آموزش, آموزش برق, موبایل

تکنولوژی نمایشگرهای لمسی

تکنولوژی نمایشگرهای لمسی

تکنولوژی نمایشگرهای لمسی فن آوری خاصی است که در زندگی امروز ما راه پیدا کرده است و از آن در سیستم های گوناگون مانند دستگاه های خودپرداز بانک ها یا گشوده شدن یک درب با شناسایی اثر انگشت شما و نیز در سیستم های امنیتی و … بهره می گیرند.

نمایشگرهای لمسی یک دستگاه ورودی و خروجی است که با سایر اجزای شبکه هماهنگ می باشد.

تکنولوژی نمایشگرهای لمسی

این فناوری بر پایه نشان دهنده های معمولی مجهز به کریستال مایع طراحی شده است و ساختار اصلی آن بدین صورت است :

  • حسگر لمسی که اطلاعات ورودی را دریافت می کند.
  • کنترل کننده که اطلاعات مربوط به تماس را از حسگر دریافت کرده و به پردازنده می دهد.
  • پردازنده اصلی که مهم ترین بخش سیستم است و اطلاعات ارسال شده از کنترل کننده را تفسیر می کند.

طبقه بندی فناوری نمایشگرهای لمسی

نوع خازنی : در این نوع لایه بیرونی حسگر بارهای الکتریکی را ذخیره می کند و با تماس فرد، مقداری بار الکتریکی به او منتقل می شود و بار صفحه خازنی در محل تماس کم می شود.

این کاهش توسط مدارهای جانبی اندازه گیری شده و اطلاعات به کنترل کننده ارسال می شود. در این روش سیستم فقط با اثر انگشت شما فعال می شود.

مقاومتی : این نوع حسگر از یک لایه بیرونی و یک لایه درونی تشکیل شده است و این لایه های مقاومتی اعمال ولتاژ به صفحه را آسان می کنند که این بخش توسط یک لایه واسط جدا می شود.

هر گونه فشار به صفحه خارجی تماس الکتریکی بین لایه های مقاومتی ایجاد می کند و ولتاژ را در یک نقطه تغییر می دهد و مختصات نقطه تماس به کنترل کننده می رود و سر انجام اطلاعات به پردازنده رفته و پردازش می شود.

این نوع حسگر در برابر رطوبت، گرد و غبار، نور و خراشیدگی دوام بسیار زیادی دارد و نمایشگر لمس بعضی گوشی های موبایل از این نوع می باشد.(مثل سونی اریکسون)

امواج صوتی : در این نوع حسگر، امواج صوتی از مقابل نمایشگر عبور داده می شود و مبدل مخصوص انرژی در صفحه آن را دریافت کرده و با توجه به اختلال در دریافت، سیگنال تماس را با دقت بالایی شناسایی می کند که در این نوع حسگر شفافیت بالا بوده و گران ترین نوع می باشد.

مادون قرمز : در این نوع حسگر یک پرتوی نور نامرئی از جلوی نمایشگر عبور داده می شود و هرکجا متوقف شود، محل و موقعیت تماس مشخص می شود و به کنترل کننده می رود.

این حسگر مقداری از نور را از خود عبور داده و کاربرد کمتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید