یکسان قرار دهید.

چند توصیه – راهنمای نصب گیت فروشگاهی سیگما

بسیاری از کالاهای خارجی به صورت پیش فرض کارخانه، دارای تگ می باشند لذا دقت نمایید که ممکن است مشتریان شما به هنگام ورود به فروشگاه چنین اجناسی را با خود همراه داشته باشند که باعث آلارم دادن دستگاه شده و در هنگام خروج آنها باعث سوء تفاهم گردند.

این تگها ممکن است در ساختار پارچه، پاشنه کفش و یا حتی ساعت جاساز شده باشند.

کامل ترین و پیشرفته ترین سیستم های حفاظتی نیز قابل نفوذ هستند، لذا توصیه می کنیم جهت بالابردن امنیت فروشگاه خود از چند سیستم بازدارنده سرقتی به صورت همزمان استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که سیستم های دزدگیر هوشمند نیستند و نمی توانید از آنها توقع داشته باشید که تفاوت بین تگی که به لباس متصل است یا نیست و یا در حال گذر از جلو دستگاه یا پشت آن و یا در نزدیک دستگاه قرار دارد را از یکدیگر تمیز دهد و به صورت متفاوت برخورد کند.

دستگاه به وجود هر گونه تگ در فواصل یاد شده حساسیت نشان می دهد.

در صورتی که این مقاله برای شما مفید بود می توانید با پرداخت مبلغی ناچیز از طریق این لینک به پایداری ما کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید